Gå til innhold

Klokking av klassikeren amd 2500 +


Geir M

Anbefalte innlegg

Det er sikkert mange som har postet liknende inlegg før men det er tungtå lete.

Jeg har en amd 2500 + med helt grei vifte. jeg har overklokket fsb'en til 185 mhz slik at cpu'en kjører på 2,03 ghz. Etter en intensiv omgang på unreal lå cpu temp (i følge bios, som er kjent for å ikke være for nøyaktig) på mellom 57 og 60 grader Celsius. Er det fornuftig å klokke mere , hvor høyt kan man gå før man rissikerer å ødelegge noe i den nærmeste fremtid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok takk skal du ha, satt cpu warning temp på 70 grader celsius i bios. Hva skjer hvis jeg stiller opp vcore? Hva er det godt for?

Vcore øker spennigen cpu får, altså blir den mer stabil og kan klokkes høyere.

Men øker du vcore øker du også sjansen for å brenne opp cpu ved lavere temperaturer.

Jeg vil si at over 65 grader celsius max load ikke burde overstiges med økt vcore.

 

Men du kan jo alltid prøve ;)

Lenke til kommentar
Default vcore på xp2500+ er 1,65v.

Du kan nok stille den opp til 1,8-1,85v uten fare for å drepe den...

OK mitt hovedkort heter Aopen AK79G MAX. Men det virker som jeg ikke kommer så mye lengre selv om jeg setter opp volten, den nekter liksom. Er ikke det litt ulogisk? At den klokker (nesten) like bra på 1,65 v som på 1,8 v?

Lenke til kommentar
hehe det var der problemet lå, kjøleren min suger. tmp'en var alt for høy. dvs over 70 grader. det får holde med 2,3 ghz, tross alt en solid ytelsesøkning.

Du burde prøve å holde deg nede på 50-60 grader ved max load.

Kjempehøy varm forkorter bare levetiden på CPU og varmer opp andre komponenter i tillegg.

 

Men 2,3GHz er jo 400MHz+ økning, så det er ikke ille...

Lenke til kommentar

Ja sier meg fornøyd med 2,3 ghz. Den nekter å gå høyere uten å stille opp volten, men hvis jeg stiller opp volten blir den for varm. Ikke så lenge til jeg skal ha ny heller, da skal jeg smelle på med en MYE bedre kjøler. Tross alt fornuftig å investere en del penger i det da. Fordi man får mye mer igjen for pengene ved å gjøre det enn å investere i en skikkelig dyr cpu.

Lenke til kommentar
199Volt gjennom cpu? Heftig  :wow:

 

 

 

 

 

 

 

Lmaorooofl!

 

At folk generelt sett kan bli bedre på å lese korrektur på egne innlegg? Definitivt!

 

No offence geir_er_1337, men det passet jo å belyse "problemet" akkurat nå.

Det er jo fullt mulig å rette slike feil, for alle som skriver her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...