Gå til innhold

Bærbar pc til videoredigering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hallo jeg gjerne hatt noen anbefalinger på en bærbar pc som er god til videoredigering. Og som jeg kan spille litt med. Legger ikke så veldig stor vekt på plassen, mer på ytelsen. Siden jeg har planlagt og kjøpe en ekstern harddisk. Eller funker det veldig dårlig ?

www.go-l.com

 

Mac er ikke såååå gode..

PC er heller ikke sååååå gode så da sitter man der uten å kunne kjöpe noen ting.

Tror faktisk jeg ville gått for en Mac. Jeg angrer litt på at jeg ikke kjöpte en PowerBook istedenfor FS maskinen. Windows er sluggy og ekkelt, men alt her handler vel om hva slags software du skal köre.

FinalCut så kjöper du Mac.

Premiere så kjöper du PC.

Avid, ingen aning.., har ikke testa det.

 

Mac er billigst på Apple.no om du skal ha nyeste utgaven. Kjöp ram et annet sted som feks komplett.

 

PC, da ville jeg valgt Tundra'n jeg også.

Hvis du stikker inn til web pagen og leser test resultatene, tror meg maskinene der knuser mac så hardt...

 

Pluss MAC er ikke så mye billigere :thumbs:

Lenke til kommentar
Hallo jeg gjerne hatt noen anbefalinger på en bærbar pc som er god til videoredigering. Og som jeg kan spille litt med. Legger ikke så veldig stor vekt på plassen, mer på ytelsen. Siden jeg har planlagt og kjøpe en ekstern harddisk. Eller funker det veldig dårlig ?

www.go-l.com

 

Mac er ikke såååå gode..

PC er heller ikke sååååå gode så da sitter man der uten å kunne kjöpe noen ting.

Tror faktisk jeg ville gått for en Mac. Jeg angrer litt på at jeg ikke kjöpte en PowerBook istedenfor FS maskinen. Windows er sluggy og ekkelt, men alt her handler vel om hva slags software du skal köre.

FinalCut så kjöper du Mac.

Premiere så kjöper du PC.

Avid, ingen aning.., har ikke testa det.

 

Mac er billigst på Apple.no om du skal ha nyeste utgaven. Kjöp ram et annet sted som feks komplett.

 

PC, da ville jeg valgt Tundra'n jeg også.

Hvis du stikker inn til web pagen og leser test resultatene, tror meg maskinene der knuser mac så hardt...

 

Pluss MAC er ikke så mye billigere :thumbs:

Hva har "gode" med hvor rask maskinen er? På Windows må du i tillegg ha virusbeskyttelse på samtidig, noe som sikkert er slått av i tester.

 

Mac har mye bedre mulitasking enn Windows så du kan gjöre andre ting mens filmen exporteres.

 

Bare litt kjedelig at når maskinen din fra L får istykker så må du sende den til USA for å få den fiksa. Om du i det hele tatt får noen maskin fra det firmaet der...

 

Og når FinalCutPro ikke finnes til Windows så finnes det inget annet valg enn Mac :p

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Og så ble tråden enda en Mac-vs-PC tråd.. :roll: Er så genialt med alle disse bombastiske/fanatiske svarene som er en av to: Pc knuser Mac/Mac knuser pc.. Ffs kan ikke folk roe det ned og godta at begge har sine fordeler? Jeesch..

Endret av bulldog
Lenke til kommentar
Og så ble tråden enda en Mac-vs-PC tråd.. :roll: Er så genialt med alle disse bombastiske/fanatiske svarene som er en av to: Pc knuser Mac/Mac knuser pc.. Ffs kan ikke folk roe det ned og godta at begge har sine fordeler? Jeesch..

Vi anbefaler han bare en mac hva er problemet med det??

Lenke til kommentar

@el-asso

 

PC = PERONAL COMPUTER FFS!!

