Gå til innhold

AveMORphine`s H.M.W.C. (Sketch av Rev1.1)


Anbefalte innlegg

Artig prosjekt. Kom faktisk på samme ideen da jeg oppdaget kopperplatene ved siden av plexiglassene på clas. Er fortsatt i tvil om hvordan jeg skal lage min vannblokk. Har ikke fått tak i kopperblokk ennå, så det kan være jeg må gå for tynn-kopper-bunn. Jeg ville i tilfelle hatt en anelse tykkere bunn, med tanke på buling. Ville også bygget hele greia i kopper. Da blir jo også veggene varme, kontaktflaten med vannet blir større, og varmeoverføringen øker. Kan da kjøre systemet med større vanngjennomstrømning for å få bedre kjøleevne.

 

Finnes kopper i "stålull-konsistens" ?

 

Edit: Taket må nok være i plexi.

Endret av FredrikFredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker slike 90graders kobber saker nå, og de har en meget glatt overflate. Slangene jeg bruker nå er 12mm PVC slange fra clas ohlson, og jeg bruker buntebånd (3stk på hver ende). Det holder seg tett det. Det er nok avhengig av at niplen har en litt større utvendig diameter enn slangens indre, men det skulle kunne la seg gjøre.

Lenke til kommentar
Edit: fremdeles er det ingen som vet hvor/om en kan få tak i Polycarbonat nipler 

Det hadde tatt seg godt ut på eventuelle nye revisjoner....

Veeel, det meste kan jo lages.

På Plastkompaniet A/S selger de jo acrylstenger i nær sagt alle dimensjoner, og dermed er det jo en smal sak å dreie nipler ut av slikt....

Regner med å sjekke dette ut litt mer nøye senere, da jeg må ha tak i endel plexi til ett annet prosjekt (større flater enn de har på clas ohlson) og da jeg tok kontakt med en lokal glassmester ble plastkompaniet nevnt.

 

Det trengs jo trolig ikke annet enn plexi rør av en eller annen sort dersom en lager blokkene selv, men for personer med ferdig gjengede blokker er sikkert det med plexi nipler (ala nipler i messing/plast, men totalt gjennomsiktig) mer aktuelt.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Artig prosjekt. Kom faktisk på samme ideen da jeg oppdaget kopperplatene ved siden av plexiglassene på clas. Er fortsatt i tvil om hvordan jeg skal lage min vannblokk. Har ikke fått tak i kopperblokk ennå, så det kan være jeg må gå for tynn-kopper-bunn. Jeg ville i tilfelle hatt en anelse tykkere bunn, med tanke på buling. Ville også bygget hele greia i kopper. Da blir jo også veggene varme, kontaktflaten med vannet blir større, og varmeoverføringen øker. Kan da kjøre systemet med større vanngjennomstrømning for å få bedre kjøleevne.

 

Finnes kopper i "stålull-konsistens" ?

 

Edit: Taket må nok være i plexi.

 

Takker :)

 

De blokkene jeg lager nå, vil være en slags trening for senere revisjoner (da med bunn formet ut av en hel kobber blokk).

 

Jeg tror faktisk jeg kan ha _meget_ høy flow rate slik jeg har lagt opp til nå btw. At jeg har såpass tynn bunn gjør nok at vannet må byttes ut meget raskt (slik som ved Direct Die). Men blokkene slik de er nå kan trolig ikke holde på noe særlig energi, så de vil nok kreve at vannet blir kjølt ned på en effektiv måte.

 

Edit: vet ikke om jeg har sagt det før, men her er min teori:

 

Tynn bunn, betyr at bunnen kan holde på mindre energi men har lettere for å ta til seg og gi fra seg denne energien. MAO ideelt ved high-flow og effektive radiator-løsninger.

 

Tykk bunn, betyr at bunnen kan holde på mer energi men har vanskeligere for å gi fra seg denne energien. MAO ideelt dersom en vil ha lavere flow og ikke har allverdens radiator løsning.

 

Husk også at vann kan holde på vesentlig mer energi enn kobber.

