Gå til innhold

Datakunnskaper for en dataingeniør


Anbefalte innlegg

generelt sett inneholder studiet en del matte, generelle datakunnskaper +spesialisering.

"generelle datakunnskaper" vil nok si:

Programmering/programmeringsspråk

Diskret matte og logikk (diskret matte er et meget viktig fagfelt for høyt utdannede datafolk)

Algoritmer og datastrukturer

Digitalteknikk

Datamaskinarkitektur

Operativsystemer

Databaser

Nettverk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
generelt sett inneholder studiet en del matte, generelle datakunnskaper +spesialisering.

"generelle datakunnskaper" vil nok si:

Programmering/programmeringsspråk

Diskret matte og logikk (diskret matte er et meget viktig fagfelt for høyt utdannede datafolk)

Algoritmer og datastrukturer

Digitalteknikk

Datamaskinarkitektur

Operativsystemer

Databaser

Nettverk

Dette går sikkert til det uenderlige men; Hva er "Diskret Matte" for slags matte? Jeg har ikke så mye peiling...

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at matte er så viktig, har ikke sett noen eksempler her. Jeg palnlegger å gå data-veien sjølv, men har ikke insett at dyp mattekunnskap er så viktig..?

 

Uansett, så for å kunen bli noe innen for data så bøt man kunne matte? Trudde det var noe man måtte på 80- starten av 90 tallet :nei:.

 

Får vel kanskje bygge på 2/3 karakteren min i matte neste år :ermm: Jeg vil også drive mye hardware, i beste fall kanskje programmering, skal først og fremst begynne på IKT driftsfag..

Lenke til kommentar
Dette går sikkert til det uenderlige men; Hva er "Diskret Matte" for slags matte? Jeg har ikke så mye peiling...

Diskret matte er en slags innføring i en matematikkform som er helt grunnleggende i datateknisk tenkning. I datamaskin er alt diskrete mengder. Det vil si, kontinuerlige verdier eksisterer egentlig ikke. Ei lydfil - egentlig bare masse samples, ei bildefil - masse pixler. Når man setter de små diskrete mengdene sammen kan man få inntrykk av at det er kontinuerlig.

 

Det omhandler også sett-teori, tallteori, grafteori (ikke kalkulusgrafer, men diskrete grafer), tilstandsmaskiner osv...

 

søk på google. veldig nyttig dersom man skal lære seg datateknikk.. kanskje litt formelt og tørt, men ekstremt nyttig når man leser datalitteratur..

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør at matte er så viktig, har ikke sett noen eksempler her. Jeg palnlegger å gå data-veien sjølv, men har ikke insett at dyp mattekunnskap er så viktig..?

 

Uansett, så for å kunen bli noe innen for data så bøt man kunne matte? Trudde det var noe man måtte på 80- starten av 90 tallet :nei:.

 

Får vel kanskje bygge på 2/3 karakteren min i matte neste år :ermm: Jeg vil også drive mye hardware, i beste fall kanskje programmering, skal først og fremst begynne på IKT driftsfag..

Jeg har både hørt av erfarne folk og leste på nettet at matte er høyst nødvendig om man skal bli "noe-med-data". Som jeg nevnte tidligere er det mange formler som kan være vanskelige uten litt mattekunnskaper. Man må f.eks ha gjennomgått 3MX og 2FY for å komme inn på NTNU(der du kan studdere data). Til de som ikke vet det så er MX matte, 3mx er bok nr. tre i en matematikk serie.

 

Ikke for å mase eller noe men er det noen som vet om noen linker til bøker eller noe om hardware? :blush:

Lenke til kommentar
kommer ikke på noe i slengen, men en bok om HW, mener du da om genrell hardware, om hvordan ram og cpu fungerer, eller hvordan man bygger en data og sånn? Jeg noen data-lexikon bøker hvor det står genrelt om alt mulig rart innen for hardware.

Sier bare ja takk jeg..(begge deler)

Lenke til kommentar
Jeg har både hørt av erfarne folk og leste på nettet at matte er høyst nødvendig om man skal bli "noe-med-data". Som jeg nevnte tidligere er det mange formler som kan være vanskelige uten litt mattekunnskaper.

Jeg går selv i 4. klasse på master i datateknikk v/NTNU . Matematikken man lærer på videregående og har i de første årene på NTNU er faktisk ikke SÅ viktig. Det vil si de klassiske mattefagene med kalkulus, statistikk, lineær algebra og difflikninger. Det som, som sagt, kanskje er viktigst er diskret matte.

 

I enkelte spesialiserte fagområder er selvfølgelig den mer tradisjonelle matten være nødvendig, men man kan komme ganske langt uten å være noen matteekspert.. men uansett, dersom man rett og slett ikke fatter 2MX eller 3MX etter å ha gjort en god innsats, er kanskje ikke en tung teknologiutdannelse å anbefale.

Lenke til kommentar
Jeg har både hørt av erfarne folk og leste på nettet at matte er høyst nødvendig om man skal bli "noe-med-data". Som jeg nevnte tidligere er det mange formler som kan være vanskelige uten litt mattekunnskaper.

Jeg går selv i 4. klasse på master i datateknikk v/NTNU . Matematikken man lærer på videregående og har i de første årene på NTNU er faktisk ikke SÅ viktig. Det vil si de klassiske mattefagene med kalkulus, statistikk, lineær algebra og difflikninger. Det som, som sagt, kanskje er viktigst er diskret matte.

