Gå til innhold

Feilmelding: "CPU IS UNWORKING" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner har oppgradert sin PC med ny CPU og hovedkort og RAM. Etter å ha installert Windows og restarter får han opp følgende etter maskinvare testen:

"CPU IS UNWORKING OR HAS BEEN CHANGED. PLEASE RE-CHECK CPU SOFT MENU" ( var slik jeg fikk det over tlf. ihverfall ). Men hvis han trykker F1 for Continue fortsetter den med Windows. Han kan også velge DEL for Setup.

Noen som har vært borti det samme?

Var et Abit kort og P4 3.0Ghz.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be han gå inn i BIOS og sjekke at CPU står riktig, deretter velger han Save & EXIT. Så skal "problemet" være løst. Dersom det fremdeles ikke er løst så har han etter all sannsynlighet fått et flatt batteri på hovedkortet. (i og med at info ikke lagres i CMOS)

des,OUT!

Skrevet (endret)

En bios oppdatering er ikke dumt, selvom det ikke vil fikse "problemet".

Er bare å gjøre som des sier, og om CPU ikke står på riktig hastighet så setter man den på det.

Når man forandrer noe på et hovedkort så blir dette registrert og instillinger nullstilles fordi man ikke vet hvilke innstillinger de forskjellige komponentene skal stå på.

EDIT: Om det er en P4C med 800MHz buss så skal Multiplikator stå på 15(låst) og FSB på 200.

Endret av bamsefar
Skrevet (endret)

Fikk samme feilmelding for en stund siden da jeg bygde min PC.

Har Abit IC7-g og P4 2.8 selv.

En eller anne luring her inne sa jeg måtte dra ut batteriet fra hovedkortet og sette det inn igjen og flytte en jumper. Resette mos.

Se manualen for instruks.'

Tro det eller ei det funka

:thumbup:

Endret av Alcoholiday
  • 2 uker senere...
Skrevet

Alcoholiday: du har ikke mulighet for en bedre beskrivelse for det du gjorde? En kompis av meg sliter med akurat samme problemet, med akkurat samme hardware...

Eller noen andre. Han får også den samme feilemelidngen etter å ha reset CMOS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...