 

Si ifra hvis dette virker helt tullete ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Alternativ radiator?`

 

HD4_4963-00.art_hi_N.jpg

 

Glødde kobberrør, såkalt oljerør, 7,6 m lange. Godstykkelse 0,80 mm

 

Art nr 49.66 3/8" ID

 

Edit: beklager spamminga....

 

Edit2: røret ville blitt gravd ned ute da jeg snart får besøk av folk som skal sjekke grunnmuren rundt huset.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Radiatorer fra dynga er billig og stort sett bra (etter litt rensing) :thumbup:

 

Men som den overklokkeren jeg er vil jeg ta utnytte av at det skal graves opp rundt huset. Det er snakk om ca 1.5m dypt så en kveil med kobber så langt ned som mulig i bakken skulle kunne gi meg forholdshvis gode resultater (uten for mye arbeid).

 

Jeg har allerede to Black Ice Extreme Chrome radiatorer (en i bestilling), men har litt lyst å prøve ut alternative løsninger igjen.

 

Edit: ang aliminiums "slangen" så tror jeg ikke det blir spesielt effektivt, da store deler av vannet vil kunne gå gjennom uten å være i kontakt med kjøleflaten. Dersom en tar med flow-rate forskjeller på vann ved forskjellige temperaturer, tror jeg en kan skrive under på hvorfor de fleste radiatorer bruker tynne rør og lameller (som de sier). Da heller flere rør i paralell for å opprettholde flow gjennom tynne rør.

 

Det er også litt av grunnen til at jeg tenker på å dele dette røret i to like, og kjøre vannet via en splitt (med 1/2" inngang og deretter to 3/8" gjennomkjøringer i røret).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

I en så stor alu-slange vil jo vannet på en måte ta mye lenger tid til å gå gjennom, enn om man skulle hatt tynne rør. Et enkelt vannmolekyl får mye lenger tid til å gi fra seg energi. Systemet krever selvsagt mye mer vann.

 

Vann, som kopper, leder varme bra. At når størst mulig del av vannet er i kontakt med slangen gir bedre varmeutveksling er det ingen tvil om. Men når alu-slangen blir så stor som den er, tror jeg ikke det gjør noe at kontaktflaten minker. Slangens overflate er så stor at den vil sørge for å holde vannet nær romtemp uansett. Det er jo ikke slik at varmt vann holder seg for seg selv, og strømmer kjappere gjennom alu-slangen enn det andre vannet. Alt vannet blander seg, og energi fra vannet overføres til luften på utsiden.

 

Kun en teori fra meg, ikke utprøvd, selvsagt mulig jeg tar feil :hmm:

 

flow-rate forskjeller på vann ved forskjellige temperaturer

Kan du forklare dette nærmere?

 

At de fleste radiatorer bruker tynne rør henger kanskje sammen med at en stor og tykk alu-slange på gulvet ikke ser serlig pent ut. Hos meg vil den i tilfelle ligge ute av syne under bordet.

Lenke til kommentar

Ville heller gravd ned tank. Man får utrolig god kjøleeffekt på denne og man kan ha større volum. I et normal system så vill ikke størrelsen på tanken ha så voldsomt mye å si siden vanntemperaturen uansett når et balansepunkt, men når det er snakk om å grave ned kanskje en 20liter eller mer får man en utrolig effekt. En annen fordel med tank i forhold til rør er at man får mye mindere motstand i systemet så det blir litt lettere for pumpa.

Lenke til kommentar

Vel, vannet vil ikke bli skikkelig kjølt i en slik "tank" (da det ligner mer på det enn en radiator). Jeg sier ikke dette med sikkerhet, men jeg tviler på at det blir en effektiv løsning. At mengden er såpass stor vil gjøre at det tar lengre tid for vannet å øke i temp, men når alt kommer til alt vil det være hvor mye vann som er i kontakt med veggene før det blir sugd ut igjen som avgjør temp på vannet.

 

Slik jeg ser det vil det være ideelt med arealet spredd utover en lang kanal.

I kobberrøret over vil dette være 59660mm^2 (om jeg ikke har regnet helt feil :p).

