Gå til innhold

Hovedkort? RAM? Klokking?


Vesel

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bestillt meg en XP2800+, 512MB RAM (DDR333) og en Thermaltake Volcano 12 vifte. Nå skulle jeg klokke, tenkte jeg.

 

Hovedkortet mitt er et Gigabyte 7VAXP KT-400 kort og jeg visste at jeg ikke kunne sette CPU multiplier i BIOS, men at jeg måtte gjøre det på hovedkortet. Det jeg ikke visste, det var at jeg ikke kunne "force" høyere multiplier en 12.5, som tilfeldigvis er akkurat det som en 2800+ kjører på.

 

Jaja, kjøpe meg nytt hovedkort da, og dermed spretter alle spørsmålene opp:

 

1. Hvilket hovedkort er best? Skal spille spill og klokke litt.

 

2. Hører mye skryt om nForce2 chipen, men hva er dette med dobble minnekanaler? Har dette mye å si? Jeg kjøpte meg nemlig 1x 512 brikke fra Corsair (Corsair XMS2700LL DDR-DIMM 512MB PC2700 32Meg x 8, CAS 2-3-2-5-T1, 333MHz, for å sitere Komplett.no).

 

3. Hvis jeg kjøper meg ett hovedkort med nForce2 chipset, kan jeg da sette inn en nøyaktig identisk RAM-brikke som jeg allerede har, og dermed utnytte de dobble minnekanalene fullt ut? Eller må jeg ha spesialtilpasset RAM?

 

På forhånd takk, og lenge leve Hardware.no og forumet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når det gjelder multiplier så er den alltid låst på nyere amd cpuer, så den får du ikke gjort noe med uanz, men fsb klokking er forsatt fullt mulig

For å overklokke burde du egentlig hatt kjappere minne, men det går hvis du setter fsb:dram til noe annet enn 1:1.

Og ja du får utnyttet dual channel hvis du kjøper en lik brikke til, men ikke forvent den alt for store økningen. Du vil vel få et sted mellom 10 og 20 % økning...

 

 

edit: leif og tillegg..

Endret av Musty
Lenke til kommentar

svar 1: abit nf7 v2.0 (-s er for s-ata kontroller)

 

svar 2: du har kjøpt pc2700 ram, og den har 333mhz fsb som oppgitt max (de går nok en del høyere, for det er bra brikker, men du vil komme en del lengre med pc3200 ram), som xp2800 også kjører på orginalt. derfor ville jeg kjøpt meg en dual pakke med ram fra enten kingston, geil eller ocz, om du vil ha 1024 eller bare 512 er opp til deg, men 1024 er vel anbefalt nå om dagen. prøv å finn noen som har cl2 og minst pc3200

 

svar 3: neida du trenger ikke tilpassede brikker og de må ikke være helt like heller, men det er bedre jo mer like de er for å si det sånn

 

ps: musty nevte at ram divider kan endres, og det hjelper jo, men det er alltid best med synkron ram (samme fsb på cpu og ram) på nforce 2 kort

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg kan still fsb:dratio på hovekortet, men får jeg klokket den opp i samme hastighet som en 3000+ uten å skammkjøre noe? Kan ikke låse AGP/PCI frekvens heller, og det irriterer meg noe skammelig.

 

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en 3000+, men gikk for en 2800+ fordi den var såpass mye billigere, og "jeg kan jo alltids klokke den opp". Bah...

 

Hvor stor økning i FSB tåler rammen da? Skal teoretisk være oppe i 2175Mhz på CPU ved 174mhz fsb. Forhåpentligvis uten så alt for høy frekvens på AGP/PCI.

Endret av Vesel
Lenke til kommentar

Spm 2:

Nå er det jo slik att Athlon XP kun har 1 minnekanal, så hvorfor hovedkort produsenter reklamerer for Dual Channel på ett hovedkort for socket A er noe missledende.

Jeg har selv har slev forsøkt oppsett med Dual Channel med Athlon XP og nForce2 og klarte ikke å spore ytelses økning i hverken benchmark eller programmer.

 

Gå for 1x 512MB ellr 1x1024MB. Dette vil kunne gi deg fordeler under overklokking grunnet mindre belastning på chipset.

