Gå til innhold

Maxtor 80GB trøbbel


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny Maxtor 80GB i dag siden den forrige røyk.

Jeg satt den inn og kjørte FDISK. I FDISK stod det at filstørrelsen var på 12000-og-etellerannet MB, altså 12GB.

 

Derfor valgte jeg å bruke et program som fulgte med disken til å formatere og partisjonere for første gang. Jeg gjorde den bommerten at jeg valgte Windows XP, iogmed at den ikke greier å boote fra DOS. Jeg skulle valgt 98.

 

Etter mye om og men fikk jeg starta programmet på nytt i DOS, denne gangen på spansk eller noe, men jeg fikk det til. og Valgt 98.

 

Nå har jeg installert 98, og skal til å installere XP.

Det står at disken kun er på 76,8 GB. Var ikke dette litt stort avvik fra det som er oppgitt?

 

Og klarer ikke FDISK denne disken?

Har tenkt å lage flere partisjoner, 50/50%, men da kan jeg kanskje bruke partitionmagic eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, fdisk er for gammelt, det gir falsk info når disken er over 64GB. Det finnes oppgradert fdisk, men det er jo mange bedre programmer for partisjonering.

Hvis du skal dele opp disken så er det jo best å gjøre det med det samme, så slipper du å rote med PM etterpå.

76.8 høres helt greitt ut for en 80GB disk.

 

Skjønner ikke hvorfor du installerer Win98 hvis du skal ha XP. Du kan gjøre all partisjonering etc fra installasjonsprogrammet når du booter XP CD'en, der er alt du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...