Gå til innhold

Ny HTPC, Hvordan ser dette ut?


Anbefalte innlegg

Hei, eg skal bygge ein HTPC som skal erstatte ein Harmon/Kardon DVD30.

 

Tenkte på og poste denne i AV Forume men vett at det er mange som har kunnskap om HTPC som vanker på Hardware.no så eg tenkte og prøve det først.

 

Den skal brukes i lag med følgende utstyr :

Infocus Screenplay 5700

Harmon/Kardon AVR 8500

Harmon/Kardon PA 2000

B&W CDM9 NT (Front)

B&W CDM7 NT (Bak)

B&W CDM1 NT (Sidene)

Velodyne SPL-1200 II

 

MÅL :

Den må ikkje støye noe særligt.

Prøve of få best mulig Lyd og Bilde fra den.

Skal helst passe sammen med di andre Hi-fi delene.

Litt framtisretta (vist muligt)

Pris er jo ein faktor men vill ikkje la det gå på bekostning av Lyd og Bilde.

Skal ikkje overklokkes

 

Har ikkje noe særlig erfaring på HTPC så trenger noen innspill på om følgende oppsett ser bra ut : :hmm:

 

KABINETT

Kanam Accent HT200B

 

HOVED KORT

MSI K8T NEO-FSR Hovedkort Socket 754 K8T800, SATA/ATA, GbLAN, ATX, LYD

 

CPU

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

+ Samurai P4/AMD XP/AMD 64 CPU Cooler

 

MINNE

Corsair TWINX512-3200 DDR-DIMM 512MB Kit w/two matched CMX256-3200 DIMMs

 

PSU

Mist, 350w, ATX12V, 12cm Papst vifte

 

Harddisk

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

+ SilentDrive Acoustic Enclosure

 

SKJERMKORT

PowerColor Radeon 9200 128MB DDR AGP, ATI 9200, DVI-I, TV-Out, Retail

 

LYDKORT

Nightingale PRO 6

 

DVD SPILLER

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in Bulk (DVD-120S)

 

STYRING

IR receiver and remote control kit for HTPC Case

Gyration Ultra Cordless Optical Keyboard and Mouse

 

KABLER

Vga (eller DVI??) fra HTPC til prosjektor, ellers er eg usikker hva eg skal bruke mellom lydkort og Reciver?

 

PROGRAMER

Win dvd eller Zoom Player??

 

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror den blir litt over kill.... Det blir dyrt og lett en støyende afere.

 

Sjekk ut AMD-M prosessorer i stedet. De lager bare 35w og bruker vanlig socket-A hovedkort.

 

Når det gjelder tips om lydkort vil eg anbefale en tur innom http://www.avforum.no der er en egen forum del for HTPCer

 

http://www.avforum.no/forum/viewforum.php?...8043265e61f7568

 

MVH Hans

Endret av meanbean
Lenke til kommentar

Jeg holder på med et lignende prosjekt selv og jeg tror hvilke komponenter du velger kommer veldig an på hva du skal bruke HTPCen til.

Altså, skal den være en ren video-kilde? Skal den brukes til musikk? Skal du spille på den? Internett? TV? osv

 

Uansett så synes jeg kabinettet du har valgt virker helt rått! Jeg vurderer det selv, dog det er ganske kostbart.

 

Når det gjelder CPU så synes jeg det virker litt voldsomt med Athlon 64, men igjen det kommer an på hva du skal bruke den til. Du trenger f.eks. ikke en heftig Athlon 64 hvis du kun skal se film med den. Derimot skal du spille, så er det jo en fordel med rask CPU.

 

Når det gjelder skjemkort, så henger ikke det du har valgt helt på greip hvis du har tenkt å spille. Da ville jeg heller valgt f.eks. et vifteløst ATI 9600Pro/XT, men, igjen, hvis du skal bare skal se film så er nesten hvilket som helst ATI-kort bra nok.

 

Lydkort vet jeg ikke nok om. Jeg er av den oppfatning at digital overføring via S/PDIF ikke farger lyden stort, men det godt mulig jeg tar feil der. Tror uansett ikke du trenger noe lydkort til > 5000 kroner.

 

Sjøl skal jeg bruke min HTPC som videokilde og til spill + muligens TV (PVR). Faktisk så er jeg usikker på om det forsvarer seg økonomisk å bruke en HTPC kun som videokilde i forhold til prisen på mange gode DVD-spillere nå.

Lenke til kommentar

mange som bygger en dedikert htpc bygger den av hardware de har til overs etter oppgradering.

 

Men det er mye penger vis du skal bruke 2500kr i kabinett og 7500kr på resten av hw.

 

Bygge kostnad på min kommer på ca 1000-1500kr + mange arbeidstimer da jeg skal lage kabinett skjøl.

 

Men som rein signal kilde for dvd er det ikkje økonomisk forsvarlig da du kan kjøpe en svært bra dvd spiller for 2500kr.

 

Men med htpc kan en bruke dvd, divx, mp3, surfe, ta opp tvsendinger++++ men det krever litt tid å få den perfekt.

En kan bruke program som forbedrer dvd signal når en skal bruke prosjektor osv.

 

Men lydkort til 5000 er bare galskap. Men et M-Audio eller ligninde i pris klassa 1200-2000 er en muligheit.

Lenke til kommentar

Det finnes en mellomting mellom A64 3000 og Epia 800 da....

 

Vet at 1080 Hdtv krever mye men det krever ikkje A64 for det.... Men det er anbefalt å ha over XP 2000. En XP-M 2400 35w skulle greie det glatt. Den kan klokkes uten å øke effekta noke særlig opp til xp2800

Lenke til kommentar

Håpe for meg er og få noe bedre bilde med ein HTPC enn det eg har i dag med dvd spiller. Kommer jo til og bruke den til mange ting og prøver nå og finne litt ut av dette girder system greiene som virker veldi bra. Muligt det er litt overkill med ein athlon64 så det virka inntresant med XP-M Cpuane, kan du bruke vanlig Socket A kjøler på disse?

Har ikkje tenkt og spille så mye på den i utganspunkte, men mulig det er lurte og kjøpe noe bedre skjerkort så eg ikkje angrer på det seinare.

Lurer på om det er plass til og støydempe Kanam Accent HT200B?

Har nå fått ein Hushbox til prosjektoren så lyd fra andre plasser kommer ikkje på tale :p

Lenke til kommentar

Xp-m er vanlig Socket A, det er vanlige Barton cpuer som kan kjøres på lav volt.

 

Så de krever mindre kjøling enn vanlig xp cpu. Så en bra Socket A kjløler med 8-12db vifte skal funke flott.

 

Kjøp et Ati 9600 pro og en zalman heatpipe vis der er plass i kabinettet. Den lager sjermkortet litt større men ikkje høgare.

Lenke til kommentar

Det er så mye jeg kunne kommentert, men i bunn og grunn ser det ut som en fin htpc. Lydkortet fungerer bra, jeg bruker det selv.

 

 

PC'en vil ikke kjøre (alt av) 1080p glatt, det trenger du minst xp3400+ til, men det ligger såpass langt frem i tid og du har jo bare en SP5700 så det er egentlig ikke noe å tenke på, når det er aktuelt så har du sikkert en ny PC/projector uansett.

 

Det eneste er at MIST PSU'en vil støye litt for mye.

Lenke til kommentar

Skjermkortet behøver vel ikke å være så heftig, men det er vel lurt om det er vifteløst. Du vil vel også sende bildet digitalt via dvi så det må være støttet, men det går jo hos de fleste. Er det noen som har noen erfaringer med Echo Gina24? Skal vel være god kvalitet over dem. Vet ikke om de er sære i bruk, men det vet kanskje noen andre.

 

Ellers må du gjøre det skikkelig når du først er i gang. Det skal litt til å gjøre det bedre enn dvd30 hvis den er på nivå med forgjengeren dvd25. Har den selv og er veldig godt fornøyd.

 

Edit: skrivefeil

Endret av tli
Lenke til kommentar
Det eneste er at MIST PSU'en vil støye litt for mye.

Hva er litt for mye? Såvidt jeg vet er MIST gode og veldig støysvake psuer.

Jeg tror du vet hva jeg mener med at den støyer litt for mye. Jeg ville ikke valgt den til HTPC applikasjoner om fravær av støy er viktig, og mener således at til dette bruk så støyer den litt for mye.

Lenke til kommentar
Det eneste er at MIST PSU'en vil støye litt for mye.

Hva er litt for mye? Såvidt jeg vet er MIST gode og veldig støysvake psuer.

Jeg tror du vet hva jeg mener med at den støyer litt for mye. Jeg ville ikke valgt den til HTPC applikasjoner om fravær av støy er viktig, og mener således at til dette bruk så støyer den litt for mye.

Bråker ikke projektorer litt også da?

 

 

http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet686.htm <-- denne da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...