Gå til innhold

Banning Av Webshoper


Anbefalte innlegg

Jeg har i den senere tid hatt et problem med å få retur på en defekt plextor cd brenner som er over et år gammel. Butikken sier at de bare har et års garanti. jeg påstår at forbrukere har 2 års reklamasjonsrett (5 år om varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år)

 

Jeg har mailet og ringt til den aktuelle butikken mange ganger, det ble nokså hett på telefonen, er nå rett og slett forbannet men jeg vil ikke henge de ut her i forumet. det ser ut til at de ikke kan noe som helst om forbrukerloven) vil da selvfølgelig gi de en sjanse til å ordne opp i saken, så vi får se da.

 

Det jeg vil med dette innlegget er å starte opp en front mot useriøse Webshoper, ser da for meg at HWNO for eksempel banner den aktuelle webshop fra siden deres.

 

Det er sikkert mange som er blitt dårlig behandlet av useriøse webshoper, så dette er veldig viktig for de flest skulle jeg tro.

 

Så kom igjen med forslag om hvordan vi kan gjøre dette, det er ikke nok med innlegg i webshoperfaringer.Det må hardere lut til, dette er jo webshoper det er snakk om, så vi har ganske stor makt til gjøre noe.da de er avhengige av og bli sett på nettet, ellers kan de jo ikke selge noe!

 

Tenk å bli bannet på hwno,tatt ut av prisguiden i Norge Sverige Danmark osv. you name it.

 

En Bønn til HWNO, ta dette opp internt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom jeg har forstått er garanti noe som du får av selger. Reklamasjonsrett er innfelt i forbrukerloven.Altså har ikke selger lov til gi deg dårligere vilkår enn det som står i loven.

 

Det er riktig at plextor hadde 1 års garanti,nå har de 2 års garanti.Det jeg mener er at butikken har ansvaret så lenge det i alle fall ikke har gått 2 år enda i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 12:57, egils skrev:

Jeg har i den senere tid hatt et problem med å få retur på en defekt plextor cd brenner som er over et år gammel. Butikken sier at de bare har et års garanti. jeg påstår at forbrukere har 2 års reklamasjonsrett (5 år om varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år)


Jeg har mailet og ringt til den aktuelle butikken mange ganger, det ble nokså hett på telefonen, er nå rett og slett forbannet men jeg vil ikke henge de ut her i forumet. det ser ut til at de ikke kan noe som helst om forbrukerloven) vil da selvfølgelig gi de en sjanse til å ordne opp i saken, så vi får se da.


Det jeg vil med dette innlegget er å starte opp en front mot useriøse Webshoper, ser da for meg at HWNO for eksempel banner den aktuelle webshop fra siden deres.


Det er sikkert mange som er blitt dårlig behandlet av useriøse webshoper, så dette er veldig viktig for de flest skulle jeg tro.


Så kom igjen med forslag om hvordan vi kan gjøre dette, det er ikke nok med innlegg i webshoperfaringer.Det må hardere lut til, dette er jo webshoper det er snakk om, så vi har ganske stor makt til gjøre noe.da de er avhengige av og bli sett på nettet, ellers kan de jo ikke selge noe!


Tenk å bli bannet på hwno,tatt ut av prisguiden i Norge Sverige Danmark osv. you name it.


En Bønn til HWNO, ta dette opp internt.



 

Hvem skal bestemme hvilke sjapper som er seriøse og hvilke som ikke er det?

 

synes systemet slik det er nå virker bra jeg. Useriøse websjapper får mange dårlige terningkast i webshopguiden og dermed styrer folk bare unna dem. På den måten blir det opp til forbrukeren og finne ut om man skal betale 300kr ekstra eller satse på en litt mer risky butikk og spare de pengene.

Lenke til kommentar

Hwno kan bestemme ved å banne webshoper i webshopguiden som helt klart ikke vil gjøre opp for seg.

Alle som kan bevise sine påstander kan jo fks. sende fakta inn til Hwno.Det vil nok bli en del arbeid i begynnelsen men det skulle vel ikke være nødvendig med mer enn en sak for å banne en webshop.Når disse butikker smertelig har fått erfare at dette svir der det gjør aller mest vondt, nemlig i lommeboka. Da skal du få se på kundbehandling!

