Gå til innhold

Harddisk kræsj


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

I natt tok min hoveddisk kvelden, (uruttinert å ikke ha raid, men det blir det nå) og jeg lurer på om det er noen mulighet for å vekke den til live i noen få minutter, bare så jeg får kopiert ut datene som ligger der.

 

Den lager en kjent kneppknepp lyd jevnlig. Det er en western digital 120 JB 7200RPM. Har garanti på den så jeg får vel en ny, men det er så ergelig med alle datene som har blitt borte. Disken er ikke 1 år enda engang.

 

Noen som har erfaring med dette?

 

Funker noen av prg som western har på hjemmesiden sin?

 

Takker for innspill og forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, høre med elkjøp er et sikkert tips.. men du kan jo også forsøke å legge den i kjøleskapet noen timer, og så fyre opp disken på nytt. Da hender det at disker virker i noen minutter. Du har jo ikke noe å tape.. Det å slå og dunke disken gjør bare vondt verre.

 

Det er lurt å kjøre testprogrammene til WD, da har du dokumentasjon ved bytting. Hvorvidt de fikser disken din går det ikke an å si noe om, avhenger av hva som har skjedd med den.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Kjøl ned disken ned til ca -5 grader (La den ligge i kjøleskapet en stund til den blir kald, deretter legg den en KORT stund i fryseren.) Koble den så til maskina, mens den fortsatt ligger i fryseren og håp på det beste.

 

Funker ikke det, har du et par siste utveier, men da forsvinner garantien...

1) Åpne disken. Beveg hodene litt fram og tilbake, sjekk om det er noen ekstra stor motstand noe sted. Om det er det, må du prøve å finne ut hvorfor og løse problemet. Sett så på lokket igjen og prøv disken.

2) Du må skaffe en disk som er helt lik. Ta ut platene av den defekte disken, putt dem i den som virker. Forhåpentlig vis vil de da være lesbare en kort stund. (Denne metoden vil ødelegge to disker!)

Lenke til kommentar

Finnes jo en del programvare som kan redde ut det meste av data. Hadde akkurat samme feilen på en Maxtor disk for ei tid tilbake og jeg fikk berga 99% av det jeg hadde der med et prog som heta GetDataBack (Tror det var det det hette, men er ikke 100% sikker.

 

Her er en link til programmet. Du må ha registrert versjon for å kunne kopiere data fra den ødelagte disken. Men det er verdt det for programmet er helt suverent. Prøvde flere andre programmer blandt annet flere såkalte "proff programmer" men ingen som kom i nærhete engang. Anbefales :thumbup:

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Høres ut som samme feil jeg fikk på en WD disk for halvannet år siden. Den ble verre og verre, flere og flere sektorer gikk tapt. Jeg rakk vel å hente ut 30-40% av innholdet før den ikke ville mer. Til slutt dukket den ikke opp i annet enn bios, da chipene på den funket fortsatt, men ingen av platene.

Redd så mye du kan fortest mulig! Go, soldier!

 

Er det samme feil som jeg fikk på min disk, hjelper det ikke med programvare til å redde data, da den fysiske feiler, og ikke kan lese fra disken.

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Høres ut som samme feil jeg fikk på en WD disk for halvannet år siden. Den ble verre og verre, flere og flere sektorer gikk tapt. Jeg rakk vel å hente ut 30-40% av innholdet før den ikke ville mer. Til slutt dukket den ikke opp i annet enn bios, da chipene på den funket fortsatt, men ingen av platene.

Redd så mye du kan fortest mulig! Go, soldier!

 

Er det samme feil som jeg fikk på min disk, hjelper det ikke med programvare til å redde data, da den fysiske feiler, og ikke kan lese fra disken.

Prøvde du GetDataBack da? Jeg troode også alt håp var ute til jeg prøvde det :)

Lenke til kommentar
Good news til dere som leser tråden.

Jeg hadde en vifte koblet i mellom 12 volten til disken og disken, tok ut den så funka den igjen. Den synger nok på siste verset, men jeg fikk reddet alle data. Viste seg at jeg trengte å få litt mer spenning på disken.

Takker til alle som ga tips, fikk forresten også det kjøleskaptipset fra psdata, hvor jeg har kjøpt disken, slapp nå heldigvis å bruke det.

Men fra denne dag og fremover blir det raid uten tvil. :D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...