Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fri programvare er egentlig ikkje berre GNU/linux, men eg trur likevel dette er rette stedet å poste. Vil også uansett ta utgangspunkt i GNU/linux i denne debatten, så dette er stedet som er best egna.

 

For meg var den viktigaste grunnen til å gå bort frå windows at det ikkje hadde det eg trengte. GNU/linux var det eg bestemte meg for å prøve, eg hadde litt erfaring med det frå før, og eg hadde gode minner frå det den gong. Etterkvart likte eg det bedre og bedre og forsto at det gav meg alt eg trengte. Men om den viktigaste grunnen til å prøve noko anna var kvalitet, så var den viktigaste grunnen til å fortsette med GNU/linux fridomen, og då meiner eg fri programvare. Det skal seiast at eg faktisk har nokre få ufrie ting på maskina mi no. F.eks. nvidiadriveren, nokre codecar og unrar (trur det er ufritt), men så snart eg finn frie alternativ (eller andre løysingar) skal det bort.

 

Kvifor er det egentlig viktig med fri programvare?

Eg trur det i lengda blir bedre kvalitet på programvara. Er egentlig meir fornøgd med løysingane eg har på no, enn då eg brukte windows. Unntaket er sjølvsagt der det er knytta opp til bedriftsløyndomar, som f.eks. NTFS, driverar til div. HW o.l. Men dette er ofte p.g.a. frykt for søksmål.

 

Valg av distro har eg gjort utifrå kva eg likte best å jobbe med. Valget har falt og det kom på slackware. Eg er svært glad i slackware, men ei stor ulempe har den, den har eit litt ekkel lisenssyn. F.eks. er xfree4.4 ikkje GPLkompatibel (men er likevel ifølge Stalman fri), og sjølvom dei fleste andre distroane har valgt å ikkje bruke xfree4.4 har no slackware for ei stund sidan tatt den med i -current. Treng sjølvsagt ikkje å legge den inn, men då er det mange andre pakkar som feilar. Det som er litt synd er at vi ikkje eingong får eit valg på det området, og spesielt sidan det er slik på andre pakkar. ein kan velge mellom stable og devel på fluxbox.

Det eg egentlig lurer på på det området er om det er viktig for deg å velge distro utifrå lisenssyn?

 

Håper nokon tar seg tid til å lese gjennom det eg har skreve og vil svare på det. Eg skal gjere mitt beste for å holde meg på eit saklig nivå, og håper alle andre også prøver på det. Gledar meg til å lese spennande svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har fått meg med har ikke slackware det samme problemet som mange av de andre distroene har med xfree86-4.4

 

Slik jeg har forstått det er slackware den eneste distroen som ikke har patchet i stykker sfree86 og derfor uproblematisk.. Vi må huske på at det kun er credits-saken som skaper problemer. Men nå finnes det andre greie alternativer (les. xorg.freedesktop.org).

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg definitivt! For meg deler ytelse og frihet førsteprioritetsplassen.

Av den grunn forsøker jeg å holde alt fritt, men på enkelte områder må jeg gi etter:

-Nvidiadriveren, "nv" yter bare ikke godt nok,

-Unrar (brukes minimalt, jeg skylder på tullingene som komprimerer i rar, jeg),

-Enkelte spill. Jeg aksepterer at spill og andre større "spesialprosjekter" er ufrie. I en perfekt verden, ville de òg være frie, men det er for mye å håpe på.

-WineX non-CVS.

 

Når det gjelder X, vil jeg skifte til X.org sin server nesten gang jeg reinstallerer systemet mitt. XFree86 4.4 er ikke noe alternativ - mest pga. ufriheten, men også pga. at distroer og folk nå bryter sine forbindelser med XFree86.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt sant at dei ikkje har det problemet og difor kan gjere det. Men den er likevel ikkje GPLkompatibel. Skal prøve å finne meir om akkurat det, men den nye lisensen deira har blitt kritisert frå fleire hald.

 

ynx: du sa i ein annan post at du trudde dei fleste ikkje brydde seg om fridom, men eg trur du tar feil. Iallefall blant dei som bruker GNU/linux trur eg at det er mange som bryr seg. Trur heller at det er her på forumet at det er få som ikkje bryr seg om det

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg definitivt! For meg deler ytelse og frihet førsteprioritetsplassen.

Av den grunn forsøker jeg å holde alt fritt, men på enkelte områder må jeg gi etter:

-Nvidiadriveren, "nv" yter bare ikke godt nok,

-Unrar (brukes minimalt, jeg skylder på tullingene som komprimerer i rar, jeg),

-Enkelte spill. Jeg aksepterer at spill og andre større "spesialprosjekter" er ufrie. I en perfekt verden, ville de òg være frie, men det er for mye å håpe på.

-WineX non-CVS.

 

Når det gjelder X, vil jeg skifte til X.org sin server nesten gang jeg reinstallerer systemet mitt. XFree86 4.4 er ikke noe alternativ - mest pga. ufriheten, men også pga. at distroer og folk nå bryter sine forbindelser med XFree86.

Det er deilig å treffe på andre som er glade i fridom.

Angåande nvidia har det no muligens komt eit alternativ.Eg hadde egentlig eit radeonkort, men pga. tvut måtte eg kjøpe eit nvidia å legge inn dei ufrie driverane. Men no såg eg akkurat at gatos har laga tvutdriver til diverse ATIkort. Trur også at dei har god 3dytelse på sine driverar. Eg er egentlig ingen gamer, så andre må nesten uttale seg om ytelse, men no skal iallefall eg prøve ut det gode gamle radeonkortet. Gatos er btw. fri

 

P.S. Veit ikkje om poll er det heilt store her, men om andre meiner det er det vel kanskje det

Endret av jaskorpe
Lenke til kommentar

Personlig er jeg svært glad i fri programmvare av type GPL (BSD lar folk endre og stenge => ikke bra), men har en del ufri programmvare på min pc (opera, java, flash (funker ikke noe serlig da...), og sikkert noen ufrie kodeker samt rar).

 

Fri programvare var faktisk en av grunnene til at jeg gikk over til Linux (samt at jeg ikke fikk lastet ned SP1, var lei av dårlig kvalitet hos windows, ville lære/prøve noe nytt, og ikke gadd kjøpe lisens til 4 pc'r)., og all programvare jeg utvikler i dag, havner under GPL.

 

Kan noen foresten fortelle meg hva som er "riktig måte" å markere at et program er GPL? Programmvaren det er snakk om ligger i:

http://solution-forge.net/source/unprotected/

Lenke til kommentar
Kan noen foresten fortelle meg hva som er "riktig måte" å markere at et program er GPL? Programmvaren det er snakk om ligger i:

http://solution-forge.net/source/unprotected/

Kva med å drite i å ta over andre sine trådar?

 

Det finnes temmelig mange GPLlisensierte program der ute, så er nok ein del som ser verdien av fridom. Trur vi skulle sett lenge etter linux om det ikkje hadde vore for fri programvare. Er litt rart at så mange er klare til å plutselig gi det på båten

Lenke til kommentar

For min del var det nysgjerrigheten som fikk meg til å prøve GNU/Linux. Det at det var fritt som i åpen kildekode har ikke hatt den store betydningen for meg som bruker, annet enn det å kunne kompilere programvaren selv. Det viktigste var at jeg kunne anskaffe systemet gratis. Altså 'free as in beer'. Nå som jeg er fast bruker av GNU/Linux prøver jeg dog å prioritere fri programvare.

Endret av Egil.B
Lenke til kommentar

Det viktigste er vel at man folger apne standarder. Sa kan man velge om man vil benytte GPL, BSD eller propritaere komponenter for for tilgangen.

 

Selv foretrekker jeg BSD/Apache lisensen fremfor GPL fordi jeg kan bruke disse komponentene til a levere losninger uten apen kildekode. Men jeg tror dette mer gar pa smak og behag, men jeg gjentar at apne standarder er det viktigste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...