 

Når de gjør opp for seg, da kan de få lov til å komme tilbake på Hwno's side.På denne måte får vi forbrukere en enorm gjennomslagskraft.Jeg kan på ingen måte forstå at det er noen fordel med useriøse butikker, de ødelegger jo bare for de som er ærlige da de selvfølgelig ikke kan konkurere på like vilkår med butikker som svindler sine kunder.

 

La oss fjerne disse råtne butikker fra all handel, la oss kjempe sammen med de midler vi har.Hvorfor skal vi betale penger for dårlige varer.

 

Jeg ser i alle fall ikke noe poeng med dårlige butikker på nett,få de vekk !!

Lenke til kommentar

Men hva skal de isåfall dokumenter overfor HW? Husk at alle webshopper kan feile av og til når det gjelder f.eks. leveringstid, support osv.

Men i det hele tatt - hvorfor skal HW ha ett moderator-hensyn overfor webshoppene?

Synes det er mer enn greit nok med Webshop-erfaringene fra kunder. Det er mye mer relevant enn hva webshoppene selv vil dokumentere.

Lenke til kommentar

Quote:


Det jeg vil med dette innlegget er å starte opp en front mot useriøse Webshoper, ser da for meg at HWNO for eksempel banner den aktuelle webshop fra siden deres.


Det er sikkert mange som er blitt dårlig behandlet av useriøse webshoper, så dette er veldig viktig for de flest skulle jeg tro.


Så kom igjen med forslag om hvordan vi kan gjøre dette, det er ikke nok med innlegg i webshoperfaringer.Det må hardere lut til, dette er jo webshoper det er snakk om, så vi har ganske stor makt til gjøre noe.da de er avhengige av og bli sett på nettet, ellers kan de jo ikke selge noe!



 

Dette er nok ikke noe vi vil begynne med i nær fremtid, dessverre.

Vi har ikke kapasitet til å gå igjennom de mengdene med klagesaker som da ville kommet inn.

 

Tenk deg at hver kunde som er misfornøyd med en eller annen webshop skulle sende inn sin historie som vi må gå igjennom, samt nødvendig dokumentasjon på at det faktisk ER slik som kunden fremstiller det.

I tillegg må det da komme inn dokumentasjon fra webshopens side for å motbevise anklagene. Ellers ville det ikke vært rettferdig.

 

En annen ting:

Vi kan selvsagt ikke banne en webshop pga en forseelse eller to. Da ville det ikke vært en eneste webshop igjen. Dette er du nok enig i, tenker jeg.

 

Og dersom en webshop viser seg å være udugelig gang på gang, så må de jo få en sjans til å komme seg igjen. Hvordan skal det foregå? Skal webshopen sende oss dokumentasjon på at "Vi har nå 100 nye fornøyde kunder.", eller lignende?

 

Ideelt sett er det en god ide, men jeg ser ingen måte det ville la seg gjennomføre på.

 

Vennlig Hilsen

Thor-Egil

Webshopseksjonen

Lenke til kommentar

Det er nok ikke lett å finne en lur/lett metode å gjøre dette på.Min tanke var ikke å få alle kundene fornøyde, det skal vel noe til.

Min tanke bak dette var å stanse de butikkene som helt åpenlyst svindler sine kunder.

 

Jeg forstår at du blir svett/overgitt bare ved tanken på å gjøre noe med dette men tenk på at det etter som tiden går er det tilslutt ingen som våger å svindle sine kunder når de hvet at det er noen som tar tak i det.

 

Min sak er jo enkel nok, de blander garanti med reklamasjonsrett.En enkel telefon /mail fra Hwno skulle vel være nok i de aller fleste tilfeller der det bare har "låst" mellom kunde/butikk

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 13:14, fractalgp skrev:

Jeg vet ikke hvordan ordlyden i kjøpsloven er, men det er som regel ikke mer enn 1 års garanti på cd-brennere vel? Plextor kjører i allefall 1 års garanti på sine gamle brennere, men 2 års garanti fra og med 24x'en.


 

§ 32. Reklamasjon

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Så lenge feilen oppstår før 2 år har gått og det ikke er selvforskyldt har du krav på å få en ny vare.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 23:07, Thor-Egil skrev:

Quote:


Det jeg vil med dette innlegget er å starte opp en front mot useriøse Webshoper, ser da for meg at HWNO for eksempel banner den aktuelle webshop fra siden deres.


Det er sikkert mange som er blitt dårlig behandlet av useriøse webshoper, så dette er veldig viktig for de flest skulle jeg tro.


