Gå til innhold

Hvem står bak brenner.no


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-10579

Folkens, det er faktisk ULOVLIG å offentliggjøre whois-oppslag på denne måten. Les på siden hvor du gjør oppslaget.

 

Jeg ble anmeldt til datatilsynet for 6 mnd siden pga det der :angry:

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folkens, det er faktisk ULOVLIG å offentliggjøre whois-oppslag på denne måten. Les på siden hvor du gjør oppslaget.

Tull og tøys. Det faller trygt innenfor sitatretten slik det er gjort her (Åndsverksloven $22). Vi har i tillegg kun benyttet dataene til det databasen ble opprettet for - å finne ut hvem som eier brenner.no. Om noen derimot skulle skrive et skript som automagisk hentet informasjon både fra Brønnøysund og Norid; og presenterte denne samlet på sin egen hjemmeside (t.eks som en utvidelse av webshopguiden) ville man muligvis slite litt med både ånsdverksloven og personopplysningsloven. Det er dog et stykke igjen til denne tråden blir et konsesjonspliktig personregister. ;)

 

Jeg ble anmeldt til datatilsynet for 6 mnd siden pga det der.

Fortell, fortell! (Seriøst.)

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven pålegger ingen garanti. Garanti er noe selger/importør el.l. kan yte i tillegg til den lovfestede reklamasjonsretten.

Jeg kan ingenting om dette, men kan ikke forbrukerkjøpsloven fungere som en slags garanti? F. eks hvis varen har vesentlige mangler (brenneren bli ødelagt etter 2 måneder som eksempel) så har vel forbrukeren ifølge loven rett til å kreve ny?

 

Som sagt jeg kan lite om dette, så vær snill mot meg om jeg tar feil ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Folkens, det er faktisk ULOVLIG å offentliggjøre whois-oppslag på denne måten. Les på siden hvor du gjør oppslaget.

Tull og tøys. Det faller trygt innenfor sitatretten slik det er gjort her (Åndsverksloven $22). Vi har i tillegg kun benyttet dataene til det databasen ble opprettet for - å finne ut hvem som eier brenner.no. Om noen derimot skulle skrive et skript som automagisk hentet informasjon både fra Brønnøysund og Norid; og presenterte denne samlet på sin egen hjemmeside (t.eks som en utvidelse av webshopguiden) ville man muligvis slite litt med både ånsdverksloven og personopplysningsloven. Det er dog et stykke igjen til denne tråden blir et konsesjonspliktig personregister. ;)

 

Jeg ble anmeldt til datatilsynet for 6 mnd siden pga det der.

Fortell, fortell! (Seriøst.)

Nja, advokaten til dette kreaturet som anmeldte meg henviste til følgende avsnitt i teksten som kommer som disclaimer :

 

"TERMS OF USE: You are not authorized to access or query our Whois

database through the use of electronic processes that are high-volume and

automated except as reasonably necessary to register domain names or

modify existing registrations;"

 

Og videre

 

"By submitting a Whois query, you agree to abide

by the following terms of use: You agree that you may use this Data only

for lawful purposes and that under no circumstances will you use this Data

to: (1) allow, enable, or otherwise support the transmission of mass

unsolicited, commercial advertising or solicitations via e-mail, telephone,

or facsimile; or (2) enable high volume, automated, electronic processes

that apply to VeriSign (or its computer systems)."

 

Og når du poster et slikt oppslag slik som "jewel" gjør, så gjør man det tilgjengelig i "high volume". Det er ikke et brudd på norsk lov, men det er et brudd på retningslinjene for bruk av tjenesten, og kan således straffeforfølges.

 

I mitt tilfelle var politiet mer interessert i anmelders promotering av illegale stoffer, enn de var i meg, men saken er ikke ferdig.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Nja, advokaten til dette kreaturet som anmeldte meg henviste til følgende avsnitt i teksten som kommer som disclaimer [Klipp...]

Heh... Takk for avklaringen. Men uansett: Et enkelt sitat er da ikke 'high volume and automatetd'. Dette refererer til systematisk uthenting av data fra en offentliggjort database. Her på berget er slik bruk regulert av åndversloven $43 (se 2. ledd). Dataene i databasen er i seg selv ikke åndsverk, men databasen er det. Vi kan derfor ikke *systematisk* hente data fra den uten tillatelse. Merk at sitatretten ($22) også gjelder for databaser. I Norge er vel det nærmeste vi kommer rettspraksis på dette napster.no-dommen som ganske klart sier at eksemplarfremstillingen foregår når noe blir gjort tilgjengelig på internett, og ikke ved at andre aksesserer informasjonen i ettertid.

 

Ulovlig bruk ville t.eks. (IANAL) være om HW.no automagisk omgjorde alle lenker postet på forumet til whoisoppslag mot Norid og inkluderete informasjonen i postene.

 

Nuvel: Nok offtopic.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
or (2) enable high volume, automated, electronic processes

that apply to VeriSign (or its computer systems)."

 

Og når du poster et slikt oppslag slik som "jewel" gjør, så gjør man det tilgjengelig i "high volume". Det er ikke et brudd på norsk lov, men det er et brudd på retningslinjene for bruk av tjenesten, og kan således straffeforfølges.

Sånn jeg ser det refereres det her til å hente ut data i "high-volume", kan ikke skjønne at å poste det på ett forum skal bryte retningslinjene på noen måte.

 

AtW

Lenke til kommentar
I mitt tilfelle var politiet mer interessert i anmelders promotering av illegale stoffer, enn de var i meg, men saken er ikke ferdig.

off topic: er det de gutta som selger sopp på nettet du er ute etter eller?

 

har aldri handlet på noen av de butikkene nevnt i denne tråden, men brenner.no har jo vært på markedet en god stund og har lest lite negativt om dem, så de virker seriøse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...