Gå til innhold

Har mounted partisjoner jeg ikke har lenger


Anbefalte innlegg

Jeg har Mandrake 10.0.

Det som skjedde er at jeg satt inn en gammel hard disk, og mountet to partisjoner. Deretter formaterte jeg harddisken... og tok den ut av maskinen. nå vil ikke Mandrake starteopp, får pent beskjed om at noe er feil.

 

hvordan kan jeg fikse denne filen, ved å fjerne disse to mountpointene?

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

se om du kan få startet den opp i "single user" modus/recovery console. Jeg kjenner ikke MDK, men i Fedora ville jeg gjort dette ved å legge til "single" etter kernelargumentene i grub (rediger -> legg til "single" på den lengste linja), men jeg tror MDK bruker lilo så...

 

Prøv recovery på cd du. Deretter redigerer du /etc/fstab og fjerner oppføringene for den disken du ikke har lenger.

 

Merkelig at den ikke bare gir en feilmelding og går videre... Hva var det som lå på den disken?

Lenke til kommentar

det var nok en annen feilmelding som sto... men jeg husket ikke hva det var da jeg skrev posten ;-)

 

MEN, takk for hjelpen. :thumbs:

 

Løsningen ble å boote opp maskinen med en Knoppix CD, og så gå inn å endre på fstab filen. (jeg er en av de som liker grafiske grensesnitt ;-)

 

ser ikke bort ifra at dette blir løsningen jeg velger neste gang jeg roter til noe også ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...