Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Angrefrist, bestilling av ADSL, Tele2!?


Anbefalte innlegg

Den 22. januar 2004 fikk jeg bekreftelse på bestilling av ADSL fra Tele2. Det følgte da med et angrefristskjema som kan sendes inn senest 14 dager etter at varen i sin helhet er mottatt, hvis man ønsker dette, og man trenger ikke oppgi grunnen til hvorfor man eventuelt angrer. Selve installasjonen skjedde 18. mars 2004.

 

Vel, uansett grunn så tok jeg i bruk dette skjema, og Tele2 mottok dette 2 dager før fristen gikk ut, sett ifra dato for innstallering av varen/ produktet, 18. mars 2004.

 

Nå mener derimot Tele2 at fristen var 14 dager etter bestillingsbekreftelse, altså 22. januar 2004. Og det er dette jeg ikke er kar om å "skjønne". Jeg har jo ikke mottatt noen vare på det tidspunktet, kun en bekreftelse på bestilling. Innstallasjonsdato forelå heller ikke i bekreftelsen, men kom en god stund senere.

 

Tele2 mener videre at ettersom de ikke leverer produkter, men en tjeneste, må angrefristen sees å løpe fra dato for bekreftelsen. Hadde jeg holdt meg innenfor 14 dager da, ville ordren bli kansellert. Det kan de ikke gjøre nå, ettersom innstallasjon har skjedd. De sier også at uansett så må jeg betale for oppkobling, nedkobling og en måneds bruk, ettersom det er så lang tid det tar å koble ned linja. Og så har jeg jo egentlig "bundet" meg for 12 måneder.

 

Er det noen som kan hjelpe meg her og kaste litt lys over saken, så hadde det vært kjempefint. Er det jeg som er fullstendig på bærtur her (kan godt være det, ingen er feilfri), eller er det Tele2 som ikke er "helt på nett"?

 

Jeg mener at varen er ikke hos meg før jeg fysisk kan begynne å bruke den, og fra den dato løper angrefristen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjenesten er i all grad fysisk då dei treng å koble opp tjenesten.

 

Kan trekke fram ein del av sakene rundt slik angrefrist. Og loven seier ganske klart at eventuelle del levranser og slikt kan faktisk angrefristen vere opp til eit år.

 

Ei bestilling av adsl kan ikkje reknes frå levering av bekreftelsesordre, då angrefristen går ut på at ein skal få muligheiter til å teste varen før kjøp.

 

Så eit påstanden til tele2 om at angrefristen gjekk ut 14 etter bestillingsdato er rein bullshit!

Dei einaste Tele2 kan kanskje kreve er at adsl bestillinga går under loven og tilvirkingskjøp, der dei kan kreve sine utgifter refundert av kunde(montør o.l). Men dette vil eg også sei er ei tvilssak, så kontakt Forbrukerrådet for her er ei åpenbar sak for dei.

Meiner faktisk kvalito fekk på pukkelen fordi dei meinte at kundane ikkje hadde angrefrist på bestilling av adsl.

 

For skrekkscenarioet er dette:

Tenk om nettbutikkene hadde bevist sendt angrefrist skjemaet i bekreftelsesmailen, og venta 14 før dei sendte varene, slik at ein ikkje kunne bruke angrefristen.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Angrefristen gjelder frå du har mottatt "varen" om det er ein fysisk ting eller ei tjeneste, så har det ingenting å sei.

 

Så lenge angrefrist skjamaet ikkje blei levert med tjenesten, så er det leveringa av tjenesten som er den aktuelle datoen som angrefristen blei aktivert frå.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Angrefristen gjelder frå du har mottatt "varen" om det er ein fysisk ting eller ei tjeneste, så har det ingenting å sei.

 

Så lenge angrefrist skjamaet ikkje blei levert med tjenesten, så er det leveringa av tjenesten som er den aktuelle datoen som angrefristen blei aktivert frå.

 

mvh

JanEirik

Det er akkurat det jeg også mener. Og du har noen gode poeng i forrige innlegget ditt også. Skal nok ta og skrive en mail til Tele2 på ny, henvise til noe av det dere kommer med. Blir det ingen enighet så kommer jeg muligens til å kontakte Forbrukerådet.

 

Kan jo godt forstå frustrasjonen dems også når de har hatt en installatør på oppdrag for seg. Vet ikke hvor mye slikt koster for dem, men det er sant og si ikke mitt problem egentlig. Jeg har rett til å angre uten spørsmål og masse trøbbel i teorien. Tydeligvis stemmer ikke det i praksis.

Lenke til kommentar

Fra http://www.forbrukerradet.no

Varer som skal lages spesielt for forbrukeren

 

Når varen lages spesielt for forbrukeren kan det avtales at produksjonen begynner før utløpet av angrefristen. Dette må avtales før kjøpet og etter at alle andre vesentlige opplysninger er gitt av selgeren, herunder også opplysninger om angreretten. Benytter du angreretten i slike tilfeller, skal kjøperen dekke kostnader til faktisk utført arbeid og medgåtte materialer. Slik påbegynnelse kan ikke avtales ved telefonsalg.

