Gå til innhold

Døde piksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Compaq armada m700, med en død pixel som lyser grønt hele tiden.

Problemet er at compaq ikke bytter skjermen før man har 7 døde pixler. ellers er compaq sin garanti tipp topp spør du meg.

 

Laptopen nå 2 år gammel, og jeg skjønner på en måte compaq også, for over tid kan det fort skje at en pixel dør. LCD skjermer er faktisk ganske dyre i produksjon, og hvis da skjermen i snitt måtte byttes på annenhver maskin blir det svært dyrt over tid.

 

men likevel..... 7 døde pixler er for mye. blir det to eller tre bør skjermen byttes, for da er det ganske sikkert produksjonsfeil.

Og etter alt jeg vet bytter alle firmaer laptoper som har døde pixler når de selges.

 

Men til de som har Dell:

Jeg har snakket med en service-mann som sa han hadde byttet skjermer med én død pixel!! Kan hende det var for en bedrift som Dell ville smiske med :smile:

 

mvh,

Idar

Lenke til kommentar

Hei,

 

pikslene er bygget opp av transistorer. Transistorer har den evnen at de aldri blir ødelagt. Ergo; enten har man en død piksel eller så har man ingen og vil ikke få det heller.

 

Døde pixler er uakseptabelt.

 

At noen dør etter en tid får så være, men en NY maskin skal ikke ha døde pixler!

 

 

_________________

Pragmatisk idealist..... :p

 

[ Denne Melding var redigert av: [L]337-Zonic på 2002-04-05 01:58 ]

Lenke til kommentar

Problemet med lcd-skjermer er jo at Det blir døde pixler på mange skjermer uansett, fordi produksjonen ikke er helt optimalisert enda (tror jeg?). Om de skulle ha wasta alle skjermene med døde pixler på, så ville prisen på lcd gått rett til himmels. Derfor må de godta et visst antall med døde pixler.

 

ISO standaren var vel kun på 4 om jeg ikke husker helt feil... (har pc-world i hylla, orker ikke reise meg :wink: )

Lenke til kommentar

Jobbet som prosjektør tester for ca 1 år siden, og gikk igjennom pixel spec der, den er verre på Prosjetører en på flatskjermer. Men der var det tillat med flere blåe og røde pixler enn grønne, grønne er verst, og vi testet "skarpheten", eller synligheten på hver pixel som kom ut av produksjon, det var veldig strengt å sende ut med mye/tvilsomme pixler, men det er et problem som kom fra leverandørene av enginene(motorene der pixlene kom fra).

Lenke til kommentar

Her er et lite utdrag ang krav til Pixelfeil :

 

 

a) Over ni ikke fungerende transistorer spredd ut på skjerm.

B) Fire transistorer eller flere innom to kvadratcentimeter.

c) Over to grupper av tre transistorer innom fem kvadratcentimeter.

d) Over fem grupper av to transistorer innom fem kvadratcentimeter.

Lenke til kommentar

jeg hadde 1 død pixel på min inspiron 8100 da jeg kjøpte den. Ble veldig forbanna når jeg fikk vite at dell ikke bytter skjerm hvis det er mindre enn 5 døde pixler, eller færre i en gruppe, uansett løste seg ettersom LCD skjermen min fikk "stripes" som gjorde att de byttet den uansett = nix mer døde pixler :eek:)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-05 11:32, ludomp3 skrev:

Her er et lite utdrag ang krav til Pixelfeil :



a) Over ni ikke fungerende transistorer spredd ut på skjerm.

B) Fire transistorer eller flere innom to kvadratcentimeter.

c) Over to grupper av tre transistorer innom fem kvadratcentimeter.

d) Over fem grupper av to transistorer innom fem kvadratcentimeter.





 

"Nr." d) er vel litt tvilsom, ettersom det aldri blir et alternativ å dra frem måleutstyr for å sjekke om de er innenfor de 5 kv.cm'ene på hvilkensomhelst måte. 2 ganger 5 = 10, ergo: mer enn de 9 i "Nr." a).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 14:52, Yuri skrev:

Hvordan ser den ut hvis du bruker 1600x1200?

får du bare en liten sort prikk på den?

hadde vel vært ok hvis den var på siden eller helt i hjørnet.


 

Æ vil se deg bruke en digital skjerm som per idag greie 1600x1200 i oppløsning... max 1024x768 dessverre...

 

OG INGEN DØDE PIKSLER!!

Lenke til kommentar

jeg har en Inspiron8000. da jeg fikk den i fjor sommer var det en død pixel (intens grønn). jeg ringte og klaget helt til Dell byttet skjermen. Da jeg fikk maskina igjen var det nok en død pixel, denne gang mindre intens rød. Og ganske langt ned på skjermen. Jeg ringte Dell nok en gang og etter en del krangling ble skjermen byttet på nytt. Nå er den perfekt. (Begge de nye skjermene fikk jeg etter 3 uker etter PC-en var ny.)Så det lønner seg å mase. I senere tid derimot har jeg sett at Dell går ut å sier at man må godta noen døde pixler. Det var det ingen som sa når jeg kjøpte, dermed så klagde jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...