Gå til innhold

Ny PC, litt rådvill


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter nå og trykker fram og tilbake mellom ulike nettbutikker, leser forskjellige tråder her på forumet, men klarer enda ikke stole på egen dømmekraft..

Før jeg går videre bør jeg nevne at budsjettet helst ikke skal overskride 10.000 kroner, uten skjerm. Jo nærmere 8.000 kroner, jo bedre! Den skal ikke overklokkes, og den skal kjøpes ferdig montert via PC-bygger, enten på Komplett.no eller Netshop. Den vil nesten utelukkende brukes til spill, men jeg er ikke noen "powergamer", spiller helst Anarchy Online, Gothic 2 og... vel.. Anarchy Online, men ser frem til å kunne spille spill som Thief 3 uten nevneverdige problemer.

 

 

Her er mitt forslag, tatt fra Netshop:

 

 

 

Kabinett: Chieftec Matrix serie, 360W

 

 

 

Hovedkort: FIC KT-600 Pro med VIA KT600 chipset ATX/S-ATA

 

 

 

CPU: AMD Athlon XP 2800+ , 333 Mhz socket A, 512KB cache Barton ----- Står ikke om den er tray eller boxed, regner med den er tray?

 

 

 

 

 

CPU-kjøler: Arctic Cooling Copper Silent 2 TC XP3400+

 

 

 

Minne: 2 stk. DDR-DIMM 512MB PC3200, 400MHZ ------ Er dette et kurant minne? For min egen del, som ikke skal overklokke, ser jeg ikke helt vitsen med å gå for noe dyrere og bedre, jeg antar at dette vil duge i massevis til mitt bruk?

 

 

 

Harddisk: Seagate 120GB S-ATA, 7200RPM Barracuda, 8MB cache

 

 

 

Skjermkort: Powercolor Radeon 9800 Pro, 128MB --------- De siste to årene har jeg falt helt ut av hva som er bra og ikke bra av skjermkort. Sist jeg interesserte meg for dette var Geforce 4 Ti4600 det beste på markedet, men jeg har skjønt såpass at Radeon visstnok er bedre - i min prisklasse. Har ikke råd til å kjøpe de nye kortene som kommer ut nå straks, men er ikke 9800 Pro et ganske bra kort? Sitter for øyeblikket med et GF4 Ti4400, og jeg antar dette blir slått i test mot et 9800 Pro..? Som sagt, jeg er ikke helt oppdatert.

 

 

 

DVD: Samsung DVD-spiller, IDE 16/48, sort, bulk ------- Jeg behøver ikke brenner, kommer til å bruke CD-brenneren på denne PCen dersom jeg skal brenne noen CDer.

 

 

 

Lydkort: Creative SB Audigy ------- For tiden bruker jeg SB Live!, og er fornøyd med det. Har ikke råd til Audigy 2, så jeg går ut i fra at Audigy vil være mer enn bra nok. Bruker ikke surround, har koblet PC opp mot anlegg.

 

 

 

I tillegg kommer bygging og testing, OS, mus og tastatur. Ingen skjerm, som sagt.

 

Totalt blir dette kr. 8771.54 ,- , inkl. moms --- et beløp som passer meg utmerket.

 

 

Så nå kommer spørsmålet; er det noe å utsette på dette?

Jeg ville i utgangspunktet gjerne ha AMD64, men da blir det fort over 10.000 kroner, spesielt om jeg også velger et nForce3-hovedkort.

Vil jeg virkelig merke stor forskjell? Noe forskjell regner jeg selvsagt det er, og jeg er klar over at AMD64 er mer fremtidsrettet, men det er når man "bare skal ha ditt, og bare skal ha datt" pengene plutselig løper vilt, og jeg har lovet meg selv å være nøktern, for en gangs skyld.

Sammenlignet med hva jeg bruker i skrivende stund (Willamette 1.5 og SDRAM) tenker jeg det forslaget jeg har presentert kommer til å være et bra steg opp.

 

 

Kom gjerne med alternativer, men husk at smertegrensen ligger oppmot 10.000 kroner. Også viktig at delene er tilgjengelige i en PC-bygger, da jeg er temmelig lite fingernem og praktisk anlagt.

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En eventuell AMD64-løsning, også fra Netshop:

 

 

Kabinett: Chieftec Matrix serie, 360W

 

 

 

Hovedkort: Gigabyte K8NSP nForce3 250

 

 

CPU: AMD Athlon 64 3000+ Tray socket 753, 512KB cache

 

 

 

Kjøler: Arctic Cooling Silencer 64 TC AMD64 3400+

 

 

 

Minne: 2 stk DDR-DIMM 512MB, PC3200, 400MHZ

 

 

 

Harddisk: Seagate 120GB, S-ATA Barracuda, 7200RPM, 8MB cache

 

 

 

Skjermkort: Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB

 

 

 

Ja.. resten er det samme som AMD Barton-løsningen.

 

Total sum blir her kr. 10.386,- , inkl. mva.

 

 

Differansen er altså på 1614.50kroner. Vil dere si det er vel verdt å bruke? Jeg må innrømme jeg har mest lyst på denne AMD64-løsningen, så får jeg heller ta et par ekstra skift på jobben..

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar

Jeg er enig, det får bli med èn ram-brikke for denne gang.

 

Men angående om kombinasjonen fungerer eller ikke; jeg antar Netshop ikke legger ut deler i PC-byggeren som ikke er kompatible med hverandre? Uansett vil de jo teste PCen før de sender den til meg, så jeg får håpe de gir beskjed dersom de har erfart eller hørt om ustabilitet mellom TwinMOS og Gigabyte nForce3.

 

 

Edit: Ville dere heller anbefalt meg å kjøpe boxed kontra tray? Er snakk om 420 kroner ekstra dersom jeg fremdeles trenger CPU-kjøleren. Hmmm... Noe jeg ikke trenger, tror jeg..

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar
Jeg er enig, det får bli med èn ram-brikke for denne gang.

 

Men angående om kombinasjonen fungerer eller ikke; jeg antar Netshop ikke legger ut deler i PC-byggeren som ikke er kompatible med hverandre? Uansett vil de jo teste PCen før de sender den til meg, så jeg får håpe de gir beskjed dersom de har erfart eller hørt om ustabilitet mellom TwinMOS og Gigabyte nForce3.

 

 

Edit: Ville dere heller anbefalt meg å kjøpe boxed kontra tray? Er snakk om 420 kroner ekstra dersom jeg fremdeles trenger CPU-kjøleren. Hmmm... Noe jeg ikke trenger, tror jeg..

Ja, kjøp 512MB med kvalitetsminne, f.eks OCZ, Corsair eller Kingston.

 

Kjøper du BOXED-versjonen av CPU'en, er eneste forskjellen at det følger med kjøleribbe og vifte. Kjøleren i BOXED-versjonen er super, så gå for BOXED.

 

Jeg vil rose deg for en nydelig formulert tråd, du viser tydelig hva du trenger, og hva dine egne tanker rundt produktet er. Slike liker vi, og vil ha flere av! :w00t:

Lenke til kommentar

Takk for ros og svar!

 

Jeg tror jeg holder en knapp på TwinMOS-ram, den er ganske sikkert god nok for meg. Så nå nettopp at det hovedkortet fra Gigabyte jeg hadde valgt ikke støttet S-ATA, og siden alle harddiskene i PC-byggeren nettopp var S-ATA ble jeg nødt til å spytte i litt ekstra og heller velge Gigabyte K8NSNXP nForce3 250.

Men det er iallfall en trøst at den kommer inn på lager 5 dager tidligere (13/5) enn GB K8NSP! :green:

 

 

Edit: Kan visst lønne seg å gjøre litt bedre forarbeid før man utbasunerer..

Når jeg valgte IDE-basert A64 i PC-byggeren kommer (selvsagt) IDE-harddiskene opp som alternativ. Har klart å presse prisen ned i 9440 kroner, utstyret er som følger (for dem som måtte være interessert.. :p ) :

 

- Chieftec Matrix Kabinett, 360W

 

- Gigabyte K8NSP nForce3 250 IDE

 

- AMD Athlon 64 3000+ Boxed

 

- TwinMOS 512MB, PC3200, 400MHZ (èn brikke)

 

- Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB

 

- Seagate 120MB IDE, 8MB cache, 7200RPM

 

 

- Ingen lydkort, tar fra den gamle PCen

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...