Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Service på bilen


Anbefalte innlegg

Dette er vel neppe noen unik historie, men shit au...

 

Bilbransjen har i de siste årene gjort det meste for at folk skal bli mest mulig handlingslammet når det gjelder vedlikehold

av egen bil.

 

Blant de mest grelle 'tradisjonene' finner vi servicen som regelmessig skal taes.

 

 

Jeg har en Volvo TDI V70 -98 mod. Denne skulle jeg ta 120 000 servicen på.

Servicen inkluderer vindusspylerveske (!), bremseveske oljeskift, filterbytte olje og diesel,

tannreim med spennrulle. Drivreim og luftfilter.

Trondheims merkeverksted Wist fortalte at de skulle ha i overkant av 11 000 for denne servicen.

Og da var så vidt jeg fikk skvisa ut fra fyren hva servicen faktisk inneholdt.

Det mest elementære er jeg selvfølgelig i stand til å gjøre.

Derfor var bremseveske og reimbytta det eneste jeg satte bort til et mindre verksted.

De skulle ha i underkant av 4000 kroner for hele jobben med deler.

 

7000 kroner spart ved å gjøre bittelitt selv og resten på verksted.

Og javisst, jeg går glipp av et stempel i serviceboka som tydeligvis er verdt sin vekt i diamanter.

 

Servicetilbudet hos merkeverksted er rett og slett en gedigen melkeku. De benytter seg

av hjelpesløsheten til bileiere og overpriser hele greia noe så inni hampen voldsomt.

Egentlig er det ganske ufattelig at de får lov til å holde på slik. Hva er det egentlig Wist skal ta seg betalt for. 7000 kroner i oljeskift o.l. ?

Endret av Kong Kord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt sinnsyke priser. Antagelig er ikke dette det dyreste stedet i landet heller. De baserer seg på folks uvitenhet samtidig som det blir værre og værre og gjøre noe selv på nye biler.

 

F.eks er hele motorrommet på nye audier dekket av et deksel med spesial skruer som kun autoriserte audiverksteder har verktøy til. Dette er ren og skjær svindel spør du meg :realmad:

Lenke til kommentar

Motorrom der det ser ut som om man har lempet alle delene nedi og glattet ut på toppen er noe av det verste jeg vet. Det blir lenge til jeg skaffer meg en slik bil iallefall.

 

Snart blir det med biler som det er med pc'er. Garantien forsvinner med en gang du åpner panseret.

 

Merkefirmaer som Wist osv. tar seg generelt godt betalt også. Den servicen der kosta sju ganger mer enn bilen min. Hvis man kjøper seg bil til 250.000kroner og må betale 50.000 for service så sier det seg selv at noe er ravende galt.

 

Hadde folk visst hvor enkelt det er å gjøre mange av de tinga som blir gjort på service tror jeg de hadde fått sjokk.

Lenke til kommentar

Serviceboka er et genialt påfunn fra bilbransjen.

 

De skaper en utrygghet ved biler som ikke har den i orden.

 

Jeg håper at jeg har løst det på en fornuftig måte. Skrev selv at jeg hadde skifta olje, filter o.l. Så fikk jeg verkstedet til å skrive at de hadde bytta reimer osv.

Fikk meg et fint lite stempel også :p

 

Hvis det da er en motorkyndig bilkjøper som skal kjøpe bilen av meg, så antar jeg at han skjønner hvorfor jeg har valgt å gjøre det slik.

Lenke til kommentar

Ja, det blir som den gangen jeg hadde bilen min inne på eu-kontrol.

Jeg visste de kom til å finne ut at høyre hjullager fremme var slitt, da jeg fikk papiret med en to'er på nevnte del, tilbød de seg å skifte lageret for 3500,-.

 

"Hehe...Tror ikke det, nei...Jeg kjøper lageret en annen plass for 400,- og skifter det selv!"

 

Da sa de ikke mer.

Jeg vet hvor lang tid det tar å skifte...Og da er 3100,- _MYE_ i arbeidspenger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, det blir som den gangen jeg hadde bilen min inne på eu-kontrol.

Jeg visste de kom til å finne ut at høyre hjullager fremme var slitt, da jeg fikk papiret med en to'er på nevnte del, tilbød de seg å skifte lageret for 3500,-.

 

"Hehe...Tror ikke det, nei...Jeg kjøper lageret en annen plass for 400,- og skifter det selv!"

 

Da sa de ikke mer.

Jeg vet hvor lang tid det tar å skifte...Og da er 3100,- _MYE_ i arbeidspenger.

Akkurat derfor drar du ikke på et verksted for å få utført eu kontroll. Enten biltilsynet eller naf. De har ikke mulighet til å tjene på å finne feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...