Gå til innhold

Hvor stor partisjon til Win XP Pro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å ha de litt "tyngre" programmene som bl. a. 3dmax, dc++, Torrentclients osv adskilt fra systemdisken. For det første fordi det blir mer oversiktlig, og for det andre pga virus. Alt jeg laster ned havner som regel ikke på C:. Kanksje det bare er meg, men jeg har alltid gjort det sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke fordel eller vits å ha mer en 1 partisjon.

Hvis du skal flytte feks FarCry over til D fra C så tar det evigheter i forhold til feks C:\spill til C:\spill2

Skrevet

Hvis du skal flytte feks FarCry over til D fra C så tar det evigheter i forhold til feks C:\spill til C:\spill2

'Problemet' med at det tar litt tid å flytte filer veies LETT opp igjen av fordelene ved å ha flere partisjoner. Bare les argumentene i denne tråden en gang til.

Skrevet

Det er absolutt fordel å ha en forholdsvis liten partisjon til OS, rundt 12-16 GB. Her er hvordan jeg har gjort det:

Os disk 36.7 GB SCSI-disk 1:

Windows XP: 16 GB

Slackware Linux: resten av disken

Programmer og spill for windows ligger på en egen SCSI-disk for .

Pluss at jeg har noen store ATA-disker for fillagring. Mest ideelt etter min mening.

Skrevet

Nok en gang idioti ! Og hva skjer neste gang du får virus eller må tvangsformatere? ALT du har lasta ned og har installert og jobba med er BORTE. Da angrer du veldig på å ikke ha lagd flere partisjoner fordi du flytter farcry far c: til d: daglig :no:

Skrevet

Resten er:

P4 2 MHz

512 MB RAM

hmm....

når begynte Intel og lage pentium4 med hele 2mhz? :scared:

*mobbepå* .- :devil:

De laget det for en stund siden...

Link

Tror han tenker på MHz/GHz...

Skrevet
Og du får dårligere ytelse om du har pagefilen på samme partisjon som OS. En annen fysisk harddisk er å foretrekke, men bare å flytte pagefila til en annen partisjon enn OS øker ytelsen noe.

Får du virkelig bedre ytelse av å ha pagefilen på en egen partisjon? Det kan vel ikkje være raskere enn en ikkje-fragmentert pagefil?

Og en potensiell ulempe er at du må partisjonere disken på nytt viss windows finner ut at det skal øke pagefilen din..

Skrevet
Får du virkelig bedre ytelse av å ha pagefilen på en egen partisjon? Det kan vel ikkje være raskere enn en ikkje-fragmentert pagefil?

Og en potensiell ulempe er at du må partisjonere disken på nytt viss windows finner ut at det skal øke pagefilen din..

Hmm..

Vel, vi lar vel ikke windows definere størrelsen på sidevekslingsfila (pagefila for de som ikke leser norsk) selv, gjør vi vel?

Den gamle formelen 1,5x(Tilgjengelig RAM) har vel enda ikke skadet noen, så å la ressurser gå med til plutselig endring av sidevekslingsfilas størrelse (og eventuell fragmentering dette medfører), skulle være unødvendig.

Tror ikke det er så mye å hente på å legge sidevekslingsfila på en helt egen partisjon, men ved å legge den på en annen partisjon enn den windows ligger på kan du få ymse diskdefragmenteringsprogram til å optimisere den (i all hovedak legge den først på partisjonen), slik at den aldri vil bli fragmentert igjen.

Nå er diskfragmentering og løsninger på problemet generelt for meg en meget forvirrende vitenskap. Hvorfor finner VoptXP 7 for eksempel stadig flere filer på mine harddisker som ikke kan flyttes, og vil de ta skade av at jeg defragmenterer disken fra en annen maskin?

Skrevet (endret)

Tror han tenker på MHz/GHz...

Tror han tenker på ironi/humor...

Og du får dårligere ytelse om du har pagefilen på samme partisjon som OS. En annen fysisk harddisk er å foretrekke, men bare å flytte pagefila til en annen partisjon enn OS øker ytelsen noe.

Jeg har alltid hatt pagefila på en annen fysisk harddisk enn den som OS er installert på, men har lest at det skal være ytelsesøkninger å hente ved å ha den på en annen partisjon (men samme fysiske disk) også.

For å hindre at Windows tøyser til størrelsen på pagefila, setter du den til å være min/max 1,5 ganger mengden minne du har. Om du f.eks. har 512MB minne, skal den settes til 768MB.

Endret av atrax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...