Lenke til kommentar
svar 1: abit nf7 v2.0 (-s er for s-ata kontroller)

S versjonen har i tillegg til det non-S har:

-S-ATA

-FireWire

-SoundStorm lydkrets (rimelig mye bedre enn non-S)

litt dårlig forklart kanskje av meg angående s-ata...

 

jeg mener nå at non s utgaven har firewire, og alle har soundstorm lydkort trodde jeg...

 

men nf7-s v2.0 er nå ikke så dyrt (849,-) så det gjør jo ikke noe å kjøpe det

 

 

bare prøv å øk fsb opp mot 174mhz, skulle tro det gikk bra helt opp til 180-185 fsb, selv uten agp lås

 

divider agp/pci er 5/2/1. så jeg tror at 174 fsb vil gi deg en agp/pci på 69,6/34,8

og det er ikke så mye (kjørte den gamle xp1600+ min på 146fsb @ 1,6v, som er agp/pci på 72/36, og 0,15v mindre enn orginalt også :D)

 

klarer du 174*12,5 så får du samme clockefrekevens som xp3000+, men den vil yte bedre pga høyere fsb :thumbup:

 

blir ting ustabilt, så kan du gjøre flere ting for å fikse det:

1: øke vcore littegrann

2: øke vdimm littegrann

3: øke timings på rammen litegrann (f.eks: sette til optimalt, eller stille selv til noe ala 2,5-3-3-8)

 

må du velge en av de 2 siste, så anbefaler jeg å øke vdimm først, siden lav timings gir best resutat

Lenke til kommentar
Spm 2:

Nå er det jo slik att Athlon XP kun har 1 minnekanal, så hvorfor hovedkort produsenter reklamerer for Dual Channel på ett hovedkort for socket A er noe missledende.

Jeg har selv har slev forsøkt oppsett med Dual Channel med Athlon XP og nForce2 og klarte ikke å spore ytelses økning i hverken benchmark eller programmer.

 

Gå for 1x 512MB ellr 1x1024MB. Dette vil kunne gi deg fordeler under overklokking grunnet mindre belastning på chipset.

nForce2 har dual-channel!!!

 

Det at du ikke greide å spore noen ytelsesøkning kan være at du hadde satt brikken i feil slotter.

Men yteleseøkning ved dual channel er faktisk marginal (3-4% ved AGP skjermkort, 15-20% ved onboard GPU).

 

Det å kjøpe 1x1024 er heller ikke så lurt pga at de som oftest har CL3 og rundt der, og siden AMD trekker en god del ytelse ved lavere timings er det heller bedre å kjøpe 2x512 (og få "dual-channel" med på kjøpet :p ).

Lenke til kommentar
Spm 2:

Nå er det jo slik att Athlon XP kun har 1 minnekanal, så hvorfor hovedkort produsenter reklamerer for Dual Channel på ett hovedkort for socket A er noe missledende.

Jeg har selv har slev forsøkt oppsett med Dual Channel med Athlon XP og nForce2 og klarte ikke å spore ytelses økning i hverken benchmark eller programmer.

nforce 2 HK har støtte for dual channel, men det krever at du har en cpu med høyere fsb enn rammen har, så i teorien skal man få dual ytelse dersom du kjører cpu på f.eks 240fsb, mens rammen går på 120fsb

 

harke testa dette enda, hk boter ikke på 230fsb engang, men jeg mistenker at den ikke liker usynkron ram eller at chipsett får for lite strøm eller noe i den duren

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
svar 1: abit nf7 v2.0 (-s er for s-ata kontroller)

S versjonen har i tillegg til det non-S har:

-S-ATA

-FireWire

-SoundStorm lydkrets (rimelig mye bedre enn non-S)

litt dårlig forklart kanskje av meg angående s-ata...

 

jeg mener nå at non s utgaven har firewire, og alle har soundstorm lydkort trodde jeg...

 

men nf7-s v2.0 er nå ikke så dyrt (849,-) så det gjør jo ikke noe å kjøpe det

Det er nok bare NF7-S som har SoundStorm, men FireWire er jeg ikke så sikker på lenger :blush: (mitt NF7-M har det isåfall ikke)

Lenke til kommentar
nforce 2 HK har støtte for dual channel, men det krever at du har en cpu med høyere fsb enn rammen har, så i teorien skal man få dual ytelse dersom du kjører cpu på f.eks 240fsb, mens rammen går på 120fsb

Dette virker fornuftig, skal testes så fort muligheten byr seg... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...