Gå til innhold

EU etterforsker Intel-avtaler


Anbefalte innlegg

Faktisk så kan jeg ikke huske en ferdigbygd pc uten intel bortsett fra IBM ettellerannet fra 1997-98. AMD burde komme mer på banen når det gjelder ferdigbygde maskiner, om det er AMD eller INTEL sin feil er ikke godt og si.

men i det siste må vel alle si at AMD har bevist gang på gang at de er like gode og konkuranse dyktide som Intel. AMD og Intel har lenge kun hatt pris forskjeller, men jeg synes i hvertfall AMD har klar seg mye bedre på alle fronter, også tunge fronter som video decoding, som Intel har eid så lenge jeg kan huske. Det inel rett og slett EIER på er jo ferdigbygde maskiner. bortsett fra celeron da.

 

Celeron har jo liksom alltid vært Intels svar på AMD, tror de har gjort litt feil der. AMD er mer konkuranse dyktig enn Intel hadde vist. AMD er kanskje mer simpelt, med tanke på prosessor arkitekur og hvor lett prosessoren kan bli ødelagt, men jeg kan ikke se at de er dårligere enn intel, eneste forskjellen jeg har sett er som oftes mere cahce fra intel + varme sprederen, som gjør at selve coren ser større ut. det har de kanskje også brukt som salgsmetode.

 

men jeg synes EU burde mer satse på og etterforske RAM avtaler enn CPU avtaler. som alle veit så har RAM prisene fykt i været den siste tiden, kanskje det har sin grunn, men det er jo alltid ram'en som klarer og holde markedet i sjakk i forhold til andre ting. men selvsakt, bra at EU faktisk enasjerer seg i noe sånt som dette. og det skal ikke bli lett for de og klare og bevise noe, men hvis de klarer, så er det vel et høydepunkt for de fleste her. :thumbup:

 

Tozer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, det må jeg si. Nesten så man får lyst til å stemme ja for EU ved neste mulighet. Fatter ikke at primær- og fylkeskommuner skal bruke unnødvendige penger på noe når målet burde være å drive så billig som mulig, og når det viser seg gang på gang at AMD leverer minst like gode varer som intel til en mye lavere pris, er det tydelig at de bør sparke noen IT-konsolenter som ikke henger med i tiden...

Lenke til kommentar

Fordi prisene på en XP er lavere enn prisene på en P4 hos Komplett er det ikke sagt at en Dell maskin med en P4 3.0 er dyrere enn en tilsvarende AMD maskin. Intel leverer mye mer enn bare CPU'er og gir helt sikkert gode avtaler til de som kjøper "comboen", i hundretusener. Dette kommer kommuner o.l. tilgode siden de kan få en Intel maskin til prisen av en AMD maskin (ertemodus :p )

 

Så kommer stabilitet og pålitlighet, vi trenger ingen diskusjon her om det (endel av oss blir ikke enige likevel) men bare jeg nevner det så skjønner de fleste hva jeg tenker på, nettopp den holdningen må AMD utrydde. Jeg tror de her hadde tjent MYE på å selv utvikle konkurransedyktige chipsetter for egen løsninger, både fra et kostnads- og kvalitetsperspektiv.

Lenke til kommentar

Hvis man tar bort prisforskjellene på intel og amd er det en smaksak hva man velger.

 

Men jeg er enig med deg i at de burde ha utviklet eget chipset, for jeg føler noen ganger at mange av de som produserer chipset til AMD ikke helt vet hva de gjør, selv med alle de års erfaring de har. Dette er ikke AMD sin skyld. Men husk nå samtidig på at AMD er på langt nær så stor som intel, og kan ikke satse like mange penger på utvikling av et produkt som det allerede er mange nok som produserer fra før. AMD trenger rask, ikke langsiktig profitt for å overleve.

 

Så sånn er det nå med det! :)

 

Den dagen AMD forsvinner er det bare intel igjen på PC markedet, og de er så store at ingen nye vil kunne yte noen trussel. Dette har klart ikke noe med hva vi velger nå av CPU, men det vil i allefall få langsiktige følger som ingen vil like, om AMD faller bort.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor hver etat/avdeling selv ikke kan vurdere og komme frem til at AMDs løsninger er ofte billigere(pr idag da) på klient og server siden??