Så kom igjen med forslag om hvordan vi kan gjøre dette, det er ikke nok med innlegg i webshoperfaringer.Det må hardere lut til, dette er jo webshoper det er snakk om, så vi har ganske stor makt til gjøre noe.da de er avhengige av og bli sett på nettet, ellers kan de jo ikke selge noe!



 

Dette er nok ikke noe vi vil begynne med i nær fremtid, dessverre.

Vi har ikke kapasitet til å gå igjennom de mengdene med klagesaker som da ville kommet inn.

 

Tenk deg at hver kunde som er misfornøyd med en eller annen webshop skulle sende inn sin historie som vi må gå igjennom, samt nødvendig dokumentasjon på at det faktisk ER slik som kunden fremstiller det.

I tillegg må det da komme inn dokumentasjon fra webshopens side for å motbevise anklagene. Ellers ville det ikke vært rettferdig.

 

En annen ting:

Vi kan selvsagt ikke banne en webshop pga en forseelse eller to. Da ville det ikke vært en eneste webshop igjen. Dette er du nok enig i, tenker jeg.

 

Og dersom en webshop viser seg å være udugelig gang på gang, så må de jo få en sjans til å komme seg igjen. Hvordan skal det foregå? Skal webshopen sende oss dokumentasjon på at "Vi har nå 100 nye fornøyde kunder.", eller lignende?

 

Ideelt sett er det en god ide, men jeg ser ingen måte det ville la seg gjennomføre på.

 

Vennlig Hilsen

Thor-Egil

Webshopseksjonen

 

 

hmmmm, hva med feks NET(dis)CONNECTION? De har vel "ørlig" forfortjent opparbeidet "rett" til å bli bannet?

Lenke til kommentar

Dessuten tror jeg ikke at det å banne en webshop ville være noen stor ulempe for webshopen.

 

Hvis vi bare skulle ta den ut av lista ville ingen få vite hvor dårlig den er. Er det ikke da bedre at den står hos oss med f.eks. 1,5 i snitt?

 

 

Jon B

Webshopseksjonen

Lenke til kommentar

Hva med å tildele hver web-shop en offisiel konto, hvor de kan svare for seg, svar på spørsmål. Da er det lett for alle å se at det er en webshop og vurdere svarene deretter.

 

Dette er tross alt folk som lever med data og pc-komponenter dagen lang, og mange av dem har masse fornuftig å si. Eller sånn som EspenFaale fra Microplex har gjort. Meget bra !

 

Da er det også veldig lett å finne ut om dem driver med reklame eller annen snusk. Hw.no også true med å drite dem ut på forsiden hvis noen forbryter seg mot denne regelen ! :grin:(jfr. netconnection.no)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-10 01:32, ufo skrev:

Hva med å tildele hver web-shop en offisiel konto, hvor de kan svare for seg, svar på spørsmål. Da er det lett for alle å se at det er en webshop og vurdere svarene deretter.


 

Kunne vært en tanke, men det er svært usannsynlig om vi får særlig mange webshoper på dette.

 

Vi har tidligere ønsket at webshopene selv skal oppdatere en del informasjon om seg selv i webshopseksjonen, men det var laber interesse for dette.

Da tror jeg neppe de gidder å være med på noe slikt.

Men vi skal selvsagt ikke utelukke det. Vi må få satt av tid til å diskutere en slik løsning.

 

mvh

Thor-Egil

Webshopseksjonen

Lenke til kommentar

Quote:


cooltech skrev (2002-04-03 10:52):

Quote:


On 2002-04-02 13:14, fractalgp skrev:

Jeg vet ikke hvordan ordlyden i kjøpsloven er, men det er som regel ikke mer enn 1 års garanti på cd-brennere vel? Plextor kjører i allefall 1 års garanti på sine gamle brennere, men 2 års garanti fra og med 24x'en.


 

§ 32. Reklamasjon

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Så lenge feilen oppstår før 2 år har gått og det ikke er selvforskyldt har du krav på å få en ny vare.

 

Du har dessverre ikke rett til å få ny vare, men du har rett til å reklamere. I det tilfellet er det reperasjonsverkstedet som bestemmer om de skal ta reklamasjonen til følge. I dette tilfellet er det vel faktisk Plextor som er verkstedet, tror de fikser all service selv, og derfor opp til dem de vil reparere gratis eller kunden få ny. Siden de i utgangspunktet bare hadde 1 års garanti, tviler jeg på at du vil komme så langt, men det er lov å prøve. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...