Gå til innhold

Ny PSU, den gamle tok kvelden


Anbefalte innlegg

Spørsmålet har nok blitt stilt tusen ganger før men jeg satser på å spørre.

Jeg har en Q-tec forsyning som har virket ganske bra, ganske lenge. Men nå i den senere tiden har den blitt veldig syk :(

Når den blir utsatt for belastning (spesielt ved overklokking) blir det pluttselig helt stilt i maskinene, skjermen blir sort og alt virker gansk dødt. Problemet er det at PCen ikke slår seg av. Lyset fremme på kabinettet lyser fortsatt og det virker ganske skremmende :scared: Når dette skjer må jeg slå av maskinen med den store kanppen fremme på PCen og satse på at den virker når jeg slår på.

Konklusjonen var at strømforsyningen slutter å levere 12V og derfor stopper alle viftene o.l.

 

Så nå skal jeg ha ny PSU og jeg skal IKKE ha Q-tec. Hvilken strømforsyning annbefales og er ikke så dyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...eller enermax fra komplett.no, ytterst bra kvalitet.

også BeQuite fra 3dfxcool.no er også noe å se etter, men disse er relativt dyre da.

 

Aopen som tidligere er nevnt duger, og er billige. Har en slik 350watt i Pc#2 tikker og går somklokka. Bra produkt i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Dette blir jeg aldri klok på når det diskuteres power. Noen oppgir peak-verdier når watt-styrken oppgis, andre oppgir den watt styrken powre tåler å gi hele tiden. Det er det stor forskjell på et 350W power som tåler å gi 350W i korte perioder kontra et som gir 350 hele tiden. Har selv opplevd å kjøpe 450w power som har knela lenge før 350w når de belastes mye og leeenge.

 

Men ingen av produsentene sier hva de oppgir... :hmm:

Lenke til kommentar
Dette blir jeg aldri klok på når det diskuteres power. Noen oppgir peak-verdier når watt-styrken oppgis, andre oppgir den watt styrken powre tåler å gi hele tiden. Det er det stor forskjell på et 350W power som tåler å gi 350W i korte perioder kontra et som gir 350 hele tiden. Har selv opplevd å kjøpe 450w power som har knela lenge før 350w når de belastes mye og leeenge.

 

Men ingen av produsentene sier hva de oppgir...  :hmm:

Det pleier å stå på siden av PSU'en om det er peak eller langvarig effekt som er opplyst om. Feks på q-tec psu'ene står det Peak: 550W på siden, og så står det noe annet etterfulgt av 220W med liten skrift under. (Tror det er 220W ihvertfall).

 

Edit: Masse leifer :no:

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

q-tec er dårlig men 220watt på 550watter er litt drøyt, sikkert 3.3v+5v som er 220watt, muligens 220watt peak. itilegg kommer +12 og (-) spenningene.

 

Til trådstarter:

Om du vurderer 6800U tror jeg ikke du kommer unna med en billig psu.

Da er en antec/mist 430 eller 480watter noe å se på, men disse er ikke billige.

Men husk at det blir billigere å invistere i en god 480watter nå, enn å kjøpe en 350watter nå og oppgradere til 480 watt senere.

Lenke til kommentar

jeg har en chieftech 340W, har hatt den i siden 2002. Og i over et halvt år har jeg kjørt den på ganske mye mere enn 340/360 watt..

 

Har 4 disker, 2 cdrommer, SB live platinum. p4B som er overklokket, med høy v core. Overklokka minne, og skjermkort..

 

Dette tar tilsammen MERE enn 340 W..

 

Så er psuen dønn stille.. Anbefalles-.

Lenke til kommentar

må bare si det. har Q-tec funker den men nå begyner jeg og bli redd, har lest så mye dritt om Q-tec så nå skal jeg bytte ut det billigrelet har komponenter for mange tusen i pcn skal ikke la det gå til h på grunn av en billig strømforsyning nei! di som selger sånt rel burde ta det inn igjen i bytte mot noe bedre!! :yes:

Lenke til kommentar
må bare si det. har Q-tec funker den men nå begyner jeg og bli redd, har lest så mye dritt om Q-tec så nå skal jeg bytte ut det billigrelet har komponenter for mange tusen i pcn skal ikke la det gå til h på grunn av en billig strømforsyning nei! di som selger sånt rel burde ta det inn igjen i bytte mot noe bedre!! :yes:

Synes egentlig ikke q-tec er noe å klage på jeg, man får jo det man betaler for...

Lenke til kommentar

Idag da jeg kom hjem fra skolen skulle jeg flashe BIOSen på hovedkortet, og da gjorde strømforsyningen noe veldig morsomt. Den kuttet 12V forsyningen :w00t:

 

Når jeg ser på det som blir skrevet her tror jeg kansje denne strømforsyningen kan være bra. Litt dyr men virker jo som om den er mest "framtidsrettet".

 

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...