Gå til innhold

Allofmp3.com


Kfinn

Anbefalte innlegg

Har for første gang kjøpt musikkfiler online i dag. Jeg har rett og slett ment det har vært for dyrt tidligere. I dag fant jeg allofmp3.com. Jeg har brukt US$10 og lastet ned ca 25 album i 192kbps wma gjennom egen programvare som står og går i bakgrunnen... og jeg har fortsatt penger igjen på kontoen.

 

 

Allofmp3.com er en russisk-drevet nettside som har konsesjon (eller hva man skal kalle det) fra the Russian Multimedia and Internet Society (noe jeg antar er tilnærmet TONO i Norge)

 

 

Dette skriver de på sine nettsider:

"All the materials in the MediaServices projects are available for distribution through Internet according to license # LS-3М-03-79 of the Russian Multimedia and Internet Society. Under the license terms, MediaServices pays license fees for all the materials subject to the Law of the Russian Federation "On Copyright and Related Rights". All the materials are available solely for personal use and must not be used for further distribution, resale or broadcasting.

 

 

Users are held liable for the use and distribution of the MediaServices site information materials according to local legislation."

 

 

Man betaler US$0,01 (1 cent altså) per Mb nedlastet. Det vil si at en gjennomsnits sang (5 Mb) vil komme på 5 cent (40 øre)

 

 

De fleste album jeg har kjøpt har kommet på 60 cent (ca 4 kroner)

 

 

Du "lader" opp kontoen din med minimum US$5 av gangen og laster ned til kontoen blir tom. Transaksjonen gjøres kun med kredittkort (alle de store)

 

 

De har til og med egen kundeservice-mulighet bygget inn i programvaren slik at du stiller et spørsmål der og får svar i løpet av få minutter (har prøvd selv)

 

 

 

 

Dette til informasjon ;)

Endret av Kfinn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvordan skal musikkbransjen kunne tjene noe som helst på at noen selger album for 4 kroner stykket?

 

Vis meg hvordan både de folka som driver den siten og musikkbransjen får sin del av kaka, for jeg får ikke den ligningen til å gå opp i det hele tatt.

 

EDIT:

 

Jeg har tatt kontakt med TONO og spurt dem om dette nettstedet, av ren nysgjerrighet.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar
Jeg har tatt kontakt med TONO og spurt dem om dette nettstedet, av ren nysgjerrighet.

... God ide! Det virker som det er litt godt for å være sant. Om så skulle være tilfellet så får jeg ta en prat med VISA i morgen. Håper du poster svaret du får her!

Lenke til kommentar

Ja jeg skal gjøre det, OM jeg får svar :) TONO er ikke akkurat blant de raskeste til å svare på henvendelser fra privatpersoner (gammel erfaring).

 

Jeg kikket litt på den legal infoen, og selv om det virker som de har sitt på det tørre, er det jo mistenkelig billig, så det er bedre å være "sæif enn sårry" ;)

Lenke til kommentar

De påstår jo de har avtale med rettighetshaverne i Russland da. Selvsagt vil ikke TONO like denne tjenesten, det blir jo ikke noe ublu overskudd hos medlemmene med denne tjenesten. I allefall har jeg ingen kvaler med å laste ned album jeg kun har som LP

Lenke til kommentar
Jeg kikket litt på den legal infoen, og selv om det virker som de har sitt på det tørre, er det jo mistenkelig billig, så det er bedre å være "sæif enn sårry" ;)

Godt og høre at noen unge(?) faktisk tenker slikt!

Dagbladet hadde teste den siden, og det hadde ikke dukket noe grums eller merkelige VISA-regninger i etterkant.. SÅ det virker jo seriøst..

Lenke til kommentar

Her er en liten avhandling om allofmp3:

 

 

http://www.museekster.com/allofmp3info.htm

 

 

Den klarlegger veldig greit rollen til alle partene i saken. Det er i alle fall tydelig at ikke alle mener at allofmp3 er lovlig, men at det vil være meget vanskelig å få gjort noe med det gjennom retsvesenet i Russland da lovene er veldig vage.

 

 

Jeg er i alle fall ~100% sikker på at dette er helt greit å bruke for oss i Norge.

Lenke til kommentar

Syns nå heller det virker som om det er ei side som tar seg betalt for å la oss laste ned noe som er gratis å laste ned overalt ellers. Mao. en frekk f***, som har funnet på noen "legal mumbo jumbo" så det skal se lovlig ut.

Blir litt som om ei side som Tucows skulle ta betalt for hver download. Helt meningsløst når man kan hente de samme programmene gratis andre steder.

Ingen som kommer og arresterer deg selv om du laster ned MP3 via DC++ uansett.

 

Tviler på at ett rødt øre av det der går til plateselskapene som har sangene jeg.

Skal du først laste ned ulovlig musikk, bruk p2p, og ikke betal til en snok av en pirat.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar fra en representant for TONO. Svaret følger ordrett her, så enhver tvil burde egentlig være ryddet av veien.

 

Dette er nok en ganske luguber tjeneste, som fraskriver seg ethvert ansvar

for hva brukere foretar seg utenfor Russland. Det er jo også ganske

åpenbart at låtskriverne ikke mottar den godtgjørelse de skal ha for

kopiering av deres sanger.

 

Med vennlig hilsen

Herman Foss

TONO

[email protected]

dir.tlf: 22057253

 

Er det noen spørsmål nå så er det jo bare å ringe det nummeret ;)

 

 

Takk til TONO for svar.

Lenke til kommentar
[...]Dette er nok en ganske luguber tjeneste, som fraskriver seg ethvert ansvar

for hva brukere foretar seg utenfor Russland. Det er jo også ganske

åpenbart at låtskriverne ikke mottar den godtgjørelse de skal ha for

kopiering av deres sanger.

Selvfølgelig vil TONO svare på denne måten. Hadde de gått god for denne tjenesten kunne de risikere å tape _mange_ penger i Norge. Jeg er relativt sikker på at dette er en lovlig tjeneste. At de bruker et land med vage lover og lave priser er nok store delen av forretningsmodellen deres. At det er litt "bobb, bobb" er vel klart, men at det er uetisk eller ulovlig tror jeg nok ikke.

 

 

Håper andre kan klarlegge sine syn.

 

 

Vil norske brukere av siden bli holdt strafferetslig ansvarlig i Norge eller er det allofmp3 som må ta denne "støyten"?

Lenke til kommentar
At det er litt "bobb, bobb" er vel klart, men at det er uetisk eller ulovlig tror jeg nok ikke.

 

 

Håper andre kan klarlegge sine syn.

Jeg er av den oppfatning at det er uetisk og i mange tilfeller direkte uansvarlig å betale penger til noen for en tjeneste, når man ikke er sikker på hvor og hva disse pengene faktisk går til.

Allofmp3 er jo et glimrende eksempel på en slik tjeneste. Jeg tviler at det er noen her som kan fortelle med rimelig sikkerhet at korrekt beløp (om noe) av disse pengene faktisk går tilbake til artist og plateselskap. Og når det ikke gjør det, hva er da vitsen med å betale? Joda, jeg vet det ;) I likhet med de som står bak allofmp3... Rask og fin nedlasting, godt utvalg, god kvalitet og stabilitet. Brukerene må nok innrøme det først som sist: De gir blanke f i artist og plateselselskap, så lenge de får varen til spottpris, og selvfølgelig helt "lovlig" på toppen av det hele.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil TONO svare på denne måten. Hadde de gått god for denne tjenesten kunne de risikere å tape _mange_ penger i Norge. Jeg er relativt sikker på at dette er en lovlig tjeneste.

2 ting:

1) TONO har som interesse å sørge for at artister\plateselskaper for pengene som er rettmessig deres. Ikke noe mer eller mindre, og i dette tilfelle : mindre, eller mer presist ingenting. De kunne godt god for en slik tjeneste, men prisen vil stige slik at artister\plateselskaper får sitt --> "itunes".

 

 

At de bruker et land med vage lover og lave priser er nok store delen av forretningsmodellen deres. At det er litt "bobb, bobb" er vel klart, men at det er uetisk eller ulovlig tror jeg nok ikke.

2) Og du er fullstendig klar over den vage loven og presterer å si at det ikke er uetisk :hmm:

Lenke til kommentar

1) TONO har som interesse å sørge for at artister\plateselskaper for pengene som er rettmessig deres. Ikke noe mer eller mindre, og i dette tilfelle : mindre, eller mer presist ingenting.  De kunne godt god for en slik tjeneste, men prisen vil stige slik at artister\plateselskaper får sitt --> "itunes".

 

2) Og du er fullstendig klar over den vage loven og presterer å si at det ikke er uetisk  :hmm:

 

 

1. TONO får penger i lomma hver gang musikk brukes utover privat bruk i Norge. Så vidt meg bekjent så får ikke TONO penger når du kjøper en CD (tar jeg feil?) for disse pengene går rett tilbake til utgiveren. Så det er vel i utgangspunktet feil (?) å trekke TONO inn i saken i det hele tatt.

 

 

2. I Norge og i utlandet har vi vage lover og regler som folk benytter seg av. Ta for eksempel play.com som sender fra Jersey slik at de ikke må betale moms i EU eller til Norge for den sakens skyld.

 

 

Det som er viktig å vite er at artistene får penger til slutt, men at beløpet er _mye_ mindre enn de ville få fra Norge f.eks. RIAA har gitt sine fordelingsrettigheter til de som selger lisenser til allofmp3 og dermed går RIAA indirekte god for tjenesten. Hadde ikke RIAA fått penger hadde de sluttet samarbeidet/ikke lånt bort sin lisens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...