Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Styring av hastighet på xDSL


Anbefalte innlegg

Nnoen som vet hvordan de forskjellige ISPene styrer hastigheten til kundene ? Gjøres dette i xDSL modemene/routerne eller DSLAMen ?

 

Blir dette styrt via RADIUS ? via managament i DSLAM som er på eget nettverk?

 

Ser at Nextgentel benytter MS-CHAP i routerne sine, betyr dette at de bruker IAS til å autorisere brukerne ?

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjøres dette i xDSL modemene/routerne eller DSLAMen ?

Det gjøres hvertfall ikke i routerne, da dette hadde vært speedhackernes drøm :p

Ligger nok i DSLAM ja, da det finnes forskjellige hastigheter opp mot DSLAM'en, og dermed blir det vel enklere å ta det der (da man også får vite nøyaktig hva man får til selve DSLAM'en).

 

En ting i denne sammenheng - hva *er* egentlig en DSLAM? (sånn utenom at det er knutepunktet for xDSL). Hva er det bygd opp av, og hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Gjøres dette i xDSL modemene/routerne eller DSLAMen ?

Det gjøres hvertfall ikke i routerne, da dette hadde vært speedhackernes drøm :p

Ligger nok i DSLAM ja, da det finnes forskjellige hastigheter opp mot DSLAM'en, og dermed blir det vel enklere å ta det der (da man også får vite nøyaktig hva man får til selve DSLAM'en).

 

En ting i denne sammenheng - hva *er* egentlig en DSLAM? (sånn utenom at det er knutepunktet for xDSL). Hva er det bygd opp av, og hvordan fungerer det?

Det kan jo settes i routern, men at man f.eks er avhengi av å sette dette fra "WAN"/DSL siden.

 

DSLam (Regnet med at du vet hva DSL står for) AM står for Access multiplexer. Altså den multiplexer/fordeler trafikken ut til kundene.

 

Kan vel kalle dette for "sentralen" for DSL modemene.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Det kan jo settes i routern, men at man f.eks er avhengi av å sette dette fra "WAN"/DSL siden.

Det settes vel ikke i routern at all da? Det eneste må være at routeren får angitt hvor stor linjekapasitet den har - i henhold til bruk og slikt. Men at den fysiske begrensingen på linja ligger på routeren er lite trolig.

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg, derfor jeg spør :p Jeg kan hvertfall se hastighets endringer i WAN loggen på routern min når NGT justerer hastigheten, så noe informasjon må den hvertfall motta.

 

 

Forresten når vi snakkes om DSLAMer så har Ericsson kommer med en snækesn liten Ethernet basert DSLAM til 10 brukere. Tror det er B&O som har laget designet.

 

Veldig hendig for sentraler hvor det er veldig få brukere / lite plass , enkel å bygge ut med flere osv.

 

http://www.ericsson.com/pmiinternetdocs/Do...50E03581_v2.pdf

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

Syns å huske at jeg leste ett eller annet sted at man hadde ca ubegrenset linje i de 20-30 sekundene etter at man hadde skrudd på routeren før den fikk sjekket hvordan linje du har. Kan dette være tilfellet?

 

Uansett så ville nok ISP'en din ha merket ganske raskt om du kjørte på 8Mbit mens du egentlig betaler for 640 Kbit.

Lenke til kommentar
Uansett så ville nok ISP'en din ha merket ganske raskt om du kjørte på 8Mbit mens du egentlig betaler for 640 Kbit.

Kanskje, kanskje ikke :roll:

Har en venn som betaler for en Bravo-linje hos NGT, men han har hatt 4mbit siden jul. Ikke faktureres han for noe mer, og ikke har han fått mail, etc.

Lenke til kommentar

Jeg er kun kjent med Alcatel, Ericsson, Nokia og Cisco-DSLAM/CSLAM'er.

