Gå til innhold

Test av P4 2400MHz vs XP2400+ (P4'en er overlegen!)


billball

Anbefalte innlegg

Vi trenger vel intet bevis for at Pentium er best vel? :smile: Selv om den ikke alltid har vært raskest med tanke på pris, så spiller det liten rolle for meg. En gjennomtestet og stabil plattform med Intel Chipsett betyr mer enn hastighet for meg, selv om jeg har en 2.5GHz Northwood. Testet scoren min i 3DMark, og jeg fikk høyere score enn 2.4GHz P4'en som var i den testen billball postet. Jeg har 512MB TwinMos DDR-Ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-03 14:44, billball skrev:


Doh, les artikkelen da før u uttaler deg! 2400MHz'en er 100x4 = 400MHz bus, og det er den han tester. Det er denne som er raskere i mesteparten enn XP2400+. P4 2400MHz 133*4=533MHz er også med der, men den er merket i grått. Noter deg at hvis du har en 1.8Ghz NW og setter bussen til 133Mhz, så får du ytelsen til den "grå" prosessoren i testen.



 

Jada, jeg leste artikkelen til THG fra ende til annen. Og jepp, der vant P4 2,4 GHz de fleste testene også med 400MHz rambus. Men hvis du leser artikkelen jeg la en link til vil du se at forskjellen ikke er spesielt stor, og at 2100+ XP slår P4 2,4 i en overraskende stor andel av testene. Det viser vel bare at ytelsen avhenger av hvilke programmer du kjører.

 

Jeg synes forresten det er rart at ikke THG tester på platformer som bruker DDR-RAM, men bare med RDRAM. Det er vel DDR folk flest kjøper hvis de skal ha P4, eller tar jeg feil?

 

Det blir uansett spennende å se utviklingen videre. Det virker som minnebåndbredde er det som er flaskehalsen nå og hindrer bedre ytelse med kjappere CPUer. Dual channel 400 MHz DDR blir bra tenker jeg.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: BlackEagle på 2002-04-03 16:31 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: BlackEagle på 2002-04-03 16:33 ]

Lenke til kommentar

De fleste ferdige systemer med P4 som selges har fremdeles rdram. Og når du f.eks kjøper en Dell så er ikke prisen ille i det hele tatt, fordi intel sponser mange av disse produsentene. Rdram er heller ikke noe særlig dyrere enn ddr på delemarkedet heller, så det er ikke så mange gode grunner til å kjøpe ddr til P4 hvis ikke du vil spare et par 100-lapper da.

 

Intel solgte forresten også 11 millioner p4 før det kom andre chipsets enn i850. Det tilsvarer jo faktisk 22millioner rdram moduler. Så rdram er faktisk mer utbredt enn man kan få inntrykk av i hardware-miljøene på nettet som er nokså amd-orienterte.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 15:42, simiden skrev:


Det er totalt feil. AMD kjører på 133MHz mens Intel på 100MHz. Snart kommer intel med 133MHz. Forskjellen er at Amd sender to paralelle signaler mens Intel sender fire paralelle,


 

Intel er åtte paralelle. Med RIMM så klart. Er det DDR så sender den bare to.

Lenke til kommentar

"Doh, sånne AMD fanatikere som deg prøver alltid og vri seg unna med dårlige unnskyldninger!"

 

Billball.

Ja disse AMD fanatikerene. Skulle jo bare tatt dem med seg ut i skauen og gitt alle et nakkeskudd. Hva er vel værre enn at en person prøver å overbevise noen om at akkurate det han/hun har kjøpt er det beste. nei skamme seg skulle de gjøre. Hver og en av de.

Nei tenke seg til at noen mener at AMD er billigere/bedre/raskere enn Intel. Hva er det som skjer med verden. Er det bare du som skjønner at Intel er det eneste som skulle vært solgt på verdensmarkedet?

 

Hva skal vi gjøre med dette da?

 

Betakisen

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-04 09:12, Betakisen skrev:

"Doh, sånne AMD fanatikere som deg prøver alltid og vri seg unna med dårlige unnskyldninger!"


Billball.

