Gå til innhold

Pc'n restarter ved tunge spill!


Anbefalte innlegg

Yes, akkurat fått meg ny strømforsyning i håp om at det var denne som gjorde at pc'n spontant restarter i hytt og pine, gjelder når jeg spiller desert combat, gangland og andre tunge spill som faktisk krever noe av maskin,i motsetning til cs som jeg begynner å gå veldig lei av!

 

Jeg har prøvd mye rart, men nå begynner jeg virkelig å lure på hva som er feil her, er en minnebrikke på vei i retur til komplett pga feil, ny PSU, ny kjøling på skjermkortet, ingenting ser ut til å hjelpe :cry:

 

Derfor spør jeg dere,hva i svarteste kan være feil?

Gi meg gjerne noen testprogrammer som tester og sjekker hver og en del av pc'n da jeg ikke har så mye hardware til overs som jeg kan teste med.

 

Noen som har opplevd noe lignende før?

Noen som har noen anelse på hva som kan være feil?

Jeg har testet i en time med prime95 og fant først feil etter ett halvt minutt, plukka ut den ene minnebrikka og det hjalp, får ikke feil på prime95 nå lenger ihvertfall.

 

Ny PSU står i, og spenningene rundt på hovedkortet er endelig riktig. Ny kjøling på skjermkortet som skulle fikse den biffen, se i profilen for hw info.

Hjelp? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøvd å rense cpu vifta? blir ofte mye dritt i denna. Mens du er i gang rens å støvsug hel dritten, høres ut som et varme problem da det oppstår på tunge spill.

For å få sagt det, det er veldig lite støv i pc'n min, cpu vifta er kanskje 1-2 mnd'r gammel, det er støvfilter på forsiden av kabinettet, alle andre vifter er splitter nye, vifta på hovedkortet trenger ikke gå rundt for å funke engang :)

 

Finnes det noe program som kan si hvilken temp du hadde før pc'n rebooter liksom? slik at jeg kan se hva tempen var idet maskin restarta?

 

prøver meg forøvrig på en biosupdate :)

 

atrax: sjekker ikke prime95 dette enda mer grundig enn memtest86 ?

 

edit: cpu vifta kjører på jetmotor hastighet når jeg tester å spille for å prøve å utelukke at det er tempen der ;)

Endret av LoS
Lenke til kommentar
Prøvd å rense cpu vifta? blir ofte mye dritt i denna. Mens du er i gang rens å støvsug hel dritten, høres ut som et varme problem da det oppstår på tunge spill.

For å få sagt det, det er veldig lite støv i pc'n min, cpu vifta er kanskje 1-2 mnd'r gammel, det er støvfilter på forsiden av kabinettet, alle andre vifter er splitter nye, vifta på hovedkortet trenger ikke gå rundt for å funke engang :)

 

Finnes det noe program som kan si hvilken temp du hadde før pc'n rebooter liksom? slik at jeg kan se hva tempen var idet maskin restarta?

 

prøver meg forøvrig på en biosupdate :)

 

atrax: sjekker ikke prime95 dette enda mer grundig enn memtest86 ?

Med prime95 vet du ikke hva som er feil, kan være cpu eller minne, velg selv :p

 

En ting til med bootinga di. Har du klokka mye så trenger det ikke synes på temp uten load, det merker du først når maskin blir stressa. Så hvis du har klokka mye, prøv å klokk litt tilbake igjen. Klokking genererer mye varme :)

Lenke til kommentar

Men jeg får jo ingen feil i prime95?

Jeg har selvfølgelig ikke klokket noenting, det første man må teste hvis pc'n er ustabil er å klokke ned til normale hastigheter, vifta skal forsåvidt kjøle P4C 3.2Ghz når det kjører på jetmotor hastighet, så den skulle jo holde, på minimum hastighet holder den ~60 grader når jeg kjører prime95

Lenke til kommentar

Synes tempen din høres høy ut uansett. Jeg har selv ic7 hk, og en P4 2.4c prosessor som jeg kjører på 3.3ghz med 1.65v på cpu. Med Zalman CNPS7000ACU vifta får jeg max 52c på torture test prime95.

 

Har du stort og luftig kabinett så må det være vifta di det er noe galt med. Sjekka mengde kjølepasta, og om kontakflaten på kjøleribba er plan nok?

 

En annen ting kan jo være strømforskyninga, men det er vel lite sannsynelig da du akkurat har fått ny. Men for sikkerhets skyld sjekk med aida32 om volt output er det du har satt den til.

Lenke til kommentar
Prøvd å rense cpu vifta? blir ofte mye dritt i denna. Mens du er i gang rens å støvsug hel dritten, høres ut som et varme problem da det oppstår på tunge spill.

Generelt tips om støvsuging av vifter i pc'en: still den for all del inn på svakeste innstilling!!! Om du støvsuger på full guffe så drar du vifta opp i vanvittige turtall, noe som raskt kan skade den (kulelager/motor eller noe sånt). Kjedelig å ende opp med at vifta fusker eller bråker.

Lenke til kommentar

Ny oppdatering av saker og ting:

 

Lagt inn ny bios, hjalp betraktelig, men maskin hengte seg etter 30 min med spilling.

 

Rett etter at pc'n hengte seg gikk jeg rett inn i bios og sjekka tempen, der lå den på 46 grader.

 

Følgene spenninger er avlest med motherboard monitor 5:

Vcore: 1.5 <- satt til 1.525, var 1.54 før biosoppgradering.

DDR: 2.61V <- satt til 2.6

+12V: 11.86V

+3.3V: 3.25V

+5V: 5V

 

Det hjelper, det hjelper :)

Tror jeg kanskje skal prøve å sette opp vcore i biosen, men den har jo kjørt med 1.47 før den ble slik den er nå. :hmm:

Endret av LoS
Lenke til kommentar
du skal ikke trenge sette vcore over 1.60v, generer bare mer varme. hva er cpu temp hvis du avslutter før pc'n restarter deg?

Jeg veit ikke hva temp var når den restarta, men den ligger som regel på ~50 da jeg skrur opp viftehastigheten når jeg spiller. Blir så engasjert når jeg spiller at jeg blokker dem helt ute :)

 

Vel, nå har jeg litt ny info å komme med.

Jeg har akkurat ansaffet meg det kjente spillet "Far Cry", jeg satt meg derfor ned og skulle spille.

 

Alt gikk helt fint, merker ikke artifacts eller noenverdens ting, ikke lagg eller noen ting.

Men den restarta jaggu forde. :thumbdown:

 

En spesiell ting la jeg dog merke til, lyden var enda til stede og kjørte uten at den "loopa". Hjelper dette folket her litt?

For vanligvis så skal den jo slokne helt?

 

Takk for all hjelp hittil :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...