Gå til innhold

AveMORphine`s H.M.W.C. (Sketch av Rev1.1)


Anbefalte innlegg

Jepp, her er enda en worklog med hjemmelaget vannkjøling :)

 

Materialene og verktøyet jeg har brukt er enkelt å oppdrive.

 

Av verktøy har jeg kun brukt dremel og en større drill ("pilothull").

 

Materialer (fra clas ohlson):

 

30-6341 Kobberplate halvstiv 250x400x0.5mm 109,-

34-1363 Plexi plate 15x20x0.8cm 49,-

 

 

Forløpig har jeg laget bunnen på chipset blokken.

 

chipblokk2_thumb.JPG

chipblokk7_thumb.JPG

chipblokk11_thumb.JPG

 

kommer mer etterhvert ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker, håper det selv også ;)

 

Dette er egentlig bare litt for moro skyld da jeg har forholdsvis bra vannkjøling fra før av ;)

 

Men jeg kan si noe om teoriene mine:

 

Jeg har valgt en 0.5mm bunn da jeg mener kobberet vil være en termisk motstand, men kunne også valgt tynnere når jeg har sett det irl (det er tykkere enn folk tror). Ulempen med tynn bunn er at det ikke er nok masse til at vannet vil holde massen ved en jevn temp, noe som igjen betyr høyere vanntemp eller mao bruk for en bedre radiatorløsning. Min slutning er at desto bedre radiator desto tynnere bunn kan en ha.

 

Jeg har valgt plexi som ramme rundt bunnen da det er lett å jobbe med, samt det har liten innvirkning på tempen mht det over.

 

Systemet skal testes ved å varme opp bunnen med ett strykejern (:p) for å sikre at det ikke vil lekke dersom det tilføres mye varme på bunnen.

 

Dersom denne blokken overlever testen skal det lages flere blokker, en nesten lik til GPU, en med en inngang og to utganger til CPU samt to blokker til HDD. På sikt kan det være jeg setter i gang med blokker til videominne også. Mosfet på mitt hovedkort har limt på kjøleribber og det har også SB.

 

Edit: det syns ikke så godt på bildet men jeg har slipt innsiden med grovt slipepapir for å gi større overflate mot vannet samt mer turbulens. Deretter gikk jeg over med den metall-slipe børsten som følger med i standard dremel kit.

 

Edit2: plexi`n er limt på kobberet med en Maritim lim/sealer som takler temp fra +5 til +400c

 

Denne har lang herdetid og jeg valgte å sette vaskemaskinen min oppå mens det tørket (man taver det man haver ;)).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Dersom det viser seg at det blir tett vil jeg nok lage en til med riller i bunn. Jeg har endel kobberplate og plexi plater og ta utgangspunkt i. Men før jeg begynner å tenke for mye detaljer med bunnen ol, vil jeg sjekke om konstruksjonen faktisk overlever strykejern-testen ;)

 

Edit:

 

chipblokk14_thumb.JPG

 

Close up av blokken med frostvæske i (kun bunnen).

 

Legg merke til slipingen ;)

 

Edit2: det jeg tenker jeg vil gjøre mht turbulens er å bruke den pittelille skrive saken til dremelen (den en bruker til å lage logo ol i plexi) til å lage ett asymetrisk hulter til bulter mønster på bunnen, når jeg er sikker på at det blir tett.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Strykejern-testen er en test jeg har funnet opp for å teste om blokken er tett OG tåler varmen fra det den skal kjøle.

 

Måten jeg har tenkt å prøve er å fylle vannkjølingen med kaldt vann (ca 6-7c) og deretter varme opp ett strykejern og legge kjølesiden på blokken mot strykejernet (som da blir grøsselig varmt) og sjekke for lekkasjer ;)

Lenke til kommentar
Dersom det viser seg at det blir tett vil jeg nok lage en til med riller i bunn. Jeg har endel kobberplate og plexi plater og ta utgangspunkt i. Men før jeg begynner å tenke for mye detaljer med bunnen ol, vil jeg sjekke om konstruksjonen faktisk overlever strykejern-testen ;)

 

ikke for å "ødelegge" noe her nå, men tenk litt på følgende:

En så tynn bunn i kobber, med det arealet, (50x50mm?) vil være relativt skjør og myk. Om den spennes for hardt mot core, kan du risikere at den vil gi litt etter.

Resultatet av dette, er at kobberplaten vil få en bitteliten bue, som kan medføre at denne bare vil få skikkelig kontakt med ytterkantene på core.

Om du tar for deg f.eks en WhiteWater-blokk, så har denne en bunn som faktisk nærmer seg 0,5mm, men den store forskjellen er de vertikale ribbene over bunnen!

Disse vil stive av bunnen på en slik måte at den aldri vil gi etter på samme måte som hva som kan skje med din løsning.

Som sagt; Mener ikke å "drepe" løsninga di, men vil bare gjøre deg oppmerksom på muligheten for at dette kan skje.

 

Btw; Ville kanskje vært litt forsiktig med en slik strykejernstest, pass i alle fall på at termostaten står på "bomull"! (Svak varme) :green:

Lenke til kommentar
Vel, blokken du ser bilde av over er til chipset som har vesentlig større overflate. Så ja jeg har tatt det med i beregningen. Vent og se ;)

 

Bomull skal bli :green:

Glimmers!

Godt å se at du var klar over det forholdet da. Men ville for sikkerhets skyld nevne det, da ikke alle er like bevisste på slike ting....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...