OTau Skrevet 3. april 2004 Skrevet 3. april 2004 Jeg bestilte ADSL fra Telenor for lenge siden, og de har endelig bygd ut hit. Desverre glemte de å fortelle meg at splitter og modem måtte bestilles separat, slik at jeg plutselig hadde ADSL aktivert, men uten modem/splitter. Jeg fikk tak i en splitter fra Bravida, og har skaffet meg en Linksys router med innebygget ADSL modem. Problemet er at det ikke virker. ADSL lampa lyser ikke selv om jeg forsøker å koble meg direkte der signalet kommer inn til huset. Nå er jeg usikker på om jeg skal be Telenor se på det, eller om det er Linksys'en det er noe feil med. Kobler jeg inn Linksys'en mot splitteren får jeg støy i ISDN telefonen (har dobbeltsjekket koblingene)! Er det noen som har erfaring med dette?
OTau Skrevet 5. april 2004 Forfatter Skrevet 5. april 2004 Jeg prøvde med et Thomson modem idag, og det fungerte etter 2 minutter. Tyder på at det er noe galt med Linksys'en min. Support hos Linksys snakker om ulike modeller for ADSL over analog eller ISDN, men ikke kan jeg se at de reklamerer med det, og ikke trodde jeg det spilte noen rolle heller. Er det noen som vet noe om det?
jocke Skrevet 5. april 2004 Skrevet 5. april 2004 Support hos Linksys snakker om ulike modeller for ADSL over analog eller ISDN... Det er forskjell, men er ikke heeeelt sikker på hva det er sånn i detalj. Forskjellen mellom ISDN og analog, er jo at ISDN er digitalt (010010101), mens analog består av lyder... (jepp, gode gammaldagse modemlyder!). Dette innebærer jo en betydelig forskjell. Men om dette har direkte innvirkning på selve bredbåndet (som bruker samma linjen, men kjører på andre frekvenser), vet jeg ingenting om.
Neonlight Skrevet 5. april 2004 Skrevet 5. april 2004 har ingenting å si om du har isdn eller analog. hvis ikke DSL lampa på routern din lyser, så må du ringe til Telenor Online og si ifra..så fixer de det. Oppgi sambansnummeret eller brukernavnet... sjekk foressten at du skriver brukernavnet riktig inn, i routern din: [email protected] , og passordet da Kan også være at routern din ikke er i pppoe modus, sjekk alle instillinger rundt dette på routern. hmm.. kan MULIGENS også være at Telenor's DSLAM ikke liker å snakke med routern din, men det er tvilsomt.. (kompatibilitet)
GVS Skrevet 5. april 2004 Skrevet 5. april 2004 Har du fått innstillingene på modem-delen av Linksys'en riktig? VP=8 VC=35 LLC/SNAP, PPPoE og G.DMT hvis du har disse valgene...
OTau Skrevet 6. april 2004 Forfatter Skrevet 6. april 2004 Takk for svarene Er klar over forskjellene med ISDN og analog når det gjelder telefoni, men som nevnt tror jeg ikke dette skal ha noe å si ifm ADSL delen. Når det gjelder modemene mine er saken nå at Thomson modemet fungerer fint (benytter det nå), mens med Linksys'en innkoblet får jeg ikke lys i ADSL lampa, men kun støy på linja. Jeg har sjekket alle parametre rundt PPPoE settingene flere ganger, og jeg tror disse står riktig (dvs jeg har forsøkt ulike settinger for VP/VC/LLC ettersom jeg ikke var sikker på disse. Har forsøkt de du nevner.). Jeg har også sjekket ned på koblingsskjema for å se hvilke linjer som er i bruk, så dette er også riktig. Jeg har forøvrig opplevd samme type problemer med defekt ISDN telefon og defekt FAX, så muligens kan det være feil på selve modem delen i Linksys'en.
agvg Skrevet 6. april 2004 Skrevet 6. april 2004 Er klar over forskjellene med ISDN og analog når det gjelder telefoni, men som nevnt tror jeg ikke dette skal ha noe å si ifm ADSL delen. Jo, det er forskjell på modemer for ISDN kontra POTS. Det er også forskjell på splittere, TN standariserte alt på ISDN i og med dette fungerer utmerket også på POTS. Du bør snakke med linksys om dette er noe problem på ditt utstyr.
OTau Skrevet 6. april 2004 Forfatter Skrevet 6. april 2004 Det var jeg ikke klar over, det ser heller ikke ut til at importøren er klar over dette. Det forklarer imidlertid hvorfor jeg får støy slik som nå.
Lacim Skrevet 6. april 2004 Skrevet 6. april 2004 Jeg har analog linje inn i huset mitt, men har likevel ADSL. Så vidt meg bekjent bruker ADSL alle de 4 lederene i telefonledningen som kommer inn i huset. ISDN bruker vel alle? Tror du må informere ISP om at du har ISDN... Mulig Linksysen din ikke er helt habil også. Kjøpte selv modem og utstyr via Telenor selv. Fikk god pris, funker som fjell.
agvg Skrevet 6. april 2004 Skrevet 6. april 2004 Det var jeg ikke klar over, det ser heller ikke ut til at importøren er klar over dette. Det forklarer imidlertid hvorfor jeg får støy slik som nå. Jeg vil nok heller tro det er dit modem som er defekt, du kan jo se om du kan teste det hos noen som har POTS og ADSL.
agvg Skrevet 6. april 2004 Skrevet 6. april 2004 Jeg har analog linje inn i huset mitt, men har likevel ADSL. Så vidt meg bekjent bruker ADSL alle de 4 lederene i telefonledningen som kommer inn i huset. ISDN bruker vel alle? Nei, både ISDN, POTS og ADSL går på ett par allså to tråder inn i huset. ISDN bruker dog to par internt i huset. ADSL deler ledningen med telefonen så det brukes bare ett par uansett.
OTau Skrevet 6. april 2004 Forfatter Skrevet 6. april 2004 Vel, jeg kan få returnert Linksys'en, så muligens skaffer jeg meg heller en router (låner en 3COM med trådløs nå) mot modemet. I ettertid er det kanskje like lurt å ha separate systemer for enklere å oppgradere. Syntes bare det ville være fint å kun ha en boks for alt.
agvg Skrevet 6. april 2004 Skrevet 6. april 2004 I ettertid er det kanskje like lurt å ha separate systemer for enklere å oppgradere. Syntes bare det ville være fint å kun ha en boks for alt. Smak og behag, det blir masse bokser og ledninger så en kombinert boks er jo elegant da.
OTau Skrevet 6. april 2004 Forfatter Skrevet 6. april 2004 Trenger egentlig ikke mer utstyr, det står allerede 6 PC'er, 4 modemer, 1 hub, to trådløse switsjer, en fax, diverse telefoner og diverse modemer her. Tenkte jeg skulle kaste ut noe utstyr, men nå blir det vel bare mer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå