Gå til innhold

DVD+/-R hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor vet jeg ikke.. men det finnes da to typer;

+ (PLUS) og - (STREK)

 

Forskjellen er at det er 99% sikkert at -R plater fungerer

på din egen DVD spiller i stua.. mens det er ca 60% for

at +R vil gjøre det.. Ser egentlig ikke spørsmålet.

 

Gå for -R plater og -R brenning og verden blir så mye bedre :yes:

Lenke til kommentar

Må si meg relativt uenig med tempezzzt.

 

Jeg vil ikke skrive at langt og veldig utfyllende svar.

 

DVD-R med Pioneer i spissen var først ute, en av grunnene til at DVD-R er billigere er også at det finnes mange store lavkvalitetsprodusenter som presser prisene ned(princo, lead data osv). Så kvalitetsgjennomsnittet totalt sett for DVD-R er MYE lavere enn for DVD+R. Men kjøper du media fra anerkjente produsenter er de nesten på nivå med kvalitets DVD+R plater. Enkelte eldre spillere foretrekker DVD-R. Etterhvert så viser det seg at DVD-R er et meget komplisert og litt "keivhendt" format, det er vanskeligere for produsentene av både brennere og media og jobbe med og det er vanskelig å skalere til høyere hastigheter. Derfor kom 8x DVD+R mye før DVD-R.

 

DVD+R med philips i spissen kom senere på markedet men er et mye mer gjennomtenkt teknisk bra design. Problemet med DVD+R er at enkelte spillere fra produsenter som støtter DVD-R formatet ikke vil spille de av. Produsentene har rett og slett lagt inn en sperre slik at de konkurrerende formatet (DVD+R) ikke kan avspilles til fordel for det formatet de støtter (DVD-R). Virker heller ikke på enkelte eldre spillere da de ikke gjennkjenner platen riktig. Men fortvil ikke! Løsningen på dette har blitt tenkt ut og flere nye DVD-Brennere (f.eks BenQ og Lite-On støtter dette) støtter det, ved brenning så blir platen modifisert (kalles bitsetting / booktype endring) slik at den identifiseres som DVD-ROM plate. Da vil den ikke bli begrenset av den DVD+R sperren enkelte spillere har og de fleste eldre spillere vil også gjenkjenne platen. DVD+R/RW formatet støtter også Mount Rainier (somk er en måte å bruke DVD+RW plater omtrent som en liten harddisk), dette kan ikke DVD-R/RW formatet grunnet tekniske begrensninger. Alt i alt kan DVD+R skaleres raskere opp til høyere hastigheter og er enklere for produsentene å jobbe med grunnet bedre og mer gjennomtenkt design.

 

Ut fra dette kan du vel se at jeg personlig mener DVD+R formatet er best.

 

Jeg mener også at en DVD+R plate som er brent som DVD-ROM vil ha bedre støtte enn en DVD-R, men en DVD+R plate som ikke er brent som DVD-ROM vil ha litt dårligere støtte. Forskjellen er dog kun 6-7% - dvs ikke så stor som påstått i posten før.

 

Les gjerne her også: http://www.cdfreaks.com/article/113

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Jeg ville nok brydd med mere om hvem som produserer platen (manufactured id) enn om det er + eller- format.

Jeg har blitt litt skeptisk mot minus formatet fordi jeg ikke ønsker vanguard eller princo produserte plater, da disse er av lav kvalitet.

Denne skepsisen er nok mye grunnet den store kvalitetsforskjellen mellom "That`s write!" dvd-r og +r, som skyldes ulike fabrikanter.

Derfor er jeg ekstra nøye med å sjekke produsenten ved bruk av dvd-r.

 

Jeg har heller aldri opplevd noen avspillingsproblemer med noen av formatene med unntak av en dvd spiller som var en av de første på markedet.

Lenke til kommentar
Men kjøper du media fra anerkjente produsenter er de nesten på nivå med kvalitets DVD+R plater.

Hvorfor mener du at +R er bedre? Om man ser på testen du har gjort av NEC 2500, ser man at for BeAll har +R-platene 4 ganger så mange PO-feil som -R platene fra samme produsent, og Taiyo Yuden +R har nesten tre ganger så mange som -R-platene, når begge TY-platene er brent på 8x. +R MCC har utrolige 17,5 ganger flere feil enn -R, selv om -R er brent på 8x, og +R på 4x.

 

Jeg har selvsagt også lest denne (relativt overbevisende) artikkelen om at +R skal modulere signalet på en måte som skal være mye mer motstandsdyktig mot feil, men det ser jo bare ikke ut til å stemme i praksis.

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...