 

Edit: Xell: har tenkt på det med tank, noe ala det Bladerunner gjorde. Noen som har noen formening om hvilken tank jeg kan bruke? (helst ikke koste all verden, til sammenligning kostet røret 250,- kr eller noe slikt).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Alternativ radiator?`

 

HD4_4963-00.art_hi_N.jpg

 

Glødde kobberrør, såkalt oljerør, 7,6 m lange. Godstykkelse 0,80 mm

 

Art nr 49.66 3/8" ID

 

Edit: beklager spamminga....

 

Edit2: røret ville blitt gravd ned ute da jeg snart får besøk av folk som skal sjekke grunnmuren rundt huset.

Selvsagt! Gravd langt nok ned i bakken vil du oppnå pene temps, året rundt. Bare pass på at det hele tiden er jordfukt i bakken der du legger det. Om ikke får du heller vanne ofte! :p

Og kjør heller 1/2" eller 3/4" rør. 3/8" blir kanskje litt snaut, og vil gi uønsket motstand, som Xell allerede har nevnt.

Lenke til kommentar

Trenger jeg gå dypere enn 1.5m? (frem med spaden i såfall :p).

 

Ang rør dimensjonen, så har ikke clas ohlson større enn 3/8" så jeg kommer til å kjøre det i paralell som sagt. Håper det vil hjelpe litt.

 

Edit: røret blir gravd ned rett under avløpet fra takrenna ;)

 

Edit2: ser at Bladerunner lagde ett hull som er 8 1/2 fot dypt, så jeg må vel frem med spaden.....

 

Ta en titt på denne siden, han vet hva han driver med gitt.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Ok, 2x3/8" bør jo duge! Og 1,5m ned i bakken er jo ganske bra, men strengt tatt tror jeg du må ned til rundt 4m for å få det frostfritt og riktig kaldt. Men ta det med en klype salt.

Kjellehullene på gamle gårder rundt omkring i Norge er ca 2m dype, og holder som regel 8-10grader, året rundt.

Lenke til kommentar

4m med spade høres ikke spesielt fristende ut :p

 

Regner med jeg graver meg litt lengre ned, vil regne med en ca 2.0-2.5m da jeg tross alt skal ha røret/rørene ned og opp igjen.

 

Må nok belage meg på 15-20% frostvæske ja. (konsentrat, vannet går jo rundt hele tiden og trenger dermed trolig ikke like mye som i biler).

 

Kondens blir nok ikke aktuelt før jeg har gjort ferdig neste del av prosjektet (som da vil ta forbehold om det).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Tror nok du kan få ganske god effekt med en tank på 1.5m dup. er jo flere som har hatt suksess med det. Beste hadde jo selvsagt vært hvis du kom over en gammel parafintank eller noe. Men egentlig samme hva du bruker bare det er rustsikkert og du får festet slangene på det på en skikelig måte. Du bør også tenke på at slangene til og fra bør isoleres. Tanken liger jo på frostfritt nivå men rørene til og fra kommer jo til å gå gjennom tele-sonen, så de bør frostsikres uansett hvilken løsning du velger.

Lenke til kommentar

Satt nettopp å tenkte litt på det med frostsonen, håper det vil holde med slik isolsajon en får kjøpt på clas. Men denne er desverre beregnet for 12mm rør så dersom noen vet om slike til 10mm rør hadde jeg satt pris på det.

 

Tenker da å trekke 10mm røret gjennom isolasjonen og deretter kle det på utsiden med slike plastrør med snitt på langs for å sikre at isolasjonen ikke blir flerret av når jeg graver det ned.

 

Edit: blir nok noen liter med batterivann ja, men skal se meg rundt etter større dunker så jeg slipper å kjøpe i 1l flasker à 20kr ;)

 

btw: når det gjelder pumpe så har den jeg tenker på en løftehøyde på 3m så den tåler nok endel mottrykk.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Da har jeg fått nipler.

 

Dagens teaser:

 

 

 

Har vært til en undersøkelse i dag som har tatt endel krefter så vi får se hva som blir gjort videre i dag.

Very off topic alert!

 

Venter spent på at dama kommer hjem, slik at jeg også får noen nippler å kose med :)

 

On topic:

De var pene de, men muligens litt korte?

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...