Ja disse AMD fanatikerene. Skulle jo bare tatt dem med seg ut i skauen og gitt alle et nakkeskudd. Hva er vel værre enn at en person prøver å overbevise noen om at akkurate det han/hun har kjøpt er det beste. nei skamme seg skulle de gjøre. Hver og en av de.

Nei tenke seg til at noen mener at AMD er billigere/bedre/raskere enn Intel. Hva er det som skjer med verden. Er det bare du som skjønner at Intel er det eneste som skulle vært solgt på verdensmarkedet?


Hva skal vi gjøre med dette da?


Betakisen




 

Dette er faktisk det dårligste innlegget jeg har lest på lenge... En Amd Xp 1800+ er faktisk billigere/bedre/raskerer enn en Intel 1.8Ghz...

 

Få opp øya og les noen tester!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 14:54, Vegard20 skrev:

Quote:


On 2002-04-03 14:47, billball skrev:


For å overklokke P4 må man øke busshastigheten siden multiplieren er låst. Hvis man setter den til 133MHz på en 1.8GHz (som har 18 i multiplier), så får man 133MHz*18 = 2400MHz som alle 1.8GHz Northwooder skal klare med en liten voltøkning.


 

NNNNNEEEEEEEIIIIII HAR JEG SAGT FOR FEMTIENDE GANG

 

billball har helt rett, det er slik man overklokker Northwood, Vegard20

 

CKY

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 12:40, billball skrev:


533MHz kommer snart, og hvis man overklokker en av P4'ene idag med 133Mhz bus, får man 533mhz.........


 

er det virkelig noen her som har klart å overklokke rammen til 533 mhz? (1066)? i såfall hvilken ram og hvor er den kjøpt? Jeg må sette multiplieren på rammen ned til x3 Tror ikke rammen min tåler mer. 133x4=533mhz.. jeg må nok sette den på 133x3=400 mhz om jeg skal klokke til 2,4 ghz.

Jeg kjører forresten rdram (441mhz) og fsb på 147 mhz nå.

_________________

P4 1,8@2,6. Abit TH7 II-raid. 512 MB RDRAM. 2x 80 WD 7200rpm raid.

 

[ Denne Melding var redigert av: Methcal på 2002-04-04 21:52 ]

Lenke til kommentar

 

Dette er faktisk det dårligste innlegget jeg har lest på lenge... En Amd Xp 1800+ er faktisk billigere/bedre/raskerer enn en Intel 1.8Ghz...

 

Få opp øya og les noen tester!

 

 

 

DeejPhant.........

Les signaturen min......

Ble du no klokere av det??

 

Betakisen

 

_________________

AMD XP2000+/Silent Viking

MSI KT3 ULTRA-ARU

256MB PC2700

ATI Radeon 8500

IBM 40, 2 x 60 og en 80GB 7.200rpm

Plexwriter 24x10x40

Sony 52x

Intel 10/100 Pro

CL 5.1

Chieftec DA-01W-D 340W

21" NOKIA 445Xi

 

[ Denne Melding var redigert av: Betakisen på 2002-04-04 23:24 ]

Lenke til kommentar

Jeg har nå hjulpet flere av kamerater å bygge athlon-pc'er. Det er jo billig pc for mest mulig prossesor-hastighet Angrer fælt på dette.

Nesten alle amd får ustabil pc, hovedkort ryker ofte, de er ofte til service og bytter hovedkort. Noen støyer fælt og slukner av seg selv.

Da gikk jeg over til P4 siden oktober 2001, Det angrer jeg ikke, har hatt stor glede over å ha en egen stabil pc. Heller betale mer for en kvalitet enn amd-skiten!

På arbeid har vi 40 stk P4 som vi har nettopp bestilt.

Ikke en har gått feil på 4 mnd!

Da anbefaler jeg dere å velge P4 framfor AMD!

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje tidenes største Intel fan. Har opp gjenom årene skamrost dem for den utviklingen de har stått for. Helt til det en dag viste seg at en liten cpu fabrikant sannelig hadde klart å lage en cpu som både var betydelig kraftigere og langt billigere. På det tidspunktet følte jeg meg litt lurt. Jeg ser at resultatet av det, ble at Intel satte opp dampen på cpu siden.. så det igjen er jo positivt, men skal man ha konkuranse, må det jo være noen som støtter "underdog'en"..ellers blir det dårlig med utvikling. Så når man kan gjøre det samtidig med at man får en bedre deal, fremstår det som et fornuftig valg for meg.

 

- among the real PC enthusiasts, hardly anyone goes for the P4. In this market segment, AMD remains the leader,

 

[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-04-05 00:11 ]

Lenke til kommentar

Kanskje det har noe med dere som bygger AMD maskiner å gjøre.For jeg har ALDRI hatt et eneste problem med mine KT133 eller KT333 maskiner.

Jeg klokker heller ikke,så det har kanskje noe med det og gjøre :smile:

Ser jo folk som har skrivd inn her som har greid å knuse 3 AMD cpu'r på rekke og rad.

Hadde jeg greid det,så hadde jeg kjøpt meg en Elkjøp Pc eller en Nintendo.Kjenner flere som har AMD,men ingen har et system som har tryna enda.

Skjønner liksom ikke helt hva som er pointet med å få tyna hver minste lille mhz ut av prosessoren.

Man trenger ikke akkurat en 3000mhz for og få et spill til å flyte.

Men Intel skal jo gå for og være det mest stabile som er..og siden det er så billig som nå,så skjønner jeg hvorfor folk kjøper det :smile:

Men jeg skjønner bare ikke dere som sier at AMD og VIA er drit og møkk osv..for jeg har aldri sliti med det.

 

Mio

Lenke til kommentar

... Og hva er egentlig målet?

 

Er det noen som merker _vesentlig_ forskjell på f.eks. 8fps i Quake? (Legg merke til _vesentlig_).

Eller for den saks skyld forskjellen mellom en T-bird 1.4Ghz og en P4 2.4Ghz?

 

For meg i en litt tankefull stund, så fortoner dette megahertz-racet seg som mer prestisjefylt enn nyttig, all den tid og stund forskjellene i det daglige er marginale.

 

Etterhvert som både bus-hastigheter og CPU-frekvenser øker, så flates jo "effektkurven" ut mht. nyttigheten og effektiviteten i de fleste av dagens applikasjoner og hardware, og "gevinsten" blir bare målbar i (ofte) knallharde tester, som klaskes i bordet som et bevis på at AMD / Intel er best. Tester som antagelig ligger godt over de fleste´s dagligdagse utnyttelse av sine maskiner.

 

Jeg innrømmer gladelig at jeg sjøl forlengst har kastet meg på "megahertz-toget" som jeg fortsatt befinner meg på, men vurderer faktisk å ta en pause på neste stasjon!

Tidvis leker jeg med med å overklokke min XP1900 til over 1800Mhz, men kan oppriktig talt ikke se at ytelsen dermed blir dramatisk mye bedre? Ok, jeg oppnår selvsagt en håndfull flere poeng i 3D-Marks og tilsvarende tester, men opplever tallene kun som en skrytefaktor!

I andre sammenheng, ser jeg faktisk svært liten forskjell, om overhodet noen.

 

Forstå nå endelig dette ikke dithen at jeg sitter her og innbiller meg at vi nå snart har nådd "toppen". Langt ifra! Jeg er minst like imponert over hvilket millionantall transistorer man klarer å klemme ned i en 13/18 micron chip som de fleste andre, og vet godt at grensen ikke på noen måte er nådd! Og ser med glede frem til hva neste generasjons CPU er i stand til å klare.

 

Men finner allikevel en grunn til å gruble litt over hva vi jager etter, som et forsøk på en litt dypsindig kommentar i vår megahertzpregede PC-hverdag, uansett AMD eller Intel.

 

Har antagelig lagt et "egg" her nå, men tar allikevel sjansen på "grisebank" fra de som måtte mene noe annet :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-05 00:45 ]

Lenke til kommentar

En liten digresjon, men likevel. Ser at folk har sterke meninger om Intel vs. Amd. Det er nesten som å overvære en diskusjon om hvilket fotballag som er det beste.

 

Å bli emosjonell når man tenker på kjøp av hardware er vel egentlig ganske dumt. Som forbruker burde man til en hver tid tenke: Hva gir meg mest for pengene i denne situasjonen? Ok, kanskje det er AMD. Da blir det AMD nå. Neste gang er det kanskje Intel, og valget faller da på Intel. (Please, ikke kom med forskjeller på platformer, at man må ha nytt hk osv. Det var bare for å illustrere et poeng) Å begynne å tenke kvasiintellektuellt om at man må støtte underdogen og ødelegge for "monopolisten" er greit i og for seg, men da vil kanskje gå glipp av noen gode tilbud på veien.

 

Ingen liker å innrømme at de har gjort et mindre lurt kjøp. Det er kanskje derfor disse diskusjonene blir så hete. Det har vært en del lure og en del mindre lure kjøp det siste året. P4 før Northwood? GF3 istedet for Radeon 8500? Slik som situasjonen er i dag, er en P4 1.8 NW et godt kjøp.

 

Til billball: Har du en NW 1.8 som du har overklokket til 2.4, eller bare snakker du ut i fra ting du har lest deg til? Det er alltid så morsomt med folk som argumenterer for hardware de ikke har. Feks. Nvidia-tilhengere som tror at deres GF3 kort blir raskere, fordi GF4 er kongen på haugen nå. Poenget belyst fra en annen side: Hvis du sitter på en P III hjemme har vel det strengt tatt ingen betydning for deg om det var Intel eller AMD som vant testen hos Tom's?

 

Dette er ikke på noen måte ment som en krigserkæring til noen. De som er ikke er enige, må gjerne fortelle meg på en saklig måte hva de ikke er enige i, så kan vi få belyst andre sider av saken som jeg ikke har tenkt på. :smile:

 

Magnus

 

[ Denne Melding var redigert av: magma_81 på 2002-04-05 01:40 ]

Lenke til kommentar

Det blir snakket veldig mye om tester og alt mulig rart her inne. Men er det noen av dere som har sett forskjellen med egne øyne?

 

Det er akkurat som med drivere det her. Folk leser et sted at ATi har dårlige drivere, og går automatisk for et GF kort. Jeg lurer på hvor mange her inne som EGENTLIG vet hva kvalitet er?

 

Tenk litt over det, og uttal dere deretter.

 

 

Simen

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 15:21, billball skrev:

Det kan vel ikke helt sies om mange uoverklokkete AMD/Via systemer! Hørte jeg nettverksfeil, io-feil, alle kort på samme irq, lydkortfeil med soundblaster, feilmeldinger som "irq_not_less_equal" osv. Det kan nemlig oppsumeres med et ord, nemlig VIA/VIA 4-1. Dessverre for AMD :sad:


 

Dette har du ihvertfall ikke peiling på! Alle kort på samme irq? Det er det Win2k og WinXP sin ACPI styring som kan om. Det er ikke samme irq "fysisk", men i Windows styres alt gjennom ACPI som har (ofte) irq 9 og derfor ser det ut som alle enheter har samme irq. Dette er et like stort problem på ALLE maskiner som støtter ACPI.

Lydkortfeil med Soundblaster Live/Audigy er like mye Creative sin feil som noen andre, det hadde jo f.eks vært fint om lydkortene hadde tilfredstilt pci standarden.

Feilmeldingen "irq_not_less_equal" kommer i 99.9% av tilfellene når man har en eller flere enheter/drivere som ikke takler Win2k/WinXP sin virtuelle felles irq for alle enheter og det er igjen et like stort problem på ALLE maskiner som støtter ACPI.

Det er greit at Intel er din religion, men ikke sleng ut en masse svada om AMD/VIA som ikke er i nærheten av sannheten engang.

Jeg har satt isammen et utall AMD/VIA maskiner og ikke en eneste en er ustabil (Overklokker man for mye blir de selvsagt ustabile). Det er bare snakk om å vite hva man gjør så funker de fint som bare det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...