Gå til innhold

Datakunnskaper for en dataingeniør


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har lyst til å holde på med data innen jobb senere. Men jeg vil gjerne vite hva jeg bør kunne litt om før jeg starter. Når jeg spør hva en dataingeniør bør kunne mener jeg hardware, info om f.eks ram og div. Hva lærer man på skolen? :p

Finnes det bøker på norsk om slike ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
et hett tips er studiehåndbøkene til de forskjellige høyskolene. der står iallfall hvilke fag man må regne med å ta.

 

generelt sett inneholder studiet en del matte, generelle datakunnskaper +spesialisering.

 

HIST: http://www.aitel.hist.no/studier/handbok/S...ieplanindex.php

NTNU: http://www.ntnu.no/studieinformasjon/siving/tab-ime.pdf

Takk for svar. Hva mener du med "generelle datakunnskaper"?

Noen forslag til bøker?

Lenke til kommentar

Først og fremst er det viktig å vite forskjellen på 'data' og 'datamaskiner'. Hvis du vil jobbe med data bør du vel bli statistiker e.l.

 

Videre finnes det mange retninger du kan spesialisere deg innen. Gode matematikk-kunnskaper i bunnen kommer godt med uansett, men det beste for mange vil være å velge seg en retning mot slutten av et standardstudium. Å kunne detaljkunnskaper om f.eks ram er uviktig om du vil jobbe med salg/planlegging/installasjon av store lagringsløsninger, mens det kan være essensielt hvis man skal utvikle operativsystemer eller rambrikker.

Svært få IT-ansvarlige i norske bedrifter bryr seg noe særlig om Corsair eller Twinmos er lettest å overklokke ;-)

Lenke til kommentar
Først og fremst er det viktig å vite forskjellen på 'data' og 'datamaskiner'. Hvis du vil jobbe med data bør du vel bli statistiker e.l.

 

Videre finnes det mange retninger du kan spesialisere deg innen. Gode matematikk-kunnskaper i bunnen kommer godt med uansett, men det beste for mange vil være å velge seg en retning mot slutten av et standardstudium. Å kunne detaljkunnskaper om f.eks ram er uviktig om du vil jobbe med salg/planlegging/installasjon av store lagringsløsninger, mens det kan være essensielt hvis man skal utvikle operativsystemer eller rambrikker.

Svært få IT-ansvarlige i norske bedrifter bryr seg noe særlig om Corsair eller Twinmos er lettest å overklokke ;-)

Joa, RAM var riktignok bare et eksempel på hardware. Jeg vil helst holde på med bygging av pc'er og slike hardware relaterte ting. Programmering (C++) holder jeg på å lære meg og det er litt mer strev med programmering enn hva hardware er, ikke sant?

Lenke til kommentar
Takk for svar. Hva mener du med "generelle datakunnskaper"?

Noen forslag til bøker?

Grunnleggende kjennskap til programmering, grunnleggende kjennskap til systemdrift/utvikling osv er vel ting som faller inn under dette emnet.

 

Hva slags bøker tenker du på? Noe du kan lese for å stå bedre forberedt før du starter på studiene? Det er ofte ikke nødvendig med store forkunnskaper før man begynner på høyskole/universitet.

Har du lyst kan du jo lese Java for dummies, php for dummies, pearl for dummies, win2003 server for dummies eller andre liknende bøker.

Finn ut hva du interesserer deg for, og let etter bøker om dette. Det er ofte et bra sted å starte.

Lenke til kommentar

Det er svært få bøker på norsk innen IT, men den engelsken bøkene bruker er gjerne veldig enkel, så det går fort å forstå språket. Kan være greit å ha ordboka tilgjengelig når en leser første kapittel. Derfra er de fleste nye ordene som regel faguttrykk.

 

Nå har jeg ikke studert innenfor den rendyrka informatikklinja, men jeg tror nok ikke du vil høre mye om f.eks CAS timing under studiet. Det går nok på mer generelle prinsipper. Det gjelder i allefall på NTNU. Der er de nokså matematiske av seg og betrakter de fleste problemstillinger veldig generelt. På Høyskole vil du få noe mer praktisk orientert undervisning.

 

Generelt kan en si at en ingeniør utdannes til å lage gode løsninger raskt basert på tilgjengelig teknologi, mens en Siv. Ing. utdannes til å utvikle ny teknologi. Det er kanskje ikke den offisielle forklaringen, men det er slik jeg selv opplevde de to utdanningene. Selv likte jeg forøvrig høyskolen best.

Lenke til kommentar
Joa, RAM var riktignok bare et eksempel på hardware. Jeg vil helst holde på med bygging av pc'er og slike hardware relaterte ting. Programmering (C++) holder jeg på å lære meg og det er litt mer strev med programmering enn hva hardware er, ikke sant?

