Gå til innhold

Y2K error?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-03 15:56, t-paul skrev:

Når vi følger dagens datosystem på PC´n, kan ikke det da sies at (nesten alle) datasystemer er basert på kristelige verdier evt. Bibelen? Denne form for tidsrekning er vel basert på jesu tid.


Correct me if I´m wrong..


 

Hae? Trekker du det ikke litt langt naa?

 

Dessuten er det vel ikke et helt korrekt utgangspunkt da. Slik jeg forstod det, baserte algoritme-pakket i CMOS-klokka seg paa tidsforloep siden aar null.

 

AAr null skal man godt argumentere for at kan knyttes til Jesu Foedsel, selv med rom for religioes historie-fortolkning.

 

Why, I hear you say?

Av den enkle grunn at aar null er en fiktiv konstruksjon. For aa si det kort, null'en kom ikke inn i det romerske tall-systemet foer saann etter 1000-tallet.

 

PS! Av denne grunn begynte det tredje aartusen siden Kristus 1. Januar 2001, ikke 2000.

 

 

Pluss seff at det hevdes Jesus ble foedt 4 ar for tidlig osv.

Lenke til kommentar

Når og hvem som ble fødd når skal jeg ikke uttale meg om, men dagen kalender er forandret flere ganger selv om årsrekingen startet for ca 2000 år siden.

 

Blant annet ble den forandret med av Vatikanet en gang på 1200 tallet. Da skuddårs dagen 29 feb. ble opprettet. På daværende tidspunkt av man kommet ca 10 dager av telling så jeg tror datoen hoppet fra 5-15 . en fin høst dag for lenge siden. Dagens kalender er basert på jordens plasering i forhold til solen. Tidligere var det antatt att solen gikk rundt jorden og ikke visa vers. Romenske kalender som brukes av de fleste land i dag. Noen bruker en annen kalender f eks. Kina.

Lenke til kommentar

Quote:


DrDoogie skrev (2002-04-03 17:43):


Av den enkle grunn at aar null er en fiktiv konstruksjon. For aa si det kort, null'en kom ikke inn i det romerske tall-systemet foer saann etter 1000-tallet.


 

Hvordan definerte de da tallet 10?? 1,2,3 .... 8,9,11??

 

Quote:


PS! Av denne grunn begynte det tredje aartusen siden Kristus 1. Januar 2001, ikke 2000.



 

De begynte å telle på 1 ja, det er riktig (fordi de så på det som år 1 av jesu liv, år 2 o.s.v). Dermed så var det ett år siden Jesus ble født når år 2 startet. Derfor var det 2000 år siden jesus ble født først i 2001. Jeg er ikke kristen, så jeg bryr meg ikke om hvor lenge det er siden jesus ble født, emn jeg synes det er ok å stille i stand litt ekstra på runde tall (bursdager, nyttårsfeiringer o.l.).

 

Når det er sagt er jo dette emd tidsregning fiktivt i det store og hele. Vi klynger oss til gamle metoder selv om vi lenge har vist at det er riv ruskende galt. Vi bruker skudd år for å korrigere, men det har jo vist seg at dette også blir feil, og vi må korrigere andre veien innimellom. Og hvem kan påstå at det er logisk å ha 24 timer i et døgn? Den eneste grunnen er at samfunnet er for innkjørt på denne rytmen at det ville kostet for mye å legge om hele verden. Jeg tviler også på om man kunne kommet til enighet om hva man skulle endre det til.

 

 

Å si at man har lagt inn kristene verdier fordi man bruker denne tidsregningn på PC er jo vel drøyt. Jeg er ikke persomlig kristen fordi om jeg går med klokke med dato på.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-04 11:26, Xell skrev:

Quote:


DrDoogie skrev (2002-04-03 17:43):


Av den enkle grunn at aar null er en fiktiv konstruksjon. For aa si det kort, null'en kom ikke inn i det romerske tall-systemet foer saann etter 1000-tallet.


 

Hvordan definerte de da tallet 10?? 1,2,3 .... 8,9,11??

 

 

I = 1

V = 5

X = 10

 

Mindre tall etter siste stoerre legges til, foran stoerre trekkes fra.

IX = 9, XII = 12

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-04 11:26, Xell skrev:

Og hvem kan påstå at det er logisk å ha 24 timer i et døgn? Den eneste grunnen er at samfunnet er for innkjørt på denne rytmen at det ville kostet for mye å legge om hele verden. Jeg tviler også på om man kunne kommet til enighet om hva man skulle endre det til.


 

Tja... hvorfor ikke bytte om til titalls-systemet på time/dagsregning også?

Som kjent brukes dette "vanligvis":

1 minutt = 60 sekunder

1 time = 60 minutter

1 døgn = 24 timer

osv...

 

I "mitt" titalls-system blir det slik:

1 minutt = 100 sekunder

1 time = 100 minutter

1 døgn = 10 timer

1 uke = 10 dager

1 år = 100 dager

 

Altså veldig enkelt å huske på! :smile:

 

Ett titalls-år vil da bli ca. 116 "vanlige" dager. Hadde vi begynt regningen ifra 1 januar i år, ville året vært over ca. 25 april. Månedene mai til desember må selvfølgelig kastes. Alle ville ha mer enn tredoblet sin alder. Vi ville også ha levd i rundt om kring år 6006.

 

Det finnes faktisk klokker som går med metrisk/desimal tid :grin:

Les litt mer her

Lenke til kommentar

Quote:


borre skrev (2002-04-04 14:07):


Tja... hvorfor ikke bytte om til titalls-systemet på time/dagsregning også?

Som kjent brukes dette "vanligvis":

1 minutt = 60 sekunder

1 time = 60 minutter

1 døgn = 24 timer

osv...


I "mitt" titalls-system blir det slik:

1 minutt = 100 sekunder

1 time = 100 minutter

1 døgn = 10 timer

1 uke = 10 dager

1 år = 100 dager


Altså veldig enkelt å huske på! :smile:


Ett titalls-år vil da bli ca. 116 "vanlige" dager. Hadde vi begynt regningen ifra 1 januar i år, ville året vært over ca. 25 april. Månedene mai til desember må selvfølgelig kastes. Alle ville ha mer enn tredoblet sin alder. Vi ville også ha levd i rundt om kring år 6006.


Det finnes faktisk klokker som går med metrisk/desimal tid
:grin:
Les litt mer



 

Lett å huske de tallene, men du har glemt den naturlige rytmen i døgnet -> natt og dag. Man vil jo få 3 søvn perioder hvert døgn. man må gå på jobber 3 ganger hver dag o.s.v. Og dette med året har jo basis i en runde drundt sola. så døgnet og året er det vanskelig å gjøre noe med. Men valget på hvor langt et sekund er og at ett minutt skal være 60 sek o.s.v er ikke logisk etter min mening.

 

Dette med forsyvninger er jo forsåvidt vanskelig å gjøre noe med siden forholdet mellom den tiden det tar for jorda å rotere rundt sin egen akse og den tiden det tar å ta en runde rundt sola ikke ender opp med et helt tall. g de var nok ikke så dumme de som fant opp dette med skuddår siden vi ikke ender så galt ut ved å legge til en dag hvert fjerde år, men la være å gjøre det hvert 100.

 

men å dele døgnet i 100sek/100min/10timer ville ikke vært så dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...