Med alle disse følger det et eget kontrollpanel som enten kan styres fra https eller SSH (gamle også telnet) Fra disse grensesnittene, kan man enkelt sette navn og sette inn/ut hastighet på forskjellige typer "kunder", og deretter tildele disse til en rekke med porter på DSLAM'en eller til de portene du velger.

 

De fleste DSLAM'er har en samkjørt standard på kommandoer og switcher for å gjøre slik at hastighetsendringer kan lett gjøres/portes til eller gjennom mellomvare-klienter som igjen kan kommunisere med front-system som gjør at ISP'er kan jobbe mot disse direkte i et webvindu/program.

 

Håper dette hjalp litt?

 

Mvh,

 

Vidar S

Endret av sealie
Lenke til kommentar
Jeg er kun kjent med Alcatel, Ericsson, Nokia og Cisco-DSLAM/CSLAM'er.

Med alle disse følger det et eget kontrollpanel som enten kan styres fra https eller SSH (gamle også telnet) Fra disse grensesnittene, kan man enkelt sette navn og sette inn/ut hastighet på forskjellige typer "kunder", og deretter tildele disse til en rekke med porter på DSLAM'en eller til de portene du velger.

 

De fleste DSLAM'er har en samkjørt standard på kommandoer og switcher for å gjøre slik at hastighetsendringer kan lett gjøres/portes til eller gjennom mellomvare-klienter som igjen kan kommunisere med front-system som gjør at ISP'er kan jobbe mot disse direkte i et webvindu/program.

 

Håper dette hjalp litt?

 

Mvh,

 

Vidar S

Takker og bukker :)

Lenke til kommentar
[fådeandretilåblimisunneligmodus]

Betaler 243kr mnd for delta jeg  :thumbs:

[/fådeandretilåblimisunneligmodus]

Men så har du ikke linja alene :p

Ikke alene? Hva mener du?

I forhold til prisen, ser det ut som om du betaler enten en del av det totale beløpet, eller at dere er f.eks. 3 kompiser som deler på ei linje - og dermed deler utgiftene på 3. Men thats just my toughts...

Lenke til kommentar
Jeg og kjenner "noen" som har nesten 4mbit på Delta 2000 linja,kjekt det;)

Det er vel bare fordi linja er skrudd opp, slik at han faktisk får 2mbit. Han jeg snakker om, får 4mbit på ITavisen blant annet. :p

 

Men back to topic ja!

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

Hastigheten styres av DSLAMen. Modemet er "klient" og hører på DSLAMen. DSLAMen begynner "forhandlingen" på makshastigheten som er angitt på den porten. Dersom det er for mye støy der, senker den hastigheten til det er akseptabelt støynivå. Hvilken hastighetporten din har styres gjennom management som enten er basert på hvilken port du er tilkoblet, brukernavn/passord eller begge deler.

 

En DSLAM består gjerne av linjekort og en management modul. Antall linjekort og porter per linjekort varier fra produsent til produsent og modell til modell.

 

Forøvrig har ZyXEL hatt en mini IP DSLAM med to moduler hvor en modul kan være 8 ADSL porter eller 8 SHDSL porter, i nesten 2 år nå. Se forøvrig her: http://www.zyxel.com/product/model.php?ind...alue=1021873566

Endret av Rim
Lenke til kommentar

BAP & DSLAM for jara produktene vertfall.

 

DSLAM = utstyret i den faktisk telefonsentralen, BAP'en = ISP'ens router.

 

Ser ca sånn ut:

 

kunde (adsl modem) <-> DSLAM <- denne er shapet til linjehastigheten -> BAP -> INET

 

"Noe" forenklet men forklarer grunnprinsippet.

 

se mer på www.jara.no

 

Edit:

 

Det forrige poster sa stemmer jo også selvfølgelig. DSLAM'en negotiater opp hastigeten med modemet, om linja osv klarer det fint så er det bingohygge.

 

Det er vel også derfor du på NGT's utstyr ser hva slags hastighet du har går jeg ut i fra, kjenner desverre ikek så godt til løsningen deres i praksis (eller teori for den saks skyld).

Endret av Vannpistol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...