Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server til hjemmebruk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor vil noen ønske å sette opp en AD server eller lignende på et hjemmenettverk? (utover å lære kanskje da..)

 

Eneste du kan bruke en server til på et hjemmenettverk som er verdt strevet er en filserver...

 

har selv en P3 600 med slackware og samba, funker glimmers.

Endret av kosh
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden vil da noen sette opp en Linux server når windows XP gjør jobben som fil/print server?

 

Poenget er at selv om du ikke ser noe behov så kanskje andre gjør det? Vi bør kanskje holde litt fokus og svare på det han vil ha hjelp til?

Lenke til kommentar

Windows server 2003 har en "manage your server" wizard-sak du kan bruke til å få igang/installert tjenestene på serveren. Men om du forstår hva den spør deg om eller hva du skal velge underveis er en annen sak...

 

Forresten så er DFS litt praktisk om du har flere pc'er med delte kataloger, siden du da kan få alle "shares" til å "se ut" som om de er delt på serveren/domenet (og et DFS trenger ikke være distribuert (finnes på flere servere) for å funke).

Lenke til kommentar

www.idgbooks.no selger faktisk "Windows Server 2003 for dummies" til bare 298,- kroner.

 

Det er IKKE ment som et hint på at jeg synes du er dum, men slike bøker tar med seg alle detaljer i forklaringene som kyndige fagfolk aldri nevner. Det kan kanskje være verdt investeringen?? De fleste bøkene som går til sertifiseringer koster jo 400,- og oppover.

Lenke til kommentar
Linux-basert Active Directory? Eller snakker du om en annen type domene?

Er ikke sikker på om linux har støtte for active directory, da dette er temmelig nytt (i forhold til linux-distroer). Men tviler ikke ett sekund på at det tar korte tiden før det kommer.

 

(og hvis jeg ordla meg feil; silk jeg har forstått det, kan fremdeles win-servere koble seg opp mot linux-boksen og stå som secondary servers.)

Du blander ikke litt med LDAP og SAMBA da ?

 

AD er jo basert på LDAP...

Var noe slikt jeg mente ja :roll:

Noen som har en url til sider (helst norsk) som forklarer AD sånn basic? (eller LDAP for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Linux-basert Active Directory? Eller snakker du om en annen type domene?

Er ikke sikker på om linux har støtte for active directory, da dette er temmelig nytt (i forhold til linux-distroer). Men tviler ikke ett sekund på at det tar korte tiden før det kommer.

 

(og hvis jeg ordla meg feil; silk jeg har forstått det, kan fremdeles win-servere koble seg opp mot linux-boksen og stå som secondary servers.)

Du blander ikke litt med LDAP og SAMBA da ?

 

AD er jo basert på LDAP...

Uhm... å si at AD er basert på LDAP er som å si at jordbær er basert på polakker.

 

LDAP (som står for Lightweight Directory Access Protocol) er akkurat det. En måte og kommunisere inn mot en katalogtjeneste. Du kan kjøre LDAP mot AD eller f.eks. eDirectory til Novell, eller andre katalogtjenester.

 

AD er en katalogtjeneste

LDAP er en protokoll....

 

Stor forskjell :)

Lenke til kommentar
du skrev kanskje svaret samtidig, men hvis ikke: siden når er ikke gnu/linux et server-os? ;)

Slik jeg tolker trådstarteren så ber han om hjelp til å sette opp et nettverk med et domene. Jeg tolker det slik fordi det er det han skriver. Jeg antar da at han tenker på et Windows domene ofr det er vel det han vil lære.

Man kan sette opp linux til å være domenekontroller der brukere kan logge på et domene. Man kan tilogmed kjøre win-servere som domeneklienter under linux. (dvs at man kan sette opp linux til å være domenekontroller, men en win2k3 + exchange som er underordnet linux'en).

Du kan sette opp en linux server til å være en Domene Controller, det stemmer. Men da er det snakk om et NT 4 domene, ikke en AD DC.

Lenke til kommentar
Merk at Windows er urimelig dyrt for privatpersoner som vil sette opp hjemmenett, selv den billigste lisensieringen med begrenset tilgang til tjenester, ihvertfall når et gratis linux-os gjør akkurat samme jobben.

Nå kan han jo bare laste ned test versjoner av 2003 Server som man kan bruke helt lovlig og gratis i 180 dager. Innen de dagene er gått så skal jeg banne på at han har lagd til mye krøll på maskina at den formateres og alt legges inn på nytt igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...