 

I enkelte spesialiserte fagområder er selvfølgelig den mer tradisjonelle matten være nødvendig, men man kan komme ganske langt uten å være noen matteekspert.. men uansett, dersom man rett og slett ikke fatter 2MX eller 3MX etter å ha gjort en god innsats, er kanskje ikke en tung teknologiutdannelse å anbefale.

:D Kanskje du kan si opp hva slags bøker du bruker? Og hva dere går igjennom...

Lenke til kommentar

Hmm jeg trur jeg må styre unna tunge studier, jeg er dårlig med algebra, kan nesten ingen ting, har hatt veldig dårlige lærere og slikt de siste åra, har lært svært lite isåfall. Om dette hadde vært et stykke 3X-(x22) så klarer jeg ikke det :blush: Jeg tur man tar 3x * x2 men jeg vet ikke hvordan svaret blir? = 5x eller noe!

 

Men.. jeg er klok på andre ting, kanskje jeg bør ta et privat kurs i matte litt etter hvert. Får nesten se hvilken vei jeg går og hva slags matte jeg får bruk for.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Det som er lurt å lære seg er vel xml, php, masse programmering gjerne innen c++ og nettverk. Form og farge kan være en fordel også utrolig nok. Viktig for design og utforming. Lære seg arbeidsmetoder med mye planlegging og skissetegning er lurt.

 

Bakgrunnskunnskaper er vel matte og engelsk. Samt norsk. Fagene som tegning og fysikk kan være en fordel. Elektrisitetslære er også en fordel å kunne litt om.

 

Du kan bli dataingeniør innom mange felt. Men dataingeniørstudiet består mye av programmering innen c++ visual basic m.m. I nettverksutdanning bør du satse litt på sikkerhet.

 

 

Uansett så bør du være flink generellt på skolen da det er høye opptakskrav på høyskolene.

Lenke til kommentar
Det som er lurt å lære seg er vel xml, php, masse programmering gjerne innen c++ og nettverk.  Form og farge kan være en fordel også utrolig nok. Viktig for design og utforming.  Lære seg arbeidsmetoder med mye planlegging og skissetegning er lurt.

 

Bakgrunnskunnskaper er vel matte og engelsk. Samt norsk.  Fagene som tegning og fysikk kan være en fordel. Elektrisitetslære er også en fordel å kunne litt om.

 

Du kan bli dataingeniør innom mange felt. Men dataingeniørstudiet består mye av programmering innen c++ visual basic m.m. I nettverksutdanning bør du satse litt på sikkerhet.

 

 

Uansett så bør du være flink generellt på skolen da det er høye opptakskrav på høyskolene.

Har du lest alt jeg har skrevet? Når jeg poster under hardware så mener jeg innen hardware, ikke innen programmering :p Som jeg har skrevet tidligere så holder jeg på å lære C++. Takk for alle som har svart meg! :thumbs:

 

Og den boken; er den basert på microsoft eller noe? Vil helst være så cross-plattformet(om jeg kan si det slik) som mulig..

Lenke til kommentar
Og den boken; er den basert på microsoft eller noe? Vil helst være så cross-plattformet(om jeg kan si det slik) som mulig..

Om det er boken jeg nevnte kan jeg si følgende :

 

Anerkjent internasjonal test levert av http://comptia.com

2 deler som jeg tidligere nevnte, og OS delen er M$ (du skal lete lenge for å finne linux og m$ i samme bok ;) )

MEN uansett så er den verd pengene, den tar for seg de fleste microsoft OS, og hardware delen er høvelig omspennende / grundig / bra forklart

 

MS har laget boken ut fra comptia sine "krav"

Lenke til kommentar
Det som er lurt å lære seg er vel xml, php, masse programmering gjerne innen c++ og nettverk.  Form og farge kan være en fordel også utrolig nok. Viktig for design og utforming.   Lære seg arbeidsmetoder med mye planlegging og skissetegning er lurt.

 

Bakgrunnskunnskaper er vel matte og engelsk. Samt norsk.  Fagene som tegning og fysikk kan være en fordel. Elektrisitetslære er også en fordel å kunne litt om.

 

Du kan bli dataingeniør innom mange felt. Men dataingeniørstudiet består mye av programmering innen c++ visual basic m.m. I nettverksutdanning bør du satse litt på sikkerhet.

 

 

Uansett så bør du være flink generellt på skolen da det er høye opptakskrav på høyskolene.

Har du lest alt jeg har skrevet? Når jeg poster under hardware så mener jeg innen hardware, ikke innen programmering :p Som jeg har skrevet tidligere så holder jeg på å lære C++. Takk for alle som har svart meg! :thumbs:

 

Og den boken; er den basert på microsoft eller noe? Vil helst være så cross-plattformet(om jeg kan si det slik) som mulig..

ehh all hardware skal programmeres

 

 

tenk bare på bios og hva med all firmvare på videospillere telefoner m.m. Drivere skal også lages

 

Form og farge er lurt å kunne da de fleste tingene har en form for design.

 

Cisco utdannlse innen routerteknologi er veldig basert på programmering da dette har med nettverkshardware. Ellers er vel en elektroutdannelse bra å ha hvis du skal generellt utvikle hardware. Unsett så er utvikling av hardware stort sett mye programmering. Tro det eller ei. Tviler på at du sitter og mekker sammen noe med en loddebolt. Det skal utvikles mattematiske kalkulasjoner på micronivå i CPU og GPU. Maskinene som lager selve hardwaren skal programmeres til jobben. Et datakort som feks skjermkort blir utviklet på tegnebordet og i simulatorer og ikke ved hjelp av en loddebolt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...