dimdal Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 Jeg har et lite trådløst nettverk med dlink 614+ og 128 kryptering! Jeg er kobbla til med ledning og en annen pc med trådløst kort! Vi begge bruker d-link programmvare...ikke noe innebygd xp nettverk!! Når jeg søker etter den andre pc på nettverket så finner den ingen ting?? Det samme gjelder hvis vi søker fra andre pc........Jeg har installer protokoll: File and printer sharing på begge! Har enable DHCP og begge har statisk ip adresse. Har også diseabla brannmuren i xp på begge maskinene...... Begge pc har internett...men vi får ikke delt filer med hverandre!! Hva kan dette skyldes? Hadde en tråd på dette men ble ikke svart, tar det her istedet!! Sjekk at tjenesten "Server" er på . Høyreklikk My Computer -> Manage > Programs And services (eller noe sånt) > Services Der får du en liste. sjekk at tjenesten "server" er startet. Det er et tips. Tvilsomt at den ikke er startet.
el_cash Skrevet 25. april 2004 Skrevet 25. april 2004 (endret) jeg kaster meg inn i denne tråden da jeg har gjort alt ovenfor, og har et nettverk tilsvarende eskarls - med winxp pro på både stasjonær og laptop. problemet mitt er at det tar vanvittig lang tid å mappe opp den stasjonære fra min laptop - dette har fungerte glimrende før, så det er ikke båndbredden eller maskinvaren som er problemet. antar at det er en protokoll eller en innstilling som er feil, noen som har et knalltips? edit: noen ganger virker det som om mappingen tar ned mitt trådløse nett, detter ut av messenger etc, men så fort den mappen jeg skal nå kommer opp, så er alt i orden igjen... hva er galt?? jeg våger å spørre igjen om hjelp da ingen har svart. kan legge til at problemet også gjør at pint går uhyggelig tregt - hvis det i det hele tatt fungerer, har koblet printeren til routeren. mapping av ekstern disk på nettet er fortsatt håpløst tregt (når det fungerer), windows explorer står bare og henger frem til mappen eventuelt kommer opp... noen gode tips? edit: surfing på nett, nedlasting etc fungerer som normalt med god hastighet. problemet gjelder kun internt på nettverket mitt. Endret 25. april 2004 av el_cash
opticus Skrevet 25. april 2004 Skrevet 25. april 2004 Har du sjekket NetBIOS?? Net bios???' det er inne i nettverksinstillingene. prøv dette: trykk start -> run -> skriv cmd nå kommer det opp et vindu, og du vet tydeligvis hvordan du finner ip adresser på maskinene du sitter på. så du skal pinge maskin2 fra maskin1 og maskin1 fra maskin2. dette gjøres ved at du skriver følgende i cmd vinduet: ping ipadresse_til_den_andre_maskina(feks 192.168.0.10) så sier du hva som skjedde.. etter dette prøver du pinge maskin navnene på disse to, maskin1-> maskin2 og omvendt.. så sier du hva som skjedde(dersom denne siste feiler må du enable netbios) kontrollpanel -> network connections -> høyre klikk på local area connection og velg properties -> properties på tcp/ip(internet protocol) -> advanced -> wins -> lmhosts lar du være som den er, den har ingen betydning hvordan den står, så har du tre valg der nederst.. sjekk hvordan det ser ut på den gamle xp installasjonen, og gjør så det blir likt, ellers så velger du den øverste, standard, om dette heller ikke hjelper bruker du velge enable netbios. comprende?
el_cash Skrevet 25. april 2004 Skrevet 25. april 2004 takker for svar, opticus! ping mellom maskinene gir timeout begge veier. netbios er justert på alle mulige måter, har enablet, disablet og brukt standard på begge maskiner - uten resultater. lmhosts er standard på. det pussige er at fra laptopen så finner jeg den stasjonære i workgroupen som jeg har satt opp, men den stasjonære finner kun seg selv. nå bruker jeg standard (enabled) på netbios på begge maskiner, fra laptopen finner jeg den stasjonære, jeg finner mappene på den (selv om det får treeegt) - men når jeg skal gå videre inn på mappene så henger det leeenge frem til jeg får feilmelding "not accessible", jeg får altså sett mapper, men ikke filer under mapper. ping mellom maskinene timer ut begge veier. begge maskiner er nylig formaterte, og det var etter at jeg skulle sett opp nettverket på nytt at problemene ovenfor startet. alt virket helt fint før disse formateringene, og jeg er ganske sikker på at jeg har satt opp alt slik det var før formateringene - så nå er jeg ganske rådløs...
Glipp Skrevet 25. april 2004 Skrevet 25. april 2004 Zer0z : Enkleste løsningen vil antakelig være å installere IPX protokollen. Under LAN properties, velg install -> Protokoll -> NWLink IPX/SPX... EDIT: Det samme gjelder deg eskarls. har samme problemet at jeg ikke kan se pc'en t fatter'n via "mine nettverksteder" hvor finner jeg det du sa ?
el_cash Skrevet 25. april 2004 Skrevet 25. april 2004 jeg har nwlink ipx/spx på begge pcer - og fortsatt problemer med tregt internt nett...
opticus Skrevet 26. april 2004 Skrevet 26. april 2004 trenger ikke ipx/spx, unødvendig og skaper mer trafikk. kjører du noen andre protokoller også? fjern andre protokoller, bare bruk tcp/ip. har du sjekket services, her må "computer browser" og "server" kjøre og skalstares ved boot av maskinen. også må du stikke innom windowsupdate.microsoft.com og legge inn alle kritiske oppdateringer. etter dette sjekker du denne: http://www.hevanet.com/peace/Windows_XP_Ne...k_Problems.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå