Gå til innhold

Smeltelim og Støydemping


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man hadde brukt limet som foring punktvis rundt diskene (i en ramme)...som en pakning om du vil. Har 2 stk opphengt i strikk + 2 til som står i ramme. Å rammemontering gir uøsnsket mekaninsk støy som forplanter seg i kabinettet (stor forsjell etter strikkmonteringa).

Hmmm....tenke tenke. Må jo ha rammer som gir plass til lim oxo da.

Det er jo elastisk å greier. Lett å rive av oxo..så man ødelegger jo ingenting

Lenke til kommentar

Blir ikke "smeltelim" litt for stivt da ? Bør jo være temmelig mykt for å kunne fange opp vibrasjoner....

 

Hva med silikon-lim ? Når det tørker så blir det en temmelig myk og seig masse.

Ser for meg en løsning jeg kunne tenkt meg å prøve selv.

 

Å lage til en ramme som er bredere enn en disk og med små hyller der diskene skal ligge. Silikon legges på og ved siden av disse hyllene så diskene ligger oppå en pute med silikon og har sillikon mot rammeveggen. Disken vil holdes på plass ved et svakt spenn eller en strikk.

 

Problemet blir å få laget ramme, må vel ta det fra scratch med å kappe og bøye til en plate for å få det bra. Takler silikon-limet varme mon tro ? :hmm:

Endret av gumboglue
Lenke til kommentar
timtowtdi:

 

ikke susing heller? eller er det bare vibrasjonsknatringen du er kvitt?

 

kan du fortelle litt mer om den der, evt bilder, oppbygning, og hvor man får fatt i deler.

hmm... bilder har jeg ikke tilgjengelig for øyeblikket. Men slik jeg gjorde det var iallefall omtrent slik:

 

1) Plasserte hardiskene oppå hverandre med ca. 1 cm isopor imellom (for å lage litt avstand mellom diskene pga. luftgjennomstrømning). 92mm vifte i forkant!

 

2) Brettet en mal av papp rundt diskene à la 'diskramme'. Laget hull i pappen tilsv. skruehullene i diskene.

 

3) Brukte pappmalen til å klippe til blyplaten. Lagde skruehull i blyplaten.

 

4) Brettet blyplaten rundt diskene + vifte og skrudde dem fast.

 

5) Hengte det hele opp i fire gummiklosser fra Microplex.

 

Har redusert både susing, vibrasjon og knatring. Det som høres i kabinettet mitt er Fortron-Source 350W PSU + CPU vifte + Skjermkortvifte!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Man får en spray som ofte brukes i dører, panser etc. på biler for å dempe støy. Mulig noe slikt kan brukes i kabinett.

det heter Techtyl, eller Tuffcote Dinol"

fungerer dritbra,men ser ikke akkurat pent ut :nei:

Tectyl er rustbehandling som man bl.a. undestellsbehandler biler med! Har ingenting med vibrasjonsdemping å gjøre :thumbdown:

 

gumboglue: Silikon er varmebestandig som fy. (Tror du kan steke speilegg på det :!: ) Er også enig i at smeltelim er for stivt! Tror trådstarter heller bør holde seg til glansbilder med smeltelimet sitt :idea:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Man får en spray som ofte brukes i dører, panser etc. på biler for å dempe støy. Mulig noe slikt kan brukes i kabinett.

det heter Techtyl, eller Tuffcote Dinol"

fungerer dritbra,men ser ikke akkurat pent ut :nei:

Tectyl er rustbehandling som man bl.a. undestellsbehandler biler med! Har ingenting med vibrasjonsdemping å gjøre :thumbdown

techtyl er ganske mykt og deper resonans veldig effekivt! bruker det selv i høyttalerkabinettene mine :nei:

Lenke til kommentar
Blir ikke "smeltelim" litt for stivt da ? Bør jo være temmelig mykt for å kunne fange opp vibrasjoner....

 

Hva med silikon-lim ? Når det tørker så blir det en temmelig myk og seig masse.

Ser for meg en løsning jeg kunne tenkt meg å prøve selv.

Jeg har festet viftene på radiatoren min med silikon-lim + at radiatoren er festet med silikon-lim. Det funker bra!

Lenke til kommentar

Smeltelim på en såpass tung ting som en HD? Jaja, vær forsiktig når du setter ned kabinettet da. Det limet er ikke så sterkt som du tror, men det blir bedre jo varmere du får det og jo kjappere du klarer å lime på plass tingen etter at du har påført limet.

 

Det med blyplater er god greie, er ikke mye resonans i bly...temmelig dødt materiale. Aluminium derimot "boiooioioioioing" :p

 

Skal man resonansdempe store flater i en kasse, så må man bruke tunge plater, asfaltplater til bil er bra, men man må huske å bare bruke dem på små deler av den store plata, f.eks: plata du skal resonansdempe er 40x40cm, da burde ei asfaltplate på 20x20cm midt på den plata holde :wee:

 

Luftbåren støy: Følg eggkartongkonseptet, bruk tykke luftige plater med mye "fortyrrelser" á la en eggekartong...slik at lyden dør ut før den rekker å komme ut av kassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...