Gå til innhold

S-ATA 10000 vs 7200


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe en S-ATA disk, og har lagt merke til at 7200RPM-modellene er tilgjengelig i opp til 250GB, mens 10000RPM-modellene maks har 76GB.

 

Det jeg i hovedsak legger vekt på er hastigheten, men vil allikevel ha relativt mye diskplass, og syntes derfor 76GB blir litt tynt.

 

Derfor lurer jeg på om det er stor forskjell på hastigheten mellom en SATA7200 og en SATA10000 disk? Finnes det evt. noen tester som viser forskjellene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt problemet. Trenger du virkelig så rask tilgang til alle dataene dine? Selv ville jeg ikke klart å fylle opp 76Gb med OS, programmer, og spillinstallasjoner. Resten, om det er mp3 eller familievideoer, vil du aldri merke om befinner seg på 7200rpm eller 10000rpm.

Lenke til kommentar

For å både få høy hastighet og masse lagringsplass kan du jo vurdere et slikt oppsett:

 

1. En 10000 RPM SATA til til OS partisjonen (ev. to i RAID 0 konfigurasjon)

2. En diger hardisk med 7200 RPM SATA (eller flere) til lagring av data.

 

Edit: mad_arab kom noen sekunder i forkjøpet på meg...

Endret av hn66
Lenke til kommentar

Vel, jeg har nå 1 stk IBM 30GB (7200) harddisk [C:], for system, spill, programmer etc. Den er så godt som full allerede.

 

I tillegg har jeg en IBM 80GB (7200) harddisk [D:], som er helt full med mp3, filmer, bilder etc.

 

Poenget er at begge disse harddiskene er relativt trege (2MB cache), og jeg ønsker hastighet! Spesielt i spill er dette superviktig, jeg er så lei av at harddisken bruker uendelig lang tid på å jobbe midt i et spill!

Som dere sier kan det jo lønne seg å bare ha C: som 10000RPM, da dataene på D: kun er filmer og mp3, som ikke er så farlig om bruker litt lengre tid på å lastes.

 

Takk for hjelpen!

Men er det noen som vet de aktuelle hastighetsforskjellene? En test ville vært supert!

Lenke til kommentar

Takk Spaz, ifølge den testen er 10000 betraktelig raskere enn 7200!

 

Kjøper derfor en Raptor for system, programmer og spill :)

 

Når det gjelder D: harddisken, står jeg mellom 2 modeller:

- Hitachi Deskstar 7K250 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

- Western Digital Caviar 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

Hvilken bør jeg velge? Tenkte først at iom at 10000-disken er WD, bør vel den andre være det også, men det har vel ikke noe å si?

Prisforskjellen er 13 kroner (lol).

Endret av Berrern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...