Gå til innhold

X-box for dummies?


Anbefalte innlegg

Jepp, som tittelen sier skal jeg kjøpe meg x-box, men trenger litt hjelp ettersom jeg ikke har fulgt med noe særlig når det gjelder x-box...

 

1: Jeg trenger ivertfall ett stk. X-box konsoll. Elkjøp selger entertainment kit til 1695 NOK, dvs en x-box med PGR2 og Topspin. Selv syntes jeg dette hørtes ut som en fornuftig pris; kommentarer?

 

2: Live - Hva er det egentlig jeg trenger som ligger i den live pakken til 500 kroner? Slik jeg har forstått det så har x-box ett integrert NIC. Hva skal jeg da med denne pakken? Er det slik å forstå att jeg i praksis betaler 500 kroner for å få lov til å benytte meg av nettverkskortet (dvs, jeg kjøper i praksis en aktiveringskode for 12 måneder, og får med meg noe dårlig headsett/mic kombo i tillegg?

 

2.1: Hvor mye koster det å utvide abbonementstiden når de 12 månedene er utgått?

 

3: Andre ting jeg bør vite? Andre ting jeg vil komme til å trenge? Tenker ikke på modding, det er ett annet kapitel jeg har tenkt å sett meg inn i (google is your friend).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) 1695,- inkludert PGR2 og Top Spin er et kjempekjøp - disse to spillene alene koster jo nesten en tusenlapp hvis du kjøper hver for seg. Begge spillene støtter også Live.

 

2) Live-pakken er 1 års abonnement på Live-tjenesten og inkluderer også et headset så du kan kommunisere med de du spiller med. (Kan også brukes bare til å prate med andre kamerater som har Xbox hvis du ønsker det). Det du primært betaler for er tilgang til og drifting av Live-servere.

 

På Live-tjenesten finner du f.eks. online ranking, nedlastbart materiale til enkelte spill (nye baner/biler f.eks. skal snart komme til PGR2), og selvfølgelig muligheten til å spille mot andre. Her står det litt mer: http://www.xbox.com/nb-NO/live/default.htm

 

Live er absolutt verdt pengene synes jeg (1,30 pr dag eller noe...) Du kan utvide etter perioden er omme - koster samme pris pr. år. Jeg spiller nesten ikke online med PCen lenger - kun Xbox.

 

Hvis du tviler så kan du jo evt. kjøpe et av de spillene med Live-støtte som har 2 måneders gratis Live-støtte inkludert, men da vil du jo mangle mic'en som gjør veldig mye for stemningen.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Takk for svar Shimano, det blir nok en tur til Elkjøp i dag da.

 

Har du noen informasjon om hvordan Live tjenesten egentlig fungerer? Det sto ikke så mye om dette på x-box sidene. Tenker på hvordan x-box - x-box kommunikasjonen fungerer...

 

Er det kun de x-boxene som det spilles på i ett flerspillerspill som er involvert, eller står det en sentral server noe sted som også tar seg av noe? (Skjønner att det er sentral server som tar seg av verifisering av spillere etc, men hvordan er det under selve spillet?)

 

Det jeg egentlig er ute etter er om vi som sitter i Norge/Europa har noen ulemper i forhold til latency, da jeg går utifra att Live tjenesten befinner seg i statene...;)

Endret av storeelg
Lenke til kommentar

Spill med få deltakere (så som Top Spin og PGR2 (som har max 8 av gangen)) kan du kjøre fra din egen Xbox - altså så blir din maskin 'serveren' som andre kobler seg til. Regner med at din status (når du skal hoste et spill) sendes til en sentral server som da de andre spillerne finner deg via. Selve kommunikasjonen når spillet er igang går nok bare fra Xbox til Xbox.

 

Spill med flere deltakere antar jeg at kjøres på egne servere pga maskinkapasitet og båndbredde.

 

Mener å ha hørt at MS har 3 'Live-sentere' - 1 i USA, 1 i London og 1 i Østen.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Spill med få deltakere (så som Top Spin og PGR2 (som har max 8 av gangen)) kan du kjøre fra din egen Xbox - altså så blir din maskin 'serveren' som andre kobler seg til.

Vil ikke dette bli litt vanskelig, i og med at xbox live skal fungere bak brannmurer.

Lenke til kommentar
for 500 kr pakke live er det 2 mnd gratis tror jeg......

Jeg kjøpte for 1000 ,- med 12 mnd gratis jeg.

Etter 12 mnd må du betale med kontantkort om det er 12 mnd kort.

Eller 2mnd om det er det.

Du bør kjøpe live om du skal ha Xbox, eller så er den verdt null.

Det finnes ingen pakke for 1000,- kroner, hvis du betalte 1000 kroner for 12 mnd. Xbox Live m/headset er du blitt lurt.

 

599,- er standardpris for 12 mnd. Xbox Live m/headset (men mange selger pakken for 499,-)

Lenke til kommentar
Vil ikke dette bli litt vanskelig, i og med at xbox live skal fungere bak brannmurer.

Har du en egen brannmur mellom internett og maskinene dine (deriblant Xboxen) så må du nok åpne noen porter vil jeg anta.

 

Hos meg (som har brannmur på selve PC'en) var det derimot plug-n-play - var online og spilte tennis mot en kamerat 5 minutter etter at jeg hadde kommet inn døra med Xboxen :)

Lenke til kommentar

X-box er kjøpt med live pakken til 500 spenn. Har dog ikke åpnet live enda, koste meg mest med Top Spin i går, og avsluttet med litt PGR2. Greit å teste litt før kaster meg ut i live...

 

Jeg har brannmur på pc'en, men når jeg kopler opp x-box live så slenger jeg den rett i DSL modemet, dermed skal det ikke være noe problem...

Lenke til kommentar
Vil ikke dette bli litt vanskelig, i og med at xbox live skal fungere bak brannmurer.

Har du en egen brannmur mellom internett og maskinene dine (deriblant Xboxen) så må du nok åpne noen porter vil jeg anta.

 

Hos meg (som har brannmur på selve PC'en) var det derimot plug-n-play - var online og spilte tennis mot en kamerat 5 minutter etter at jeg hadde kommet inn døra med Xboxen :)

Nå skrev jeg en litt grov skrivefeil der, mente egentlig NAT-router og ikke brannmur.

 

Trodde Live skulle fungere fint uten noe videre oppsett utenom å koble til nettet, men det kan vere at man bare får koblet opp til andre game og ikke lage(hoste) selv når man er på den type nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...