Du kom meg i forkjøpet der;)

 

Hvis du først og fremst har lyst til å bygge/reparere datamaskiner tror jeg ikke du trenger å stresse med programmeringen. Greit å kunne litt, såklart, men jeg jobber som servicetekniker/konsulent i en stor IKT-bedrift, og har ikke bruk for programmering.

 

Når du nå står og vurderer planene dine framover bør du skaffe deg en bred plattform, altså kunne litt om mange ting, og samtidig finne deg en spesialisering du kan litt mer om. Arbeidsmarkedet i denne bransjen skifter så fort at det er vanskelig å velge helt selv hva man vil bli.

Endret av dsgf
Lenke til kommentar
Joa, RAM var riktignok bare et eksempel på hardware. Jeg vil helst holde på med bygging av pc'er og slike hardware relaterte ting. Programmering (C++) holder jeg på å lære meg og det er litt mer strev med programmering enn hva hardware er, ikke sant?

Du kom meg i forkjøpet der;)

 

Hvis du først og fremst har lyst til å bygge/reparere datamaskiner tror jeg ikke du trenger å stresse med programmeringen. Greit å kunne litt, såklart, men jeg jobber som servicetekniker/konsulent i en stor IKT-bedrift, og har ikke bruk for programmering.

 

Når du nå står og vurderer planene dine framover bør du skaffe deg en bred plattform, altså kunne litt om mange ting, og samtidig finne deg en spesialisering du kan litt mer om. Arbeidsmarkedet i denne bransjen skifter så fort at det er vanskelig å velge helt selv hva man vil bli.

Som jeg skrev(mener jeg) så kan jeg litt C++, eller er i læringsperioden. Men jeg er mer interesert i hardware, om jeg kan kalle det det. Vet at innen programmering er det stort sett bare engelske bøker, og de få som er norske er dårlig oversatt. Men nå tenker jeg ikke programmering, jeg tenker hardware, det som tikker og går i en pc ;)

Ser for meg at det kan bli litt tungt å lære om hardware via engelske bøker siden det er mange ord, rare ord :p

Så; finnes det norske hardware relaterte bøker å få kjøpt som baserer seg på mye av det de lærer på høyskolene? Har hørt litt rundt og mange sier at det var mange vanskelige formler for omregning av mhz og slike ting. Nå er ikke husken heeeelt perfekt så jeg håper dere vet av noen bøker som kan hjelpe meg litt på vei innen hardware. Blir foresten hardware det rette navnet på dette?

Lenke til kommentar
engelsk er jo greit å kunne godt for det lipper du uansett ikke unna

Jeg kan jo engelsk, men det er litt slitsomt kan være å sitte å lese på engelsk. Så hvis det finnes bra/en god på engelsk leser jeg heller den.

Og jeg VET at jeg slipper ikke unna engelsk, ihvertfall ikke innen programmering.

Lenke til kommentar

Ingeniør + engelsk = sant

 

Du vil nok få fysikk bøker på engelsk om du går på ingeniør, og diverse andre bøker, f.eks innen programmering.

 

MIN mening om windows / hardware osv. bøker er at de engelske er beste.

 

Det samme gjelder OS og annen programvare, det som blir oversatt blir stort sett ustabilt...

 

Ordbøker kan være ett must, og har man tilgang til internett, er webopedia.com ett godt alternativ.

 

Nytt regnestykke :

Mattematikk + ingeniør = sant

 

Du bør kanskje satse på å "friske" opp en del kunnskaper før du satser på ett slikt studie.

Slik jeg ser det er brøk regning det mest elementære, og det du får garantert mest bruk for, kan du brøk, kan du likninger av alle slag ;)

Lenke til kommentar
[...]

MIN mening om windows / hardware osv. bøker er at de engelske er beste.

 

Det samme gjelder OS og annen programvare, det som blir oversatt blir stort sett ustabilt...

[...]

Windows er et OS. Programvare tar jeg under programmering, sammen med OS. Så da blir det kun hardware igjen... ;)

Det må da finnes en bok eller en side som omhandler hardware bra, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
[...]

MIN mening om windows / hardware osv. bøker er at de engelske er beste.

 

Det samme gjelder OS og annen programvare, det som blir oversatt blir stort sett ustabilt...

[...]

Windows er et OS. Programvare tar jeg under programmering, sammen med OS. Så da blir det kun hardware igjen... ;)

Klart det er, se gjennom hva jeg skrev der .... :p

Lenke til kommentar
bokkilden osv osv.. selger de bøkene, du kan og bestille fra mspress.

 

A+ er en sertifisering i 2 deler, del 1 = hardware, del2 = software (OS)

Hmm, leta litt på bokkilden.no men jeg vet ikke helt hva jeg leter etter. Du kunne vel ikke lete opp en link, hjernen er litt treig ikveld :p:blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...