Gå til innhold

Mac eller PC?


Anbefalte innlegg

MCDr, det er ikke et Windowsfenomen. Vanlig i Windows? Ja. Men det er ikke noe hverken Mac OS X eller Linux er spart for. Eneste er at vi har fine ting som "top" og "kill PID"

Force Quit dialogen kommer alltid opp i OSX hos meg.

 

Kan du utdype "top" og "kill PID" ?

swanky har forklart, la meg demonstrere.

 

1. Åpne et hvilketsomhelst program i OS X eller noe annet UNIX-basert OS. For å slippe å vente på det kan du late som om dette henger...

2. Åpne terminalen. Jeg foretrekker å ha 2 vinduer åpne, men du kan gjøre det med bare ett.

3. Skriv top, dette bringer opp en liste over alle åpne programmer. I OS X sorterer top -u disse etter hvor mye av CPUen de bruker (Gjør ikke dette i Linux, der brukes -u til å bestemme en bruker)

4. Se på lista. Det er mange kolonner. To er viktige for deg nå, den med navn og den med Prosess-ID (PID). Finn PID til det du vil terminere.

5. Har du to vinduer, gå til det andre. Hvis ikke, trykk q. Skriv så kill PID (erstatt PID med nummeret til det du vil lukke)

 

Dette virker. Du kan godt drepe Finder eller Docken også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Mitt råd er: kjøp Mac. Eg var i samme dilemma i fjor, og landa på Mac. Grunnen? Jo, alle eg snakka med som hadde Mac, var veldig, veldig fornøgde.

 

Når eg snakka med PC-folk, sa dei som regel at PC fungerer greitt, og at Mac sikkert er OK, men det er så dyrt, osv.

 

I dette forumet kan du få inntrykk av at PC og MAC er eitt fett, at det er omtrent like bra, at det kun er smak og behag, osv.

 

Ta i betraktning to ting her: Så godt som alle Mac-brukarar (inkl. meg sjølv) har brukt PC og er i jevnleg kontakt med Windows-plattformen. Det samme gjeld ikkje for PC-brukarane. Dei kan PC godt, har alltid brukt PC, men kor mange av dei har verkeleg brukt MAC, til OS X, osv.?

 

Altså: Alle MAC-folk eg har snakka med er fornøgde. Alle MAC-folk eg har snakka med har brukt PC.

PC-folk derimot er ikkje alltid fornøgde, og svært få av dei eg har snakka med har brukt MAC.

 

Herved anbefaler eg MAC. På det sterkaste. Og pris? Etter mi meining er ikkje MAC dyrare enn PC, med tanke på det du får.

Lenke til kommentar
Et nyinstallert Windows bruker da mindre ram enn OSX!

Hm instalerte Panther på en drittgammel PB med 93MB ram, det funket fint kjørte flere programmer samtidig og det hakket ikke så mye som jeg trodde det skulle gjøre. PS funket dårlig, men kjørte Safari, Itunes og MSN samtidig og det gikk bra.

Mac OS X Version 10.3 requires a Macintosh with a PowerPC G3, G4, or G5 processor, built-in USB; at least 128MB of physical RAM

 

http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html

funket fint for meg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitter på en 17" powerbook nå, den har ikke dette problemet, hvordan det er med de mindre modellene er jeg usikker på, men regner med at de er litt varmere da plassen er dårligere.

Tror helt sikkert det er forbedret da man fikk sendt tilbake de tidligere modellene for å bytte vifter på garantien.

Lenke til kommentar

Så har trådstarter gjort et valg? Funderer på det samme selv, skal tilbake på skolebenken jeg og, i Juli faktisk. Narvik av alle steder. Uansett, etterhvert vurderer jeg en bærbar maskin for å kunne notere og slike ting, og der har jeg hoppet litt frem og tilbake, men må innrømme at Ibook virker litt interessant. Jeg har aldri brukt Mac før (eller, det er vel ikke helt rett, jeg satte en gang opp en maskin for min bestemor. Fant ikke så mye ut av det, men skal jeg være ærlig brukte jeg vel ikke allverdens med tid heller), og lurer derfor på hvor mye til hinder min Windows/DOS-bakgrunn er...

 

Er det noen her som har brukt en Microsoft-styrt maskin like lenge som meg (13 år nå) og så gått over til Mac, og som kan fortelle om overgangen.

 

Jeg har lest testen på barbara.no men ønsker flere brukererfaringer (og ikke bare synsing), og aller helst om en Ibook G4 (12").

 

Kunne tenkt meg å vite følgende

 

Batterilevetid. Jeg kommer nok til å bruke min maskin mest til notering, spill kan jeg gjøre på den stasjonære maskinen min.

