inaktiv000 Skrevet 4. april 2004 Skrevet 4. april 2004 Jeg har (desverre) en del erfaring med å returnere disker (til Komplett). De fleste gangene har nok diskene vært under 2 år gamle, og Komplett har tatt seg av returen (sannsynligvis sendt de tilbake til produsent og brukt garanti). For ikke lenge siden røk hovedkortet som var over 2 år gammelt, og da sa Komplett at jeg måtte søke reklamasjon. Jeg mente det var Komplett sitt ansvar, og de gjorde hele prosessen for meg. Likevel tok det vesentlig lengre tid enn det pleide å ta for harddisker. Jeg tror altså at du kan bruke reklamasjonsretten din ovenfor selger innen 5 år.
Alastor Skrevet 4. april 2004 Skrevet 4. april 2004 5 års reklamasjonsrett eksisterer ikke for produkter kjøpt før 01.07.2002, leste du ikke hva vi skrev?
DoubleT Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Ingen standard IDE harddisk i lavprissegmentet er ment å vare vesentlig mer enn to år. En stor 10krpm SCSI disk kan man derimot diskutere. En slik IDE disk er du nok derfor på egen risiko med dersom den har rundet to år, med mindre produsentens garanti går ut over fristen for reklamasjonsretten da.
sanyar Skrevet 8. april 2004 Skrevet 8. april 2004 (endret) Jeg kommenterer litt av det som er nevnt tidligere i postene, og legger til et par poeng som er viktige for reklamasjonsspørsmålet. Håper det vil være til hjelp! GENERELT Reklamasjon er, som det ble sagt tidligere, ikke det samme som garanti. En garanti gir rettigheter som går ut over de rettigheter som følger av loven. Dette kan illustreres ved å se på kjøpsloven §32 2.ledd: ”Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid”. Dersom loven sier en reklamasjonsfrist på 5 år og garantien sier 10 år, så er det altså 10 års-fristen som gjelder. Forbrukerkjøpsloven får ikke anvendelse her, siden den ikke har tilbakevirkende kraft (forbrukerkjøpsloven §62 2.ledd). Den lov som anvendes her blir altså kjøpsloven. Før gjaldt kjøpsloven både kjøp i og utenfor forbrukerforhold. Etter lovendringen som skjedde parallelt med forbrukerkjøpsloven i juni/juli 2002, ble alle forbrukerbestemmelsene i kjøpsloven opphevet. Forbrukerkjøpsloven overtok disse bestemmelsene. Den ordlyden i kjøpsloven som ligger ute på lovdata.no viser kun den endrede ordlyd som gjelder pr. i dag. Siden harddisken ble kjøpt i 2001, altså før endringen i kjøpsloven, må man bruke ordlyden fra denne tid. At det ikke er tilbakevirkende kraft betyr nemlig i dette tilfellet at forbrukerkjøperen heller ikke mister rettigheter som han fikk gjennom kjøpet før lovendringen. Det er altså galt kun å se på kjøpsloven §32 1. og 2. ledd. Før lovendringen fantes det nemlig et 3. ledd som gjaldt forbrukerkjøp, som her kan være avgjørende. KJØPSLOVEN 3. LEDD FØR JULI 2002 LYDER: "I forbrukerkjøp gjelder fristregelen i andre ledd tilsvarende. Når tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. 3. ledd første punktum viser til 2. ledd, og følgelig gjelder en absolutt frist på 2 år fra man "overtok" tingen. Etter utløpet av denne fristen kan man ikke reklamere, selv om man ikke oppdaget mangelen før da. Dette er imidlertid bare utgangspunktet. Etter 3. ledd annet punktum vil den absolutte reklamasjonsfrist være fem år, men bare dersom "tingen ... ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre". Det springende punkt blir altså om harddisken ”ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre” enn to år. Dette er et vanskelig spørsmål siden loven ikke gir veiledning, og det nok vil være delte meninger om hvor lenge en harddisk er ment å vare (noe vi allerede har vært vitne til at det er). HVA GJØR MAN? Aller helst vil man unngå en tvist, siden det da blir en kamp om å vinne frem gjennom rettssystemet. Kjedelig å gå til forbrukerrådet eller forliksrådet. Dersom man så langt det er mulig klarer å vinne frem uten tvist, er dette selvfølgelig det beste. Men når en kjøper forsøker å reklamere et produkt og man er usikker på om man har oversittet reklamasjonsfristen, har selgeren to valg. Enten kan han stå på sitt og si at kjøperen ikke har noe krav mot ham (kjøperen må da enten gi seg eller gå videre med saken, slik som til forbrukerrådet). Eller så kan selger godta reklamasjonen slik at kjøperen får reparert eller levert nytt produkt. Poenget er at selv om man har oversittet frister slik at man ikke lengre har rettigheter etter loven, hindrer ikke dette selger i å godta kjøpers reklamasjon. Som regel vil en slik kundebehandling gi et meget godt rykte, og webshop’en vil kunne få et stort overtak mot andre shop’er som ikke viser noen ”nåde” mot uheldige eller slepphendte forbrukerkjøpere. I alle fall kan man prøve seg; i verste fall har man ingen krav etter loven slik at det er opp til selger om han likevel ønsker å gi deg en rettighet eller ikke. Dersom selger er snill og godtar reparasjon eller nytt produkt, bør han roses slik at selger føler han får ”goodwill” av kjøpermassen. Flittig bruk av ”ris og ros”-funksjonen på Hardware.no/webshopguiden vil kunne resultere i at flere webshop’er se seg tjent med å godta tvilsomme reklamasjoner. Å tape noen kroner på å reparere eller levere nytt produkt kan fort betale seg når folk strømmer til for å kjøpe av den webshop’en med best kundeservice. ALTSÅ: Uansett om det er delte meninger om hvor lenge en harddisk er ment å vare, vil det beste være å sende en mail og legge frem saken. Om man påstår at man har en fem-års frist siden harddisken er ment å vare lengre, kan man håpe på at selgeren er enig i dette. Ofte mener nemlig selgere at kunden alltid har rett J. Om selger mener at det ikke er en fem års frist og at man har oversittet to års-fristen, så har man i det minste forsøkt. Man har da valget mellom å kaste harddisken og kjøpe ny, eller å klage til forbrukerrådet. Dette blei en litt tung tekst kanskje, så dere får være overbærende! Håper dette løste flere spørsmål enn det reiste! Med vennlig hilsen, Sanyar Endret 8. april 2004 av sanyar
L03VIk Skrevet 8. april 2004 Skrevet 8. april 2004 (endret) Ingen standard IDE harddisk i lavprissegmentet er ment å vare vesentlig mer enn to år. En stor 10krpm SCSI disk kan man derimot diskutere. En slik IDE disk er du nok derfor på egen risiko med dersom den har rundet to år, med mindre produsentens garanti går ut over fristen for reklamasjonsretten da. Og ellers står det bare bra til? 1. En begrunnelse? 2. Jeg har IKKE EN harddisk liggende som har kapitulert. Mange av dem er over 5 år. 3. Hvis man ser på feilprosent på HDer kan man absolutt si at de bør vare vesentlig lengre enn 2 år. 4. Og dette lavprissegmentet du så flott kaller det. De aller fleste HDer til vanlig bruk er blitt ganske rimelig. Hadde SCSI vært mer utbredt hadde nok prisene vært lavere der også. En har også sett at nyere IDE og S-ATA disker absolutt kan måle seg med SCSI. (les: raptor osv.). Endret 8. april 2004 av L03VIk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå