Gå til innhold

speilrefleks eller?


Anbefalte innlegg

Har for øyeblikket et ganske billig Nikon Coolpix 2000 kamera, men skal kjøpe nytt iløpet av våren. Har ikke tidligere erfaring med speilrefleks eller avanserte kamera generelt, men er ute etter et kamera med det meste av manuelle innstillinger. Føler det kanskje blir litt "overkill" å kjøpe et digitalt speilrefleks, men det frister uansett ganske kraftig :).

 

Er det lurt å først kjøpe seg et avansert kompaktkamera før en går over til speilrefleks, for å sette seg inn i hvilke behov og muligheter en isåfall vil savne ved ikke å ha et speilreflekskamera ? Antar et Sony Cyber-Shot DSC-F828 eller Canon PowerShot Pro1 isåfall bør være et naturlig valg. (prisen er ikke avskrekkende her i Sveits heller.... 6500,- ca for Sony kameraet, 8000 for Powershot)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp speilrefleks. Da får du umiddelbar tilgang til de manuelle funksjonene på fornuftig plaserte knapper/ratt i stede for å måtte bruke tid på å grave deg ned i menysystemet mens motivet forsvinner.

Har selv gått veien fra analog kompakt -> analog speilrefleks -> digital kompakt -> dv med stillbilde - >digitalt speilrefleks og har endelig et perfekt kamera (Nikon D70) som gjør det jeg vil når jeg vil!

 

Lykke til i valget!

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Kjøp en Minolta DiMAGE A1 eller A2 som har bildestabilisator.

Bildestabilisatoren er uvurderlig i mindre god belysning slik at du kan ta bilder du ellers må bruke stativ til med et annet kamera.

 

Andre fordeler er at det er lett og betjene i og med at det aller meste kan betjenes med utvendige knapper og ratt i st. for menystyringer.

 

I manuell modus ser du resultatet av eksponeringen på skjermen mens du stiller inn kamera...

Og mer kunne nevnes.

Lenke til kommentar
Har for øyeblikket et ganske billig Nikon Coolpix 2000 kamera, men skal kjøpe nytt iløpet av våren. Har ikke tidligere erfaring med speilrefleks eller avanserte kamera generelt, men er ute etter et kamera med det meste av manuelle innstillinger. Føler det kanskje blir litt "overkill" å kjøpe et digitalt speilrefleks, men det frister uansett ganske kraftig :).

 

Er det lurt å først kjøpe seg et avansert kompaktkamera før en går over til speilrefleks, for å sette seg inn i hvilke behov og muligheter en isåfall vil savne ved ikke å ha et speilreflekskamera ? Antar et Sony Cyber-Shot DSC-F828 eller Canon PowerShot Pro1 isåfall bør være et naturlig valg. (prisen er ikke avskrekkende her i Sveits heller.... 6500,- ca for Sony kameraet, 8000 for Powershot)

Jeg anbefaler deg så klart speilrefleks,men da må du regne med å kjøpe linser for like mye som du kjøper kamera for også for å få de BESTE bildene.. ;)

Endret av CoSSieboy
Lenke til kommentar
Har for øyeblikket et ganske billig Nikon Coolpix 2000 kamera, men skal kjøpe nytt iløpet av våren. Har ikke tidligere erfaring med speilrefleks eller avanserte kamera generelt, men er ute etter et kamera med det meste av manuelle innstillinger. Føler det kanskje blir litt "overkill" å kjøpe et digitalt speilrefleks, men det frister uansett ganske kraftig :).

 

Er det lurt å først kjøpe seg et avansert kompaktkamera før en går over til speilrefleks, for å sette seg inn i hvilke behov og muligheter en isåfall vil savne ved ikke å ha et speilreflekskamera ? Antar et Sony Cyber-Shot DSC-F828 eller Canon PowerShot Pro1 isåfall bør være et naturlig valg. (prisen er ikke avskrekkende her i Sveits heller.... 6500,- ca for Sony kameraet, 8000 for Powershot)

Jeg anbefaler deg så klart speilrefleks,men da må du regne med å kjøpe linser for like mye som du kjøper kamera for også for å få de BESTE bildene.. ;)

Hva slags linser anbefaler du, og hvor mye vil det koste.

Er 18-70mm ok?

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg så klart speilrefleks,men da må du regne med å kjøpe linser for like mye som du kjøper kamera for også for å få de BESTE bildene.. 

De BESTE bildene tar en person som har lært seg faget fotografi, og ikke den som har det dyreste utstyret.

 

Ta deg tid til å se på disse bildene tatt med et DiMAGE 7Hi, de kunne like så godt være tatt med et Fuji- eller annet kompaktkamera.

http://www.pbase.com/britishbeef/galleries

Lenke til kommentar
Har for øyeblikket et ganske billig Nikon Coolpix 2000 kamera, men skal kjøpe nytt iløpet av våren. Har ikke tidligere erfaring med speilrefleks eller avanserte kamera generelt, men er ute etter et kamera med det meste av manuelle innstillinger. Føler det kanskje blir litt "overkill" å kjøpe et digitalt speilrefleks, men det frister uansett ganske kraftig :).

 

Er det lurt å først kjøpe seg et avansert kompaktkamera før en går over til speilrefleks, for å sette seg inn i hvilke behov og muligheter en isåfall vil savne ved ikke å ha et speilreflekskamera ? Antar et Sony Cyber-Shot DSC-F828 eller Canon PowerShot Pro1 isåfall bør være et naturlig valg. (prisen er ikke avskrekkende her i Sveits heller.... 6500,- ca for Sony kameraet, 8000 for Powershot)

Jeg anbefaler deg så klart speilrefleks,men da må du regne med å kjøpe linser for like mye som du kjøper kamera for også for å få de BESTE bildene.. ;)

Hva slags linser anbefaler du, og hvor mye vil det koste.

Er 18-70mm ok?

Jeg anbefaler deg denne linsen.Den er like god som de dyre linsene til Canon og Nikon... :thumbs: Lykke til med kamera valg! :yes:

Lenke til kommentar

Må bare advare mot manuelle kontroller på kompaktkamera. Som oftest er de så kronglete å bruke at det er ingen vits å bruke det som kjøpsargument.

 

Jeg har prøvd Olympus C-4000 og C-5060, og på C-4000 var det håpløst å bruke effektivt. På C-5060 var det OK.

 

Mange tenker ikke på at med en gang noenting blir meny-basert, så betyr det også i praksis at det er ubrukbart i pressede situasjoner. TENK om vi kunne se semi-proffe kompaktkamera med ... MMMM... FYSISKE kontroller! Et ekte rullehjul for stilling av ISO, lukker og blender hadde vært helt utrolig! Men, jeg veit det kommer ikke til å skje... Litt for gammaldags.

 

Men til pointet: Jeg kan i hvert fall anbefale Olympus C-5060. Flott kamera.

Lenke til kommentar

Hei Ursa...

 

... har du sett nøye på F828?

Ekte rullehjul for lukker, blender og iso stilles inn med 1 (ok,- 2 da..) knappetrykk? Ellers er jeg jo helt enig med deg... ;)

 

 

Hiver meg på innlegget til skarsk over her, - gode bilder har egentlig lite med kameravalget å gjøre. Det slår meg når jeg leser innleggene i forumet her hvor mange som egentlig kaster seg over speilrefleks uten å i det hele tatt vite hva lukker og blender er for noe.

 

Det er tydelig at "tester" selger og at mange tror at veien til gode bilder bevisstløst går gjennom speilrefleks.

Når standardvalget på det nyinnkjøpte DSLR`en senere ruster fast på "auto", og objektivet er og forblir en 18-55 mm (eller lignende), er min påstand at mange med fordel istedet burde ha valgt et litt avansert kompakt med god optikk.

 

Farger og skarphet er også ofte bedre på kompaktene,- softwaren "skarper" bildene ekstra samt legger på mer mettede farger enn speilrefleks,- som ofte krever eller forventer etterbehandling med f.eks. Photoshop (CS).

 

Hvis Kosh (som startet tråden her) er overbevist om at han skal speilrefleks på sikt, er det tull å gå veien om en "avansert" kompakt.

 

Hvis du ikke kan for mye om fotografering fra før,- ikke ønsker å grave deg helt ned i hobbyen,- og vet med deg selv at du ikke kommer til å legge et sted mellom 3000-10.000 i flere objektiver på sikt,- tror jeg du ærlig kan vurdere å kjøpe et skikkelig bra kompakt istedet.

 

Du nevner selv nye Canon Pro1 og Sony F828 som begge er glimrende valg og som gir deg de fleste funksjoner og manuelle valg som du finner på et speilrefleks.

I tillegg får du ca. 28-200 mm optikk med meget høy kvalitet og som du ikke under noen omstendighet vil kunne matche med kun et objektiv på et DSLR.

 

Kvalitetsmessig vil du neppe kunne se forskjell på bildene kontra et DSLR, men dette siste vil gi deg flere muligheter på sikt dersom du bygger ut kamerasystemet og er villig til å bruke tid og penger på hobbyen.

Endret av PhotoGen
Lenke til kommentar

Ser at akam anbefaler Fuji S7000, noen som vet om dette er et bra kamera sammenlignet med de ovenfor? Flere utenlandske tester synes det har for mye billedstøy, mens norske tester ikke legger så vekt på dette. :hmm:

Endret av sk
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg denne linsen.Den er like god som de dyre linsene til Canon og Nikon... :thumbs: Lykke til med kamera valg! :yes:

Problemet er at han mister vidvinkelen med denne linsen når man tar i betraktning at man må gange brennvidden med 1,6x på Canon (og 1,5x på Nikon).

 

Anbefaler heller 19-35 til Tamron, og en grei 28-105 eller noe i tillegg.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe speilrefleks, digitalt eller vanlig, kjøp en pakke med 2 objektiv (vidvinkel og tele) så du har noe å gå på. Kjøp gjerne brukt. Mitt siste kamera (Nikon F801) kjøpte jeg brukt for 8000,-, fikk med et avansert databakstykke, to objektiv og SB24 blitz + stativ og bag. Det var i topp stand og gav meg aldri problemer (annet enn tusenlappene til fremkalling...).

 

Har lyst på digital speilrefleks, men prioriterer musikkutstyr for nå. Vil garantert ha speilrefleks igjen senere, digitalt. Da kan du skyte så mye film du bare orker uten å måtte tenke på fremkallingskostnadene, og du kan eksperimentere vilt med innstillingene. Er en fordel å se etterpå hvilke innstillinger du brukte på de forskjellige bildene (særlig blender, ISO og lukkertid).

 

En ting til..

 

Digital foto + Adobe Photoshop = True love :green:

 

 

Edit:

 

Skulle jeg kjøpt kamera i dag, ville det ikke være noen tvil:

Link til test av Nikon D70

 

Kan tenke meg du kan få en pakke med 2 objektiv og kamerahus for 12-13000,-. Laveste pris på kamerahuset ifølge oversikten er per i dag rundt 9500,-.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei Ursa...

 

... har du sett nøye på F828?

Ekte rullehjul for lukker, blender og iso stilles inn med 1 (ok,- 2 da..) knappetrykk? Ellers er jeg jo helt enig med deg... ;)

 

 

Hiver meg på innlegget til skarsk over her, - gode bilder har egentlig lite med kameravalget å gjøre. Det slår meg når jeg leser innleggene i forumet her hvor mange som egentlig kaster seg over speilrefleks uten å i det hele tatt vite hva lukker og blender er for noe.

 

Det er tydelig at "tester" selger og at mange tror at veien til gode bilder bevisstløst går gjennom speilrefleks.

Når standardvalget på det nyinnkjøpte DSLR`en senere ruster fast på "auto", og objektivet er og forblir en 18-55 mm (eller lignende), er min påstand at mange med fordel istedet burde ha valgt et litt avansert kompakt med god optikk.

 

Farger og skarphet er også ofte bedre på kompaktene,- softwaren "skarper" bildene ekstra samt legger på mer mettede farger enn speilrefleks,- som ofte krever eller forventer etterbehandling med f.eks. Photoshop (CS).

 

Hvis Kosh (som startet tråden her) er overbevist om at han skal speilrefleks på sikt, er det tull å gå veien om en "avansert" kompakt.

 

Hvis du ikke kan for mye om fotografering fra før,- ikke ønsker å grave deg helt ned i hobbyen,- og vet med deg selv at du ikke kommer til å legge et sted mellom 3000-10.000 i flere objektiver på sikt,- tror jeg du ærlig kan vurdere å kjøpe et skikkelig bra kompakt istedet.

 

Du nevner selv nye Canon Pro1 og Sony F828 som begge er glimrende valg og som gir deg de fleste funksjoner og manuelle valg som du finner på et speilrefleks.

I tillegg får du ca. 28-200 mm optikk med meget høy kvalitet og som du ikke under noen omstendighet vil kunne matche med kun et objektiv på et DSLR.

 

Kvalitetsmessig vil du neppe kunne se forskjell på bildene kontra et DSLR, men dette siste vil gi deg flere muligheter på sikt dersom du bygger ut kamerasystemet og er villig til å bruke tid og penger på hobbyen.

