Gå til innhold

Hvilke høytalere skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det til PC bruk eller?

 

Det du kan gjøre er å kjøpe en rimelig receiver ny eller brukt og noen "bokhylle" høyttalere.

 

Skaffe deg et lydkort med SPDIF, COAX eller optisk digital utgang. Bruk en digital kabel til forsterker. Noen hovedkort har optisk eller Coax digital ugang. F eks nyere Asus hovedkort.

 

Valg av høyttaler er ikke enkelt, men det kommer litt an på hvilken type musikk du hører på.

 

Lyd kort: 600-800 Nkr

Forsterker: 2500 - 3000 (må nok bli brukt til den prisen )

Høyttalere: B&W DM303 Høyttalere 2496 Link

Lenke til kommentar

Hører mest på Rock, feks. In flames, Korn, slipknot, Metallica og lignende. Høytalerene skal stå på mitt overfylte gutterom, men det aner meg at jeg må rydde vekk og pakke bort store deler av søppelet som ligger på golvet. (desverre)

Rommet har en størrelse på ca 3,5 * 3,5 m.

 

Fikk et tips for dette høytalersystemet. Det er riktignok ikke 2.1 som jeg sa, men mulighetene er fremdeles åpne.

Er det godt? Hvilken forsterker vil passe til dette? Denne?

Har et Abit NF7-S 2.0 kort med SPDIF utgang.

 

Noen nettsider hvor jeg kan få kjøpt recivere brukt?

Noen nettsider hvor jeg kan lese tester om høytalere/recievere/forsterkere?

Tusen takk for all hjelp :D

Endret av CS_Empty
Lenke til kommentar
Hører mest på Rock, feks. In flames, Korn, slipknot, Metallica og lignende.

Anbefaler høyttalere fra JBL til denne musikken.

 

Men du burde egentlig ta med deg et par plater, stikke på ei sjappe og teste forskjellige merker selv. Da blir DU fornøyd med lyden!

Lenke til kommentar

Enig med bdd. Ta deg en tur innom feks hifiklubben og hør på noen av demo anleggene deres.

Hører du mye på rock burde du vektlegge diskant og mellomtone.

 

Ser forøvrig ikke verst ut det forslaget ditt... ;)

Men som sagt, ta deg en tur på feks hifiklubben eller annen lokal sjappe, som fører produsentene til forslaget ditt og spør om dem ikke kan lage en demo til deg

Lenke til kommentar

Cerwin Wega bør unngås om du er opptatt av god lyd.

Jeg kan faktisk anbefale deg et par Alesis aktive studiomonitorer som selges utrolig billig for tiden, ta en titt på procom.no og se. Jeg har hatt disse høytalerene, betalte 6400 for dem, lyden er utrolig bra og detaljert, kanskje litt mye bass til studiobruk. De er aktive så du trenger ikke forsterker.

Ellers kan jeg også anbefale blandingen av nad og dali.

Lenke til kommentar

Brukt utstyr kan du få på audioforum.no.

Den digitale lyden går i IDE kabelen frå DVD-spelaren og inn på hovedkortet (du treng ikkje fleire kablar inne i PC'en). Så kobler du ein optisk kabel får SPDIF utgangen på Abit NF7-S 2.0 kortet til SPDIF på forsterkeren. PC'en har då ikkje gjort noko med signalet for dvd-spelaren. Pass på å sette Windows og DVD-avspelingprogrammet på SPDIF eller Dolby Digital. Å kjøpe lydkort har lite for seg, for lydkvaliteten blir minimalt betre.

For alt i verden ikkje kjøp Cervin Vega, dei lager berre bråk som skjærer i øyrene. :no:

Du kan kjøpe bladet What Hi-Fi? for tester og råd.

Hi-Fi sentralen er ein fin plass for råd og diskusjon om Hi-Fi.

Endret av U2
Lenke til kommentar

hifiklubben.no har for tiden noen billige Cerwin Vega høytalere, V-10F eller V12-F avhengig av behov burde holde :) Ta en tur innom din lokale hifiklubb/hificenter butikk og prøvelytt litt, er utrolig mye bedre enn å gå etter anbefalinger, siden du da kan finne ut helt selv hva som høres bra ut for deg. Selv forelsket jeg meg i en HK 3470 og et par billige Proson høytalere, trenger slett ikke mer for å høre på Mp3 .. da kompresjonen på Mp3 filer gjerne er såpass høy at kvaliteten er relativt dårlig i utgangspunktet. Du kan kjøpe så bra annlegg du vil, er kilden dårlig låter det aldri bra. Legg rikelig med penger i ALLE kabler og du er nesten garantert førnøyd.

 

Måtte bare adde litt her:

Vet at en del klager på Cerwin Vega når det gjelder lydkvaliteten, men det du bør huske er at du kjøper ikke anlegget fordi folk synes det har bra lydkvalitet, det som er viktig er at du synes det er morsomt å høre på det som blir spilt og at anlegget passer deg.

Å kjøpe et stereo oppsett er slett ikke dumt, skal du bruke det mest til å høre på musikk er det nok lurt å velge to høytalere og heller legge mer penger inn i dette. Da jeg kjøpte mine høyttalere ble de kjøpt med tanke på at jeg for det meste spiller Mp3 filer, og jeg kommer nok til å bytte de ut etterhvert.

Endret av Revenger
Lenke til kommentar

Yess.. gjorde som dere anbefalte og stakk innom center hifi og hifiklubben..

Hørte på diverse B&W/Dali/Proson/Cerwin/NAD/Cambridge og kom fram til enten en dali 5005 eller Proson R62.

Forsterkeren er jeg nok så sikker på, NAD C320BEE. Fikk også bekreftet at den kunne kontrollere høytalerene godt, også fra hifi-centeret som ikke selger den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...