Gå til innhold

Bærbar pc til videoredigering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hallo jeg gjerne hatt noen anbefalinger på en bærbar pc som er god til videoredigering. Og som jeg kan spille litt med. Legger ikke så veldig stor vekt på plassen, mer på ytelsen. Siden jeg har planlagt og kjøpe en ekstern harddisk. Eller funker det veldig dårlig ?

www.go-l.com

 

Mac er ikke såååå gode..

PC er heller ikke sååååå gode så da sitter man der uten å kunne kjöpe noen ting.

Tror faktisk jeg ville gått for en Mac. Jeg angrer litt på at jeg ikke kjöpte en PowerBook istedenfor FS maskinen. Windows er sluggy og ekkelt, men alt her handler vel om hva slags software du skal köre.

FinalCut så kjöper du Mac.

Premiere så kjöper du PC.

Avid, ingen aning.., har ikke testa det.

 

Mac er billigst på Apple.no om du skal ha nyeste utgaven. Kjöp ram et annet sted som feks komplett.

 

PC, da ville jeg valgt Tundra'n jeg også.

Lenke til kommentar

Enig med MCDr.. Hvis det er videored du skal drive på med gå for Mac'en... PC'n min 2500xp-m vil med all "sannsynlighet" være kjappere med tall knusing,, MEN IKKE med winxp... Dette får en maskin med 768mb ram til å virke treg.... Sett samme rammen i en PB så spinner den sirkler rundt PC'en... Jeg har brukt AMIGA i 10 år, har en stående 50mhz 060, der skjer det ihvertfall noe når jeg trykker på et program...XP er meget fancy, men dritt tregt... Gå for Mac'en!!!

Lenke til kommentar

Leste jeg riktig hva han skrev?

 

(panybs @ 03/04/2004 : 13:49)

Hallo jeg gjerne hatt noen anbefalinger på en bærbar pc som er god til videoredigering. Og som jeg kan spille litt med. Legger ikke så veldig stor vekt på plassen, mer på ytelsen. Siden jeg har planlagt og kjøpe en ekstern harddisk. Eller funker det veldig dårlig ?

 

Hvis han vil spille da er Mac underlegen og derfor vil jeg anbefalle en Windows basert maskin.

XP virker helt fint hvis man disabler alle unodvendige ting i

KontrollPanel/System/Avansert/Ytelse (Instillinger)

Det er det første jeg gjør når jeg instalerer XP (klikker så fort som mulig på "Tilpass for best ytelse").

Lenke til kommentar

Dette er snakk om prioritering, vil han ha en skikkelig video maskin, eller

en spille maskin... Det er ingen problem å spille på en mac, det er bære

færre titler..

 

Ville absolutt ikke prioritert spill delen høyest!

 

Alle windows versjoner yter dårligere en OS X, dette er uansett om themes

er avlått eller ikkje.. OS X har forøvrig mye mere krevende "themes" enn XP

men yter av den grunn ikkje dårligere, det er snakk om hvordan dette er gjort.

I OS X er dette bygd inn i kilden til systemet, Themes i Xp er bære en sett

med dårlige "klær".. Du kan jo da ikkje forandre så mye i OS X, men det

er da ingen vits å skifte ut dette.

Lenke til kommentar

Apple PowerBook G4 koster 29 000-, Tundra 17 000-. Det er stor forskjell i prisen men ikke så stor i ytelse vil jeg tro....

Tviler sterkt at G4 er nesten dobbel så raskt som Tundra 1557 for den jobben som han skal gjøre.....

En stor pluss er større skjerm, det må jeg innrømme

 

Uansett....G4 er sexy.... :love:

Lenke til kommentar

:w00t::w00t::w00t:

 

Hei folkens!!!!

 

Kan dere slutte å anbefale en Pentium -m maskin til videoredigering? Pentium -m er veldig rask på kontorapplikasjoner men veldig treig på multimedia.

 

Pentium -m prosessoren har stor cache og dette er helt bortkastet ved encoding av video.. her er det rå ytelse av klokkefrekvens som teller. Gå heller for en maskin med mobile Athlon XP eller en Pentium 4-m.

Endret av JensPetrus
Lenke til kommentar
Kan dere slutte å anbefale en Pentium -m maskin til videoredigering? Pentium -m er veldig rask på kontorapplikasjoner men veldig treig på multimedia.

 

Pentium -m prosessoren har stor cache og dette er helt bortkastet ved encoding av video.. her er det rå ytelse av klokkefrekvens som teller. Gå heller for en maskin med mobile Athlon XP eller en Pentium 4-m.

Har du underlag for påstanden?

Lenke til kommentar

En ting er ihvertfall sikkert: Mac eller PC, bærbar til videoredigering og spill er ikke akkurat den beste måten å bruke pengene sine. Hvis du ikke absolutt trenger bærbar anbefaler jeg STERKT å legge pengene i en stasjonær maskin istedetfor. :yes:

 

Ps: vet det ikke var det topic handlet om, men følte jeg måtte si det uansett..

Lenke til kommentar

Jeg ville uten tvil kjøpt en mac, men det er kanskje fordi jeg har en PB g4 15" her.. Men osx har bare konvertert meg, OSet er fantastisk og jeg er helt sikker på at min neste stasjonær maskin må være en mac.

Vi har en familie pc som står og går, etter en stund så kan man bli lei av å formatere og installere virus programmer og hele pakka. En mac er liksom plug and play.

Jeg må bare spørre dere siden nesten hele forumet er pc brukere.

Hvor mange her er det som kjøper et nytt (la oss si et) webkamera, kameraet er plug and play, yay tenker du da slipper jeg å installere noe. Men når du kommer hjem oppdager windos at noe nytt kommer on og ber deg om drivere. Er dette plug and play?

 

Du som skal kjøpe en bærbar maskin, jeg råder deg å gå innom officeline på ullevål eller fotoknudsen på karl johan også titte og teste en PB. Jeg gjorde det og vel en uke etter så hadde jeg en PB.

En PB ja den koster endel, men så spør jeg deg, hvor lenge har du tenkt å ha en maskin? Har du tenkt å ha en laptopp 1-2 år ja løp å kjøp en PC, mens vil du ha en maskin som varer lengere kjøp en mac. Kjøper du en mac så kjøper du det ypperste. Og dere som sier, tull en pc varer lengere en 1-2 år, kanskje men da har det kommet nytt HW som gjør at din maskin virker treg og utdatert. Dere som har windows bærbare maskiner, kan dere tenke dere hva longhorn kommer til å gjøre med maskinene deres?

De kommer til å bli voldtatt. Og ja det er fremtiden, jeg tror at når longhorn kommer må dere nok kjøpe nye maskiner eller kjøre win xp eller win 2000!!! Hallo det er 2004!!!

 

Huff dere som hater mac fordi?! bare test en mac over en ukes tid og fortell meg hva var så MYE bedre på en pc?

Mac skal være bedre på bildreredigering og vidioredigering men har bare testet ut litt av vidio redigering men endel på bilde red, men jeg må si at alt fungerer utmerket bra. Men en annen tinge er at det er så mye sinnsykt bra software på mac, *host* iLife 04.. Helt vanvittig!

 

Kjøp en PB så er du sikker på at du ikke angrer om 2 år.

Lenke til kommentar
Apple PowerBook G4 koster 29 000-, Tundra 17 000-. Det er stor forskjell i prisen men ikke så stor i ytelse vil jeg tro....

Tviler sterkt at G4 er nesten dobbel så raskt som Tundra 1557 for den jobben som han skal gjøre.....

En stor pluss er større skjerm, det må jeg innrømme

 

Uansett....G4 er sexy.... :love:

En PowerBook med 15" koster under 20'000!

Lenke til kommentar
Ikke bruk bærbar til videoredigering!

Man bærer ikke på maskinen mens man jobber med videoredigeringen, man setter den ned på en skrivepult etc för man jobber!

 

Tror du burde oppdatere deg på hva en bærbar datamaskin er. Vi er i år 2004 nå og en bærbar datamaskin har så og si samme spec som en stasjonær!

Lenke til kommentar
Ikke bruk bærbar til videoredigering!

Man bærer ikke på maskinen mens man jobber med videoredigeringen, man setter den ned på en skrivepult etc för man jobber!

 

Tror du burde oppdatere deg på hva en bærbar datamaskin er. Vi er i år 2004 nå og en bærbar datamaskin har så og si samme spec som en stasjonær!

 

Umm. Det er vel å ta litt hardt i. Forskjellene utjevnes mer enn de var før, men det er fortsatt forskjell på bærbar og stasjonær.

Skal man redigere video er det uansett prosessorkraft som er cluet, så hvis man skal bruke bærbar må det jo nesten bli en "desktop-erstatter" med "vanlig" P4 i. Bråker stort sett som et uvær pga kjølinga og er i overkant tunge IMO, men skal man spille og redigere video er det jo ikke noe annet å anbefale.

 

FOR HAN SPURTE OM HVILKEN PC! IKKE MAC! nemlig! :p

 

Hva med en Fujitsu-Siemens Amilo for eksempel? De er ganske bra specca og virker solide og relativt prisgunstige.

Endret av bulldog
Lenke til kommentar
Ikke bruk bærbar til videoredigering!

Man bærer ikke på maskinen mens man jobber med videoredigeringen, man setter den ned på en skrivepult etc för man jobber!

 

Tror du burde oppdatere deg på hva en bærbar datamaskin er. Vi er i år 2004 nå og en bærbar datamaskin har så og si samme spec som en stasjonær!

 

Umm. Det er vel å ta litt hardt i. Forskjellene utjevnes mer enn de var før, men det er fortsatt forskjell på bærbar og stasjonær.

Skal man redigere video er det uansett prosessorkraft som er cluet, så hvis man skal bruke bærbar må det jo nesten bli en "desktop-erstatter" med "vanlig" P4 i. Bråker stort sett som et uvær pga kjølinga og er i overkant tunge IMO, men skal man spille og redigere video er det jo ikke noe annet å anbefale.

 

FOR HAN SPURTE OM HVILKEN PC! IKKE MAC! nemlig! :p

 

Hva med en Fujitsu-Siemens Amilo for eksempel? De er ganske bra specca og virker solide og relativt prisgunstige.

Min er 3.5 kilo og støyer mindre enn alle stasjonære maskiner jeg har hatt. Spesielt varm blir den heller ikke.

 

Hvor rask maskin man behøver kommer helt ann på hva slags videoredigering man skal drive med og hva slags software man bruker. Det var da ikke noe problem å redigere video for 1 år siden og da var jo maskinene mye dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...