Takker for veldig bra innlegg. Har vel egentlig slått ifra meg speilreflekstanken for nå, rekner med det blir å bestille Sony kameraet. Virker som noe av det bedre kjøpet jeg kan gjøre. Speilrefleks får komme når en har jobb :)

 

Sony kameraet er litt stort iforhold til Canon kameraet, men får et mye bedre inntrykk av det enn av Canon sitt, det ser litt for "billig" ut iforhold til den stive prisen (for ikke å snakke om AF...)

 

har blitt litt fascinert av det her :)

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf82...107-2014-24.jpg

 

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf82...107-2005-37.jpg

Lenke til kommentar

Akkurat bestilt kameraet, antar 7700,- for kamera, kameraveske, ekstra batteri, en makrolinse (tror det var det..stod på tysk..hehe), 512mb Sandisk Ultra 2 brikke og pc card leser ikke er så verst :)

 

Iallefall ikke når kameraet i seg selv koster det samme i Norge....

Endret av kosh
Lenke til kommentar

Jeg har vært i samme situasjon som kosh; digitalt speilrefleks, eller avansert kompakt?

 

Jeg er veldig enig med deg og innlegget ditt PhotoGen, bortsett fra at jeg synes første del av innlegget ditt var litt upresist. I alle fall vet jeg ikke om jeg skjønte helt hva du mente...?

 

Det slår meg når jeg leser innleggene  i forumet her hvor mange som egentlig kaster seg over speilrefleks uten å i det hele tatt vite hva lukker og blender er for noe.

 

Jeg vet teoretiskt hva både lukker og blender er for noe, men bare så vidt :blush: Allikevel har jeg bestillt meg en Nikon D70 med Nikkor 18-70DX objektiv.

Selv så gikk jeg for et digitalt speilrefleks av 3 grunner; Liker å ta bilder, og har gjort det i over 12 år - dog kun med kompaktkameraer (både analoge og digitale), videre har et spielreflekskamera mye bedre utbyggingsmuligheter og sist men ikke minst fordi jeg ønsker å lære mer om fotografering.

Ikke fordi jeg tror jeg automatisk blir en bedre fotograf bare fordi jeg gikk for speilrefleks. Men før eller siden må en jo nesten over til speilrefleks om en føler at kompaktkameraene ikke gir de helt store mulighetene lenger? Vurderte sterkt et kompaktkamera av typen Nikon CP8700 eller Sony F828, men når de koster nesten det samme som et speilrefleks så blir det litt dumt. Da er det mer fristende å løpe linen helt ut... slik tenkte jeg i alle fall når jeg valgte speilrefleks fremfor kompakt.

 

Men jeg er enig med deg hvis en kjøper speilrefleks og kun har apparatet på "Auto" hele tiden...

Lenke til kommentar
Beste "deal" pr. i dag må være kit'et med 18-70 og et original Nikon 70-300 ED objektiv. Det koster nærmere 4000, men det er det verdt... meget bra telelinse.

 

Ellers kan man gå for kun huset og en Tamron 28-300 hvis man ikke er så interessert i vidvinkel.

Afseth:

 

Kan du ikke legge inn en erfaring i produktguiden på den 70-300 Nikon-linsa? Jeg vurderer selv 4 forskjellige linser i tillegg til den 18-70DX som følger med Nikon D70 og den du nevner er en av de jeg lurer litt på.

 

Vet du f.eks. om det er stor optisk forskjell på den du har og G-versjonen som er mye billigere. Er ED-versjonen verd de ekstra kronene?

 

I tillegg til Nikkor 70-300 G og ED, så vurderer jeg Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 LD Macro og Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II

 

Noen som har erfaring med noen av disse linsene? Fint om noen legger inn erfaringer på produktguiden :D

Lenke til kommentar

Skulle jeg lagt erfaringer inn i produktguiden, på alt jeg har erfaringer med, skulle jeg holdt på en god stund :-) Jobber i butikk og får erfaring med mye... har 70-300 ED selv, og kan si at den er mye bedre enn 70-300G som bare er en helt normal standardlinse, med standardkvalitet.

 

Ville valgt Tamron foran Sigma, men Nikon foran Tamron igjen, men nå fikk jeg riktignok den 70-300ED billig brukt da. 1.250 kroner :thumbs: Det er noen fordeler med å jobbe i butikk også.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...