 

Som sagt tidligere passer mac, winmaskin, linux maskin, inux maskin, solaris, DOS maskin (!) +++ under den kategorien... så ikke syt så jævli.. blir irritert over å lese sånn drittungerinlegg som hele denne tråden består av.. (jeg synker til deres nivå nå, men wtf?! )

 

JEG PERSONLIG har en Windows PC her.. Men jeg sparer til en iBook. (mangler 2k)

Fordi jeg vet av erfaringer at videoredigering er MYE bedre på mac, enklere, raskere og ikke minst bedre rett og slett. men det er MIN mening. Jg kritiserer ikke noen andre for at de mener avid, premiere, pinnacle sv på PC er bedre, men JEG mener Final Cut Pro er best. Punktum finale!

(min eneste post i denne saken..)

Lenke til kommentar

vært borte i påsken så har ikke fått svart før nå. Grunnen til at jeg skal ha en bærbar er at jeg skal sannsyneligvis ut og reise et år. Og vil også redigere en del film, men spilling tror jeg det ikke blir så mye av. er litt usikker på prossesir. for jeg vil ha en lett og stillegående bærbar. hittil har jeg sett litt på whitebox sine bærbare pc'er men jeg er også åpen for mac.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
vært borte i påsken så har ikke fått svart før nå. Grunnen til at jeg skal ha en bærbar er at jeg skal sannsyneligvis ut og reise et år. Og vil også redigere en del film, men spilling tror jeg det ikke blir så mye av. er litt usikker på prossesir. for jeg vil ha en lett og stillegående bærbar. hittil har jeg sett litt på whitebox sine bærbare pc'er men jeg er også åpen for mac.

Gå for en mac du.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kjøp en PB og bli kjempefornøyd. Og tro meg maskinen er verdt hver eneste krone.

Det er den så definitivt ikke, men det er en fryktelig god maskin. Apple kan skru opp prisen på det nivået for de har laget noe som er ettertraktet fordi det er tilfredstillende annerledes enn en vanlig pc.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Sitter nå og skriver på en Pb 12 tommers med en ekstra 512-mb brikke satt inn.

Kan ikke si at jeg har prøvd videoredigering på denne men jeg angrer ikke over kjøpet, har jo også en pc og valget er ikke vanskelig om hva jeg skal sitte på nå jeg kommer hjem etter en stressa skole-dag ( MACen!!). Spill går flott på mac, unreal tournament og warcraft 3 virker flott.

Jeg stresset også veldig om hva jeg skulle velge da jeg kjøpte meg bærbar, ville anbefale deg til og kjøpe en mac. Det er noe helt annet enn windows og det er bare bra syns jeg.

 

Håper du joiner oss mac fanatikere ;):D

Lenke til kommentar

Tenkte bare å dele min erfaring med Windows, Mac OS X og videoredigering:

 

Videoredigering i Windows har følgende fordeler:

 

CPU på X86 plattformen (Intel P4 og P4m fortrinnsvis) er noe kraftigere enn G4 fra Motorola.

X86 plattformen er mer konkuurranseutsatt, og dermed billigere i innkjøp.

 

Negative sider ved Windows/X86:

 

Avid DV Xpress suger hardt i Windowsversjon. (Gjorde i allefall det for ca. ett år siden. Har ikke testet siden.)

Final Cut PRO finnes ikke på plattformen. (I mine øyne det beste verktøyet du får.)

 

 

Positive sider ved Mac OS X som plattform:

 

Final Cut PRO. Kan ikke få sagt dette ofte nok. :)

Ikke noe plunder med oppsett av maskinvare. Trenger ikke finne FireWire kort som fungerer stabilt med programvare.

Null jalla med drivere og styringsprogrammer som ikke virker.

 

Negativt med OS X for videoredigering:

 

Pris. Apple tar seg godt betalt for brukervennnligheten sin.

 

 

Hvis du skal redigere på en PowerBook så er det to ting som er veldig viktige for utfallet. Det ene er disk, det andre er minne. Jeg har redigert en god del på en 1.25GHz G4 med 4200RPM disk og 512MB minne. Dette er akkurat i grenseland for hva jeg gidder. Blir litt mye "badeball" innimellom. (Cursor som viser at systemet er opptatt....) Med en ekstern FW800 disk og 512MB ekstra ble alt så meget bedre. Kjøpte minne hos Norek/Komplett, da de er MYE billigere enn Apple.no.

 

Kan i tillegg legge til at jeg også har støttestet min G4 1.25GHz. Den tålte en tur ned trappa helt fint. Bare litt bulker her og der... :p

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...