Gå til innhold

Mini/nano-itx


Makofoed

Anbefalte innlegg

Hei!

Er relativt fersk på området og lurer på om noen kan hjelpe meg.

Jeg er på utkikk etter et veldig lite hovedkort til et prosjekt. Har noen målene på Mini-itx.

Så i en annen tråd noe med Nano-itx. Mulig jeg tar feil når jeg sier itx, men mener det heter det :hmm: . Vet noen i så fall hvor de selger nano/mini hovedkort.

 

Mvh

Magnus Kofoed

 

Edit: Fant mini-itx nå nettopp. :blush: Noen som tror dette er bra??

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=121761&cks=PRL

Endret av Makofoed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da brude det vel være mulig med vannkjøling?? Kun hvis det går å klokke disse kortene da. Eventuelt hvis jeg ønsker et lyd løst system. Mener at et Tian sett passer i en ledig 5 1/2" brønn, det er bare det som er aktuelt da det skal være en liten pc uten mye slanger, tanker og rot. Hva trur dere??

 

Mvh

Magnus Kofoed

Edit: Denne kjølingen: http://www.titan-cd.com/english/watercooler.asp

Endret av Makofoed
Lenke til kommentar
Edit: Fant mini-itx nå nettopp. :blush: Noen som tror dette er bra??

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=121761&cks=PRL

Nja. Det er litt lite kraft i den. Bruker selv en 933 versjon endel, og det går litt tregt enkelte ganger..

Og ja, det går an og klokke disse kortene, noe. Nå har ikke jeg letet etter bioser i det siste, men sist jeg skjekket måtte man klokke fra windows. Men det funker helt greit. Selv om det som sagt er svært begrenset hva du klarer.

Lenke til kommentar
Da brude det vel være mulig med vannkjøling?? Kun hvis det går å klokke disse kortene da. Eventuelt hvis jeg ønsker et lyd løst system. Mener at et Tian sett passer i en ledig 5 1/2" brønn, det er bare det som er aktuelt da det skal være en liten pc uten mye slanger, tanker og rot. Hva trur dere??

 

Mvh

Magnus Kofoed

Edit: Denne kjølingen: http://www.titan-cd.com/english/watercooler.asp

mini-itx hovedkort kan ikke bytte prosessor, altså prosessoren er loddet på hovedkortet og har da ikke noen socket 370. Du prater også om å vannkjøle, men jeg kan ikke se noen praktisk grunn til å gjøre det på den prosessoren.

Det finnes heller ingen standard hull rundt prosessor til å feste kjøleren.

 

Det jeg prøver å si er at du ikke får oppgradert prosessoren på hovedkortene seinere og det går fint ann å bruke den stadnard kjølingen som er på kortet.

Lenke til kommentar

Grunnen til vann kjøling var jo hvis det ble store overklokkings muligheter.

Er kjølingen med vifte?? Orker ikke vifte støy (Sitter her med en gammel server, mon tror telefonen har ringt). Er kjøle ribben limt fast med tremisk lim på disse mini itx kortene?? Går det da ikke å lime fast en annen, mulig bedre ribbe med termisk lim? Håper at noen orker å svare en ny begynner :blush: .

 

Mvh

Magnus Kofoed

Lenke til kommentar

Noen Mini-ITX-kort er vifteløse! Så det skal ikke være noe problem å kjøre det standard uten vifte. Men hvis du skal ha et høyytelsessystem, er det like greit å spytte pengene sine i et micro-atx-kort basert på nforce2 enn mini-ITX. Da kan du bytte prosessor, overklokke og vannkjøle så mye du vil! For samme prisen ;)

 

Via sin C3-prosessor (som er på en del av mini-itx-kortene) ble i sin tid laget for minimal varmeutvikling, slik at man ikke trengte vifte på kjøleribben. Dette var på Pentium IIIs storhetstid, og jeg innbiller meg at instruksjonssettet og ytelsen ikke har øket til P4-/AMD XP-standard. Mini-itx-kort er såkalte embedded-kort. Dvs. at de er laget for tilpassede småsystemer laget for en ting; medieavspiller, surfestasjon, minifiltjener++; ikke som en primær-pc!

Lenke til kommentar

Nja, vart litt forelska i 17X17cm jeg da :love: . Har jo et lite prosjekt om en liten media pc, så. Hvis jeg satser på vanlig hovedkort til "Klokke" pc som jeg også bruker som server for min homebrew shuttle (Ikke laget ennå) med mini itx, må dog være uten vifte, som jeg bruker som stue pc. Noen innvendinger, lufter bare mine tanker høyt jeg :green: ?? Veit denne topicen sklir litt ut nå.

 

Mvh

Magnus Kofoed

Lenke til kommentar
Heh, hvis du skal ha med mediamaskin funker det jo fint med en M10000 m/nehemiah core.

Thats the card :D Fant det hos komplett. akkurat det jeg trenger, har en liten mistanke om vifte kjølt men hva har man ikke :dremel: for :D

Tv-out på kortet må jo være perfekt for en media pc da tanken uansett å koble til tv`n ;) Tenke :hmm: , Må sette meg ned å tegne litt nå. vet ikke akkurat det var med det kortet med noe skjedde med meg i vært fall.

Takk for alle gode svar.

 

Mvh

Magnus Kofoed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...