 

 

Jeg går utfra at du ikke var fysisk hos Tele2 å bestilte så du har angrerett fra leveringstidspunkt

Lenke til kommentar

Angrefristen gjelder fra varen er mottat i sin helhet og ikke fra tidspunktet for bekreftet bestilling!

Hvordan er det med postordre som posten bruker 10 dager på å ekspeditere og som kan ligge på posthuset/postbutikk i ytterligere 2 uker? Da ville angrefristen ha gått ut 10 dager før du hentet varen... :laugh:

Du har alt på det rene og angrefristen gjelder fra tiden linjen din ble aktiv og mottatt ADSL boksen.

Når de så i tillegg har brukt så lang tid på å levere deg et produkt (uforholsmessig lang tid) så har de begått et kontraktbrudd og du kan bryte kontrakten med umiddelbar virkning.

Når et slikt firma også prøver seg med sleipe triks for å tvinge deg til å bli kunde og kommer med direkte falske opplysninger i forhold til kjøpsloven så er det ikke bare et kontraktbrudd men også et straffbart forhold!

Endret av norrick
Lenke til kommentar
Fra http://www.forbrukerradet.no
Varer som skal lages spesielt for forbrukeren

 

Når varen lages spesielt for forbrukeren kan det avtales at produksjonen begynner før utløpet av angrefristen. Dette må avtales før kjøpet og etter at alle andre vesentlige opplysninger er gitt av selgeren, herunder også opplysninger om angreretten. Benytter du angreretten i slike tilfeller, skal kjøperen dekke kostnader til faktisk utført arbeid og medgåtte materialer. Slik påbegynnelse kan ikke avtales ved telefonsalg.

 

 

Jeg går utfra at du ikke var fysisk hos Tele2 å bestilte så du har angrerett fra leveringstidspunkt

Jeg var ikke fysisk til stede hos Tele2 nei. Bestilling skjedde via nettet hos en kamerat.

Lenke til kommentar
Angrefristen gjelder fra varen er mottat i sin helhet og ikke fra tidspunktet for bekreftet bestilling!

Hvordan er det med postordre som posten bruker 10 dager på å ekspeditere og som kan ligge på posthuset/postbutikk i ytterligere 2 uker? Da ville angrefristen ha gått ut 10 dager før du hentet varen... :laugh:

Du har alt på det rene og angrefristen gjelder fra tiden linjen din ble aktiv.

Når de så i tillegg har brukt så lang tid på å levere deg et produkt (uforholsmessig lang tid) så har de begått et kontraktbrudd og du kan bryte kontrakten med umiddelbar virkning.

Når et slikt firma også prøver seg med sleipe triks for å tvinge deg til å bli kunde og kommer med direkte falske opplysninger i forhold til kjøpsloven så er det ikke bare et kontraktbrudd men også et straffbart forhold!

Her var det ting jeg ikke var klar over, hmmmm... må nok sette meg inn i kjøpsloven tror jeg :blush:

Lenke til kommentar

Mange hobbyjurister her ja...

 

Tele2 har rett. Det er forskjell på varer og tjenester. Følgende er sakset fra angrerettloven:

 

Kapittel 5. Angrerett ved kjøp av tjenester

§ 18. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Angrefristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt.

 

Angrerettloven

Lenke til kommentar
Mange hobbyjurister her ja...

 

Tele2 har rett. Det er forskjell på varer og tjenester. Følgende er sakset fra angrerettloven:

 

Kapittel 5. Angrerett ved kjøp av tjenester

§ 18. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Angrefristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt.

 

Angrerettloven

Hmmmm... :dontgetit: jaha... da må jeg visst sette meg grundig inn i angrerettloven også da. Hmmm :hmm:

Lenke til kommentar
Mange hobbyjurister her ja...

 

Tele2 har rett. Det er forskjell på varer og tjenester. Følgende er sakset fra angrerettloven:

 

Kapittel 5. Angrerett ved kjøp av tjenester

§ 18. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

       Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Angrefristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt.

 

Angrerettloven

Vel, det høres ikke ut som denne personen har blitt opplyst når det gjelder angrefristen ved telefonsalget og da er vel den nederste delsetningen gjeldende.

 

§ 18. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Angrefristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt.

Endret av norrick
Lenke til kommentar

Det var vist noko reglar rundt tjenester spesielt. men også til kundes fordel

§ 23. Leveringstidspunkt

 

      Dersom ikke annet er opplyst og avtalt, skal varen eller tjenesten leveres innen rimelig tid og senest innen 30 dager etter den dagen da forbrukeren innga kjøpetilbud (ordre).

 

Men at ein ikkje kan angre viss ikkje det er avtalt gir jo ein fantastisk muligheit til useriøse aktører svindler kunder for store summer.

 

Eg ville nok ha kontakta forbrukerrådet, om det finnes ein praksis eller dom på loven.

For dette virker litt rart.

Det er forsåeleg at ein må betale for den bruken ein har hatt etter tjenesten blei sett opp men det at angrefristen går ut før ein i det heiletatt har sett eller prøvd kvaliteten på den er litt rart.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...