 

Varmeutvikling

 

Wi-Fi-adapteret. Hvor godt er dette iht signalstyrke og lignende?

 

Skjermen i bruk. Er 12" for lite?

 

Fargeholdbarhet. iBooken blir jo markedsført med stor fokus på det perlehvite designet. Hvor lenge holder perlehvitheten seg?

 

Slot-in CD-rom. Vil ikke denne medføre at det fortere kan komme støv og lignende inn i maskinen?

 

Bytte av Ram og HD. Vet at det skal funke med helt vanlig Corsair ram, men hvor kresen er en slik maskin på dette, og hvor vanskelig er det å bytte noe slikt (gjelder både HD og RAM)

 

Dametekke :) (neida, dårlig vits)

 

Og aller helst alle andre erfaringer dere har. Kanskje starter jeg et nytt tema på dette, vi får se.

Lenke til kommentar

Jeg har i alle år (ganske mange) sittet på Wintel platformen.

Vi har en MAC park på skolen jeg går på. Jeg får desverre mark hver eneste gang jeg går inn på datarommet.

Jeg klarer virkelig ikke å forstå at noen klarer å bruke MAC.....

 

MEN... Nå skal det sies at det finnes ikke en MAC bruker som forstår hvorfor man bruker noe så rævva som PC heller.....

 

Min anbefaling er: Noen liker morra, andre liker dattera. Hvorfor skifte hvis du liker deg der du er... :)

Lenke til kommentar

Mac og x86 maskiner er gode til hvert sitt bruk.

 

Men det virker som de mest ihuga pc fanatikerene som slenger dritt om mac ikke har

testa mac. Evt. det eldre 0s 9 Os et, som ikke videre er så supert akkurat.

 

Men nok om det.

 

Jeg har en eldre Powerbook Titanium 550, og den har stått på kontinuerlig siden

2 eller 3 august 2003. Jeg måtte restarte den før jul engang når jeg installerte Panther.

Men ellers har den stått på døgnet rundt.

 

Hvor mange med Bærbar PC kan si det samme?

Endret av ArneT
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg vil anta at de aller fleste brukerne av dette forumet har mekket litt x86 hjemme rent sånn hardware messig. Da antar jeg også at de fleste av disse igjen har oppgradert sin maskin minst ên gang, iform av feks hk, cpu og RAM.

 

Jeg har ikke snøring på MAC deler, og lurer derfor på hva en MAC bruker gjør når den to år gamle, ferdigbygde maskinen hans ikke lenger tilfredstiller vedkommendes krav til ytelse...

 

eksempel x86:

 

ca 2 år gammel PC:

 

CPU: AMD Athlon XP 1800+

HK: MSI KT3 333

MINNE: 2 x Apacer DDR333 255MB RAM

VGA: GeForce3 Ti 500

 

Oppgradering:

Priser er hentet fra PSData:

 

CPU: AMD Athlon 64 3000+ / 2 GHz prosessor pris: 1600,-

HK: Aopen AK86 L pris: 924,-

MINNE: Geil - 1GB PC3200(2x512) pris: 1724,-

VGA: Asus A9600XT/TVD/128M pris: 1581,-

 

SUM: 5829,-

 

Dette er jo nesten en ny x86 PC da, hehe...

 

Etter en kjapp teknisk vurdering ser en at CPU kraft er økt med ca 100% ++ (i tillegg til 64bit prosessering), Minnet er doblet samt raskere, og skjermkortet yter nermest det dobbelte...

 

Kan noen lage et prisoverslag for MAC oppgradering med tilsvarende ytelsesøkning? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg vil anta at de aller fleste brukerne av dette forumet har mekket litt x86 hjemme rent sånn hardware messig. Da antar jeg også at de fleste av disse igjen har oppgradert sin maskin minst ên gang, iform av feks hk, cpu og RAM.

 

Jeg har ikke snøring på MAC deler, og lurer derfor på hva en MAC bruker gjør når den to år gamle, ferdigbygde maskinen hans ikke lenger tilfredstiller vedkommendes krav til ytelse...

.

.

Kan noen lage et prisoverslag for MAC oppgradering med tilsvarende ytelsesøkning? :hmm:

Er du klar over at du poster i "Bærbare datamaskiner" forumet? Sannsynligvis ikke!

 

Som du da også sikkert vet så har ikke en bærbar x86 maskin stort større muligheter for oppdatering enn en bærbar Mac.

Det begrenser seg som regel til ram og harddisk på begge platformene. ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil anta at de aller fleste brukerne av dette forumet har mekket litt x86 hjemme rent sånn hardware messig. Da antar jeg også at de fleste av disse igjen har oppgradert sin maskin minst ên gang, iform av feks hk, cpu og RAM.

