Gå til innhold

SiS og ASUS dropper Rambus?


Anbefalte innlegg

Litt merkelig at "alle" dropper Rambus hvis det ikke er noe problem med det da? :dontgetit:

 

Hvis det er noen som er deperate her så må det være deg, bare masse snakk og personlige angrep uten en eneste faktisk dokumentert opplysning. Jeg beklager hvis mine opplysninger om RDRAM er mangelfulle eller utdaterte, ok?

 

Dette er en relativt ny artikkel om RDRAM datert 29/10/02 som sikkert burde være av interesse:

 

The State of PC-1066 RDRAM : Looking Forward

 

Noe galt med den artikkelen også eller? :roll:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt merkelig at "alle" dropper Rambus hvis det ikke er noe problem med det da?

 

Denne tråden var opprinnelig en diskusjon rundt ryktet om at asus/sis droppet dette rdram chipsettet. Hvis du ser på min første post så ser du mine tanker rundt det. Jeg sier at rdram sannsynligvis i praksis har utspilt sin rolle når asus/sis har somlet så lenge som de har nå, selv om et slikt chipset kunne ha nådd nye høyder på ytelsessiden. Skal du kritisere meg, så vær ihvertfall såpass nøyaktig at du skiller diskusjonen om rdram på det nåværende tidspunkt, og rdram for et par år siden. Vi er faktisk ganske enige om situasjonen i dag, selv om du prøvde å tillegge meg å mene det motsatte.

 

Hvis det er noen som er deperate her så må det være deg, bare masse snakk og personlige angrep uten en eneste faktisk dokumentert opplysning.

 

Det er frustrerende å se deg komme med påstander der du ikke bare mangler dokumentasjon, men forelegger dokumentasjon som viser PC600, når temaet er firekanals PC1200. Jeg tolket det som et tegn på desperasjon fra din side, i mangel av bedre argumenter. Det er mulig at du rett og slett ikke leste artikkelen før du linket til den, så beklagelsen er mottatt.

 

Den aller siste artikkelen du linket til, er blant de bedre om rdram, og forteller deler av historien som det tydeligvis viser seg at få har hørt her på forumet. Rambus blir blant endel hardware entusiaster tillagt mange ting de aldri har gjort/sagt osv... Kan jo tipse Kingy og andre om å faktisk lese den, så kanskje noen av misforståelsene blir oppklart. Ellers velger jeg å overse uhøflighetene fra den kanten...

 

 

Jeg tror ikke vi kommer spesielt mye lenger i denne diskusjonen... Vi er relativt enige om situasjonen pr i dag. Det er et ubestridt faktum at rdram var best på ytelse i flere år. Det er også et faktum at Rambus selv ikke var skyld i prisnivået sammenliknet med ddr (se over). Jeg er fremdeles skuffet over din argumentasjon, jeg står ved det jeg har sagt, men jeg foreslår at vi prøver å legge dette fra oss og heller holde oss til temaet her.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
jeg foreslår at vi prøver å legge dette fra oss og heller holde oss til temaet her.

God ide. Snakk sak, ikke mann. Legg ved skikkelig dokumentasjone hvis dere vil bli tatt alvorlig. Er dere uenige om noe så legg det bak dere. Det er liten vits i å fortsette på noe dere sansynligvis aldri kommer til å bli enige om ;)

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg synes dette var veldig overraskende. Rambus er spesialister på interchip koblinger og lever av å designe disse. De selger ikke selve brikkene, men kun informasjon om hvordan en lager dem. Akkurat når det gjelder eksterne busser så er det ikke nok å ha en hardware beskrivende kode heller (samme prinsipp som kildekoden i software benyttes ofte i chipdesign). Typisk må en ha en ferdig layout der enkelte komponenter er designet "for hånd" og testet på "transistor nivå" med frekvens og fase analyser. Dette er svært tidkrevende arbeid, men så snart det er gjort en gang på en prosessmetode så er det bare å sette igang med klipp og lim teknikken (helt til en skifter viktige parametre i prosessmetoden). Derfor er det også veldig praktisk å bare kunne kjøpe akkurat disse kretsene fra noen som allerede har utviklet og testet designet sitt. Alternativet er at alle disse fables utviklingsfirmaene på egenhånd må finne opp hvet sitt krutt og hjul om igjen og om igjen. Ikke bare er det dyrt, men de har heller ikke tid til å gjøre det. Time-to-marked er nesten alt.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...