Dette bør være IT-avd's oppgave å følge med på markedet og påvirke innkjøp!

 

Det samme ville jeg sagt om Linux også. Dersom etater får til med AMD+Linux som tilfredstiller bedriftens IT-behov vil man kunne spare en del på lang sikt!

(JA, jeg vet at det kan være problematisk i starten med Linux, men dette gir resultater i form av besparelse på lengre sikt!!!)

Endret av datanerd
Lenke til kommentar

Spør du meg så er EU en god tanke, som bygger på et godt prinsipp, men en stor vits i praksis, akkurat som FN, der man så godt som aldri får bestemt noe over natten, men må igjennom kilometerhøye bunker byråkrati, og i tillegg kommer uoverenstemmelser, vetorett osv. 4 for 1 imot, okei, da må vi stemme på nytt :roll:

 

Norge kommer nok til å bli med i EU etterhvert, tror jeg, men jeg tror ikke at IT-makedet vil forandre seg så veldig mye om vi blir med i Unionen...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor hver etat/avdeling selv ikke kan vurdere og komme frem til at AMDs løsninger er ofte billigere(pr idag da) på klient og server siden??

De har nok vurdert det, og kommet frem til at AMD ikke er billigere (derav AMD's lave markedsandel i server/OEM markedet).

 

De fleste som skal ha en maskinpark er minst like interessert i TCO som innkjøpspris, det er slik at Intel i dag har 96.9 % av x86-servermarkedet og 82-83 % av det totale verdensmarkedet. Det er ikke fordi folk ikke vet bedre, men fordi Intel's løsninger har det med å totalt sett fungerer bedre enn konkurrentenes, og at det har vært slik over lang, lang tid.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor hver etat/avdeling selv ikke kan vurdere og komme frem til at AMDs løsninger er ofte billigere(pr idag da) på klient og server siden??

De har nok vurdert det, og kommet frem til at AMD ikke er billigere (derav AMD's lave markedsandel i server/OEM markedet).

 

De fleste som skal ha en maskinpark er minst like interessert i TCO som innkjøpspris, det er slik at Intel i dag har 96.9 % av x86-servermarkedet og 82-83 % av det totale verdensmarkedet. Det er ikke fordi folk ikke vet bedre, men fordi Intel's løsninger har det med å totalt sett fungerer bedre enn konkurrentenes, og at det har vært slik over lang, lang tid.

Jeg tviler ikke et sekund på at du tror på dette selv, men jeg synes denne ekstremt høye markedsandelen er svært tvilsom og ligner mer på resultatet fra et såkalt demokratisk valg i en bananstat enn representativt for sunne og konkurransedyktige løsninger. Det er bare en myte at Intel er blitt størst av å lage de beste løsningene og følge reglene for fri konkurranse til punkt og prikke, de har masse svin på skogen for å si det mildt. Intels utallige tvilsomme avtaler har også vært kjent i lang tid, men har ikke blitt skikkelig prioritert før nå siden det har vært så mye annen og mer alvorlig korrupsjon og økonomisk kriminalitet å få bukt med. Tror du virkelig denne EU-etterforskningen bare er et spill for galleriet? :hmm:

 

Det du beskriver er ingenting annet enn en ond sirkel som før eller siden naturligvis må brytes, det burde si seg selv egentlig (?). Ellers er jeg 100% enig med det datanerd og roolf skriver, de har skjønt poenget iallefall :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det du beskriver er ingenting annet enn en ond sirkel som før eller siden må brytes, det burde si seg selv egentlig (?).

Kall det gjerne en ond sirkel, at Intel er en "bølle" er vi alle enige i men noen gangstere er de ikke, men jeg tror ikke "problemet" er bare Intel.