 

Jeg har ikke snøring på MAC deler, og lurer derfor på hva en MAC bruker gjør når den to år gamle, ferdigbygde maskinen hans ikke lenger tilfredstiller vedkommendes krav til ytelse...

 

eksempel x86:

 

ca 2 år gammel PC:

 

CPU: AMD Athlon XP 1800+

HK: MSI KT3 333

MINNE: 2 x Apacer DDR333 255MB RAM

VGA: GeForce3 Ti 500

 

Oppgradering:

Priser er hentet fra PSData:

 

CPU: AMD Athlon 64 3000+ / 2 GHz prosessor pris: 1600,-

HK: Aopen AK86 L pris: 924,-

MINNE: Geil - 1GB PC3200(2x512) pris: 1724,-

VGA: Asus A9600XT/TVD/128M pris: 1581,-

 

SUM: 5829,-

 

Dette er jo nesten en ny x86 PC da, hehe...

 

Etter en kjapp teknisk vurdering ser en at CPU kraft er økt med ca 100% ++ (i tillegg til 64bit prosessering), Minnet er doblet samt raskere, og skjermkortet yter nermest det dobbelte...

 

Kan noen lage et prisoverslag for MAC oppgradering med tilsvarende ytelsesøkning? :hmm:

Ettersom Mac har en mye lengere levetid enn windowsbaserte maskiner behöver man ikke oppgradere så ofte. OSX blir bare kjappere og kjapperei motsettning til hva Windows blir.

 

Har du en G4 så finner du plug and play prosessoroppgradering her:

http://eshop.macsales.com/Catalog_Page.cfm...ssors&Template=

 

Skjermkort, ram og hardisk får du også kjöpt nytt. Eneste du ikke får bytta er hovedkortet, men ettersom Apple er så tidlig ute med ny teknologi behöver man skjeldent det. Firewire, Gigabit ethernet osv har värt standar på Mac i evigheter.

Lenke til kommentar

For:

1. Lekkert design på powerbook serien drar veldig opp.

Hvis man tenker på alt som er inni en PB 12", er designet overlegent.

3. Forholdsvis bra ytelse, men i samme skala som pc, dvs. du får hva du betaler for.

Er ikke i samme skala som pc. Mhz på en mac kan ikke sammenliknes med mhz på pc.

 

Mot:

1. DYR! Koster masse penger. Du får mer for pengene hos Intel eller AMD.

Om du finner en pc med like fint utseende som PB, slot-in dvd-brenner, 5 timer batteritid, 6pins firewire (ingen bærbare pc'er som har dette), og DVI, må du si i fra til meg.

2. Programmene kræsjer titt og ofte. (Selv om mange sier det motsatte er dette tilfelle).

Nei, har jeg aldri opplevd. Har i min tid sotte på ein PowerMac G3, og flere versjoner av PowerMac G5, og har bare èn gang opplevd at _ett_ program låste seg (var FinalCut etter 11 timers redigering).

4. Maskinen er relativt sårbar da den er så tynn.

Jeg kan være enig i at 17" kan bli litt tynn, men hvem behandler en laptop så dårlig at det er fare for at den skal bli skadet grunnet tykkelsen? Dessuten skal det litt til å "knekke"/skade en mac av aluminium - fremfor en pc av plast.

5. Hvis du skal spille, er det få spill som kommer til MAC, og når de endelig gjør det, så er de gamle. Programmer også er det ikke alle som kommer til MAC av. Et godt eksempel på dette er AutoCad hvis du har hørt om det.

Pr.dags dato er det mange av dem store spillene som kommer samtidig med pc. Dessuten har jeg aldri sett win2k boote opp raskere enn på en PM G5 m/ VirtualPC - og på en slik kan det spilles, det skal eg love deg!

 

Konklusjon:

Personelig tror jeg at jeg hadde gått for en Pentium M maskin; stillegående, lang levetid på batteriene og bra ytelse. Selv om MAC kan virke lekker å litt eksotisk, trekker kompabilliteten på OS og prisen såppass mye ned at jeg må melde dette. At den yter bedre i tegneprogrammer er en myte som muligens har oppstått da mange av de som jobber med tyngre teneprogrammer og videoredigering er i designbransjen og mac er designorientert i sitt utseende.

En PB er mer lydløs enn en Pentium M-maskin - jeg har hatt begge deler. Batteritiden på en PB er lengre enn på bærbare pc-er, spesiellt om man tar ytelse med i betraktning. Finn en bæbar pc som klarer å kjøre Photoshop, InDesign, Quark og (tilsvarende) FinalCut, samt trådløst & bluetooth, samtidig, og ha en battertid i underkant av 5 timer...

