Gå til innhold

Hjelp?


JSS

Anbefalte innlegg

Kan noen være så snill å si meg hvilken type ram disse prosessorene bruker? 8008, 8080, 8088, 286, 386 og 486.:roll:

Hadde og vert greit om jeg hadde fått vite hvor mange Mhz disse prosesorene har......

takker for alle svar :smile:(hvis jeg får noen......)

 

_________________

Hvis alle gode ting er tre, hva er da dobbelt så bra......

.::ULTRANET.TK::.

 

[ Denne Melding var redigert av: JSS på 2002-04-03 19:05 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oj...dette er jo "steinaldermaskiner" du snakker om :smile:

 

Disse maskinene bruker vel alle sammen standard 70 pins RAM (er ikke siker på de aller eldste, som 8086, da dette er fra før min tid). Både 286, 386 og 486'er brukte i alle fall dette. (iallfall de jeg husker, men det finnes helt sikkert forskjellige systemer).

 

Antall megahertz kommer jo ann på. Du kan jo for eksempel ha en 486 SX 25 mhz, en 486 DX 66mhz, etc etc. Du får de i forskjellige hastigheter, både med og uten co-prosessor. (DX har co-prosessor, SX har ikke). Co-prosessoren kom vel ikke før 486'en kom hvis jeg husker riktig, jeg kan ikke huske noen 386 DX maskiner. Men det er så lenge siden at jeg kan ta feil :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 19:19, PlacidDragon skrev:

Antall megahertz kommer jo ann på. Du kan jo for eksempel ha en 486 SX 25 mhz, en 486 DX 66mhz, etc etc. Du får de i forskjellige hastigheter, både med og uten co-prosessor. (DX har co-prosessor, SX har ikke). Co-prosessoren kom vel ikke før 486'en kom hvis jeg husker riktig, jeg kan ikke huske noen 386 DX maskiner. Men det er så lenge siden at jeg kan ta feil :smile:


Både 386 og 486 kom som SX og DX. Det er riktig som du sier at DX var med coprossessor og SX var uten (Vel og merke kunne man stort sett oppgradere sin SX til DX ved å kjøpe en coprossessor da mange hovedkort hadde en socket for den oppgraderingen).

Apropo ram hastighet, det er viktig å huske at multiplieren ble "oppfunnet" med 486 prosessoren. Tidligere var fsb = cpu hastighet. Men fom 486DX2-50 (SX?) og oppover kom de med 2x, 3x og 4x multiplier på 486ene. Det er lett og kjenne igjen på prosessorene med 2x, de het 486DX2-50 og 486DX2-66. Det ble "litt" værre på prosessorene med 3x multiplier, de ble kalt (f.eks) 486DX4-100 (mens det i virkeligheten var en 486 3x33Mhz ergo 486DX3-99 <- hvis man følger 2x benevnelsen).

Ugh hva slags gammel "dritt" er det man ikke går rundt å husker på.... :grin: hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...