Gå til innhold

Grafiske bibliotek


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå gått litt lei av bare console-ting i C++ å vil drive litt med GUI. Har lest noen tutorialer om OpenGL og SDL med GFX men jeg vil ikke lære begge to(Mangel på tid?). Derfor lurer jeg på hva jeg skal konsentrere meg mest om framover. Må være lett men samtidig stort å ha en framtid hvis du skjønner(og kunne brukes på tvers av operativ systemene). OpenGL har jeg sett på som størst fordi det brukes mye i spill mens SDL er mindre å har kanskje mindre muligheter iforhold til OpenGL, stemmer det? Har lest SDL-tutorialer fordi de skal visst være lette...

 

Tips?

 

Utelukk at jeg ikke kan C++ fullt og helt. Nå er det snakk om litt frem i tid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lest et par tutorials på SDL og det virket ikke så vannvittig vanskelig.

Men med SDL er det vel helst 2D det går på så hvis du vil lage 3D bør du nok velge OpenGL

Takk for svar. Hvis ikke SDL har litt mer på lager blir det helst OpenGL ;)

Hva er best med tanke på vanlige grafiske programmer da? Programmer er vel helst i 2D?

Lenke til kommentar

Simple DirectMedia Layer is a cross-platform multimedia library designed to provide low level access to audio, keyboard, mouse, joystick, 3D hardware via OpenGL, and 2D video framebuffer. It is used by MPEG playback software, emulators, and many popular games, including the award winning Linux port of "Civilization: Call To Power."

Som jeg trodde, skal du lage 3D kommer du ikke utenom OpenGL

(eller DirectX eller et annet bibliotek da)

Lenke til kommentar

Simple DirectMedia Layer is a cross-platform multimedia library designed to provide low level access to audio, keyboard, mouse, joystick, 3D hardware via OpenGL, and 2D video framebuffer. It is used by MPEG playback software, emulators, and many popular games, including the award winning Linux port of "Civilization: Call To Power."

Som jeg trodde, skal du lage 3D kommer du ikke utenom OpenGL

(eller DirectX eller et annet bibliotek da)

Ganske så usikker på hva jeg skal ta enda. Hva er best egnet til "vanlige" programmer da? Tviler på at jeg skal programmere store spill i framtiden :p

Lenke til kommentar

Simple DirectMedia Layer is a cross-platform multimedia library designed to provide low level access to audio, keyboard, mouse, joystick, 3D hardware via OpenGL, and 2D video framebuffer. It is used by MPEG playback software, emulators, and many popular games, including the award winning Linux port of "Civilization: Call To Power."

Som jeg trodde, skal du lage 3D kommer du ikke utenom OpenGL

(eller DirectX eller et annet bibliotek da)

Ganske så usikker på hva jeg skal ta enda. Hva er best egnet til "vanlige" programmer da? Tviler på at jeg skal programmere store spill i framtiden :p

Hva som er best til "vanlige" programmer vet ikke jeg...

Men ser Myuby sitter å leser denne posten så kan være han har noe å si,..

 

Edit : Det heter vel "denne tråden", ikke "denne posten"

Endret av <BøNilzen>
Lenke til kommentar

Jeg har vel sagt dette til deg opptil flere ganger før, men:

 

wxWidgets / Qt til cross-platform GUI-programmering (altså, vanlige programmer)

SDL / OpenGL til spill.

 

Som nevnt bruker SDL OpenGL til 3D-grafikk, men for enkel 2D klarer SDL seg ypperlig selv (med hjelp av hjelpebiblioteker som kan lastes ned fra hjemmesiden til SDL).

 

Når du først kan ett bibliotek er det ikke så mye som skal til for å lære et annet, så du trenger ikke å være såå nøye på å "velge riktig". (Selv om det kanskje ville vært lurt å velge riktig i form av å lære språket før du begynte med GUI, ihvertfall lære enkle ting som for-løkker osv...)

 

Edit: Fjernet et malplassert komma

Endret av Myubi
Lenke til kommentar
hvis du tror wxWidgets er bra dokumentert i forhold til QT; så på trolltech.no og gå fram til dokumentasjon. Maken til perfekt lagd dokumentasjon har jeg ikke sett. Ikke spesielt vanskelig, men begrenser ikke bruken for avanserte.

Ehm, er det lov å forandre mening? :p

 

Siterer "Line-by-line Walkthrough" Sier bare _litt_ om hvordan tutorialen er. Masse dokumentasjon på http://doc.trolltech.com/3.3/index.html så jeg bare takker og bukker jeg. :thumbs:

Lenke til kommentar

Ikke glem Jasmine Blanchettes offisielle Qt-bok, koster ikke stort :] Holder på å lære meg GTKmm for øyeblikket, må si at dokumentasjonen er under all kritikk. Mye av tiden går med på å slå opp i C-API'et (GTK+) :| Men det har jo den fordelen at det ligger mer opp til standard C++ ...

Lenke til kommentar

Enig i at Qt sin dokumentasjon er temmelig forseggjort. På den annen side har Qt et par andre ulemper:

- moc (en kompilator som går igjennom koden før den kompileres, som gjør at man kan ha signals: og slots: i klassedefinisjoner, bl.a.)

- Nyeste versjon er ikke gratis for Windows :(

 

Jeg har egentlig ikke brukt Qt stort (først og fremst pga det andre punktet der), så noe særlig mer kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Anntar at 3D-programmering er mer avansert enn 2D, er det en god ide å lære seg Qt ol. før man går over på 3D (openGL osv.)?

Er Qt-programmeringen lik for alle operativsystem? (minus noen kompilatorinnstillinger)

 

Vet så innmari lite om dette at jeg kanskje burde lese litt før jeg fyller forumet med spørsmål.

Lenke til kommentar

Qt er, så vidt jeg vet, det samme på alle plattformer, ja. Hvis det er noen forskjeller, er de mikroskopiske.

 

Du bør nok lære deg 2D-grafikk-programmering før 3D-programmering, men det er en del forskjeller på GUI-programmering (vinduer, knapper osv) og 2D/3D grafikk (til spill o.l.). Om det er nødvendigvis er lurt å lære seg GUI-programmering før 3D vet jeg ikke om jeg tør å uttale meg om. Det eneste jeg vil si i den sammenhengen er at det alltid er positivt med erfaring :) 2D-programmering (e.g. SDL) er selvfølgelig positivt før f.eks. OpenGL. Håper dette hjelper litt... :)

Lenke til kommentar

Moc og det med signals og slots er etter min mening en svært positiv muilghet i QT. I mange andre toolkits henter man events, og kobler dem sammen til en funksjon som kjøres, men signals og slots gjør det svært enkelt å koble sammen signaler til funksjoner og lage egne signaler osv IMHO. Men selvsagt, QT kan bli litt "tungt" og digert kanskje, så det kommer veldig an på hvor stort prosjektet er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...