 

Like mye av problemet tror jeg ligger i AMD, og endel av AMD's strategiske besluttninger som gjør dem avhengig av tredjeparts komponente som gang på gang viser seg å være for dårlige og de gjør dem mindre i stand til å presse totalt pris (siden der er flere aktører som skal ha ut profitten). Tross alt, i den situasjon AMD er i nå (15% markedsandel) så synes jeg faktisk de gjør det imponerende bra men med produkter som A64/Opteron så burde de kunne fått mye mer (hvertfall når de får opp produksjonskapasitet).

 

Et annet problemet (IMHO) er at AMD's (og endel AMD-fans) holdning er litt den samme som hos en del Linux folk, når de utsettes for kritikk så går de i forsvarposisjon og forklarer kunden det er han som ikke har skjønt det.

Det som burde skje var at AMD spurte de som tradisjonellt ikke vurderer AMD om hva som mangler - og hva de synes skal gjøres.

Personlig kan jeg ikke begripe at ikke AMD tar all kritikken mot tredjeparts leverandører til etterettning og selv lanserer et konkurransedyktig chipsett. AMD-8000, gitt det gigalan, firewire, PCI-Express og en pris ala i875P.

 

Tror jeg denne EU saken er et spill for galleriet: Nei

Tror jeg denne EU saken vil hjelpe AMD (de neste 5 årene :p ): Nei

Endret av Dollar
Lenke til kommentar

Det er jo ikke så rart at Intel er veldig dominant i x86 servermarkedet. Det er jo bare et år siden den første likeverdige konkurrenten (Opteron) ble lansert. Det er nok også noe tweaking igjen før disse systemene er så gjennomarbeidet at de blir valgt til bruk i "mission critical" systemer. Der er det vel P3 Xeon som råder ennå?

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
En EU-kommisjon har i mine øyne ingen rett til å "påtvinge" folk verken den ene eller den andre produsentens produkter. Fri konkurranse, OK, men det får være grenser for hvor kontrollert man skal handle: folk har fri vilje!

This is outrageous. Hvis man virkelig vil ha Intel, så skal man da ikke halshugges økonomisk for det! :thumbdown: Markedskreftene skal få styre i et markedsbasert samfunn. AMD er bra, men skal ikke forsvares av EU?? AMD kan så absolutt å stå på egne ben.

 

PS: jeg kjører både AMD og Intel, men jeg ønsker bare å illustrere poenget. :roll:

Det er jo akkurat fri konkurranse de vil fremme, sørge for at det ikke stilles usakelig krav før man tar inn anbud, som bare ett av produsentene kan oppfylle, eller andre ting.

 

Uregulert markedsøkonomi fungerer ikke, det har vist seg gang på gang.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke fordi folk ikke vet bedre, men fordi Intel's løsninger har det med å totalt sett fungerer bedre enn konkurrentenes, og at det har vært slik over lang, lang tid.

Jeg lurer hvor du har denne informasjonen fra, og om det i det heletatt stemmer. Jeg tviler.

 

Jeg skulle gjerne likt å lest et offentlig dokument som bekrefter at det er mer feil med AMD løsninger enn med intel løsninger...

 

Det som burde skje var at AMD spurte de som tradisjonellt ikke vurderer AMD om hva som mangler - og hva de synes skal gjøres.

 

De fleste som velger intel virker det som er veldig konservativ. Det er håpløst å diskutere med disse folkene. Jeg har prøvd, men måtte gi opp, for intel er tydeligvis best uansett i deres øyne, og det er mange av dem.

 

Personlig kan jeg ikke begripe at ikke AMD tar all kritikken mot tredjeparts leverandører til etterettning og selv lanserer et konkurransedyktig chipsett.

 

Her er jeg helt enig, men så var det om AMD har råd til å lage sin egen løsning, som jeg mente jeg nevnte tidliggere.

 

Det er bare en myte at Intel er blitt størst av å lage de beste løsningene

 

De hadde kanskje de beste løsningene før. Dette endra seg mer å mer etter hvert som AMD utviklet RISK til sine prosessorer. K7 var vel den første prosessorer fra AMD som virkelig hamlet opp med konkurrentene på desktopmarkedet. At en dataforhandler kaldte denne prosessorer for en "jalla-prosessor" skremmer meg. Intel lager mange bra løsninger (deriblant Pentium 1 og Pentium 3), men de feila litt med den første P4 sin.

Endret av DataFMT
Lenke til kommentar
(Dollar @ 24/04/2004 : 10:38)

Det er ikke fordi folk ikke vet bedre, men fordi Intel's løsninger har det med å totalt sett fungerer bedre enn konkurrentenes, og at det har vært slik over lang, lang tid.

 

Jeg lurer hvor du har denne informasjonen fra, og om det i det heletatt stemmer. Jeg tviler.

 

Jeg skulle gjerne likt å lest et offentlig dokument som bekrefter at det er mer feil med AMD løsninger enn med intel løsninger...

 

Enig med komrad DataFMT om det.

Hadde et slikt dokument eksistert så hadde nok intel sørget for at verden hadde fått lest

det/ sett den på reklame osv...

 

 

Ps. intel fans, hva mener dere om at ufeilbare intel må kopiere den evige taper amd?

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=6559 :green:

Endret av Jalk lord of the ost
Lenke til kommentar
Ps. intel fans, hva mener dere om at ufeilbare intel må kopiere den evige taper amd?

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=6559 :green:

Vel vi som hverken er fan av det ene eller det andre sier "Woppie, mer utvikling, ytelse og konkurranse. Dette vil booste produksjonen av 64bit programvare kraftig, som blir en fordel for oss når vi eventuelt migrerer til 64bit i fremtiden."

Lenke til kommentar
Jeg tviler ikke et sekund på at du tror på dette selv, men jeg synes denne ekstremt høye markedsandelen er svært tvilsom...

Extremetech lister ganske tydlig opp markedsandelene for markedet totalt, X86-server og notebook. Må selv si jeg var litt overrasket over AMD's markedsandeler (14.9%, 4.8% og 8,4%), var igrunn derfor jeg synes det faktisk var verd å nevne i diskusjonen.

Lenke til kommentar

Dollar: Ja, men Intel har likevel fortsatt over 5/6 av markedet:

 

"Intel retained its stranglehold over the PC microprocessor industry, as the company's market share slipped only a tenth of a percentage point to 83.6 percent of the units sold. In turn, AMD also stole less than a percent of marketshare from its rival vendors, increasing its share from 14.7 percent in the fourth quarter to 14.9 percent during the first quarter."

 

Likevel ser vi fine tendenser, og jeg håper det vil fortsette slik i hele 2004 og 2005. Å ta igjen en slik markedsdominans er ikke gjort i en fei dessverre, spesielt ikke når mesteparten av Intel sitt salg er bundet opp i langvarige eksklusive avtaler a'la Dell :(

 

P.S. Legg merke til hvordan ExtremeTech ordlegger seg. Ikke Intel-biased de nei... :scared:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Franske myndigheter har nå satt igang tiltak for å følge opp vedtektene fra EU ifølge Yahoo! France (oversatt fra fransk):

http://translate.google.com/translate?u=ht...Flanguage_tools

 

Notatet som er sendt ut omhandler tekniske krav for innkjøp av prosessorer til offentlig bruk. Det første pålegget er at innkjøpsordre ikke skal nå ikke inneholde merkenavn, men nøytrale termer som "x86-prosesssor". Videre skal man heller ikke sette noe minimumskrav i MHz eller GHz ved valg av prosessor, siden det ikke er noen faktisk indikator på ytelse.

 

Mer om disse nye retningslinjene her (oversatt fra fransk):

http://translate.google.com/translate?u=ht...Flanguage_tools

 

Får håpe dette hjelper, men gammel vane er som kjent vond å vende...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Supreme Court: Intel May Have to Give EU Documents

The U.S. Supreme Court ruled on Monday that chip maker Advanced Micro Devices can seek to require its bigger rival, Intel Corp., to turn over U.S. documents for for use in a European investigation.

 

By a 7-1 vote, the justices upheld a ruling that could require Intel, the world's largest microchip maker, to produce documents from an old antitrust case for use by the European Commission as it investigates AMD's complaint that Intel has abused its dominant market power in Europe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...