Og kompabiliteten på OS er ganske mange hakk over windows - og ikke kom med noe argumentasjon på brukervennlighet, det er bare snakk om å bli vant med det - akkurat som med windows.

 

Er det noen her som har brukt en Microsoft-styrt maskin like lenge som meg (13 år nå) og så gått over til Mac, og som kan fortelle om overgangen.

Overgangen er verken lett eller vanskelig - den er bare annerledes. Mac har "start-meny" i form av en dock som ligger nederst på skjermen (valgfritt om den skal forsvinne om du ikke har musen over, akkurat som på win - bare mye finere). Programmer installeres som på windows, men er mye enklere å fjerne. Programmer kjører mer stabilt enn i windows, og maskinen finner faktisk usb/fw-enheter du plugger inn - uten noe om og men.

Det kan også nevnes at OS X har så mange småting - som ikke win har - som gjør den omtrent overlegent. I tillegg bygger den på Unix, og har derfor et hav av kommandoer/funksjoner bare i konsollen.

Batterilevetid. Jeg kommer nok til å bruke min maskin mest til notering, spill kan jeg gjøre på den stasjonære maskinen min.

Nå har jeg bare hatt erfaring med eldre iBook'er, men har pr.dags dato god erfaring med PB 12" - og etter det jeg har fått vite, er det hipp som happ. Batteritiden på en PB 12" er i underkant av 5 timer, med wifi på, samt bluetooth. Da jobber jeg med skriveprogrammer, safari (surfing) og flere grafiske programmer.

Varmeutvikling

Veldig lite, viftene spinner sjeldent opp også.

Wi-Fi-adapteret. Hvor godt er dette iht signalstyrke og lignende?

Jeg har enda ikke funnet et sted hvor PB'en ikke får signalstyrke der en vanlig pc får. Eneste "problemet" jeg har fått på PB, er når jeg har over 2 aksesspunkt i ett hus, der den ene står som repeater. Om OS X har en funksjon for å velge aksesspunkt som har samme ssid, har jeg enda ikke funnet den. Noen som vet?

Skjermen i bruk. Er 12" for lite?

12" er absolutt ikke for lite. Jeg har blitt helt forelsket i størrelsen. Så fremt du ikke driver med store arbeidsområder til videoredigering og slikt, er 12" mer enn nok. I tillegg har du mini-DVI, så du kan koble til flere skjermer enkelt.

Fargeholdbarhet. iBooken blir jo markedsført med stor fokus på det perlehvite designet. Hvor lenge holder perlehvitheten seg?

Det beror litt på hvor godt du behandler den, men ingenting varer evig.

Slot-in CD-rom. Vil ikke denne medføre at det fortere kan komme støv og lignende inn i maskinen?

Den har sånne fine "støvstoppere". Nesten sånn som på munnstykket til støvsugere.

Bytte av Ram og HD. Vet at det skal funke med helt vanlig Corsair ram, men hvor kresen er en slik maskin på dette, og hvor vanskelig er det å bytte noe slikt (gjelder både HD og RAM)

Ram er som en lek å bytte, mens HDD er litt mer komplisert. Uansett - jeg har 80GB på min PB, og det holder mer enn nok.

Dametekke :) (neida, dårlig vits)

Overraskende bra!

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg kan være enig i at 17" kan bli litt tynn, men hvem behandler en laptop så dårlig at det er fare for at den skal bli skadet grunnet tykkelsen? Dessuten skal det litt til å "knekke"/skade en mac av aluminium - fremfor en pc av plast.

Tja. I klassen min 5 stk som har powerbook. Samtlige powerbooks har en skade, spesielt på hjørnene er den utsatt. En venninne fikk en bulk like ved strøminngangen og fikk ikke ladet den lenger.

Lenke til kommentar
Jeg kan være enig i at 17" kan bli litt tynn, men hvem behandler en laptop så dårlig at det er fare for at den skal bli skadet grunnet tykkelsen? Dessuten skal det litt til å "knekke"/skade en mac av aluminium - fremfor en pc av plast.

Tja. I klassen min 5 stk som har powerbook. Samtlige powerbooks har en skade, spesielt på hjørnene er den utsatt. En venninne fikk en bulk like ved strøminngangen og fikk ikke ladet den lenger.

Samme hvor mye du skader en bärbar mac så ser den bedre ut enn hvilken som helst bärbar pc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Samme hvor mye du skader en bärbar mac så ser den bedre ut enn hvilken som helst bärbar pc.

Sier du det? Når ble ditt ord lov?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...