Gå til innhold

MP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har fått innkalling til sesjon og har tenkt over hva jeg vil i militæret. Foreløig virker militær politi interresant. Er det noen her som har vært eller holder på med MP greier? Jeg vil gjerne vite så mye som mulig om så mye som mulig innfenor dette :)

du får vite en god del under sesjonen og du har muligheter for å snakke med "sjefen sjøl" der, bør hovedsakelig sikte deg inn mot det du har kompetanse/utdannelse innen kan det virke som..

 

eller du kan jo snuse på http://www.mil.no :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg var i MPen for noen år siden, og kan trygt anbefale det for de som ønsker en spennende men hard tjeneste.
Rekruttskolen er litt hardere enn vanlig(vi hadde 6mnd rekruttskole) ,og bare desom var gode nok fikk fullføre tjenesten som MP. (regn med å tilbringe mye tid i klasserom med opplæring og prøver)
Du får opplæring i masse våpen (tjenestevåpen var MP5 , Glock, MG3, AG3 med kort kolbe etc).
Krigsfangetjeneste - Avhørs teknikk - Krigsfangeleir
Eksplosiver
Antiterror trening (vi fikk trene sammen med Politiet i Stavanger- sparke inn dører - sjokkgranater - rappellering +mye mer - har du spilt Splinter Cell skjønner duu hva jeg mener)
Spionasje - koding/kryptering
Eskortetjeneste (råkjøring med biler :D )
Sikring av installasjoner/personer
Fartkontroller - med radar
Vi som klarte helvetsesuka fikk tilbud om eget opptak til Fallskjermjeger (Trandum).
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Jeg var i MPen for noen år siden, og kan trygt anbefale det for de som ønsker en spennende men hard tjeneste.

Rekruttskolen er litt hardere enn vanlig(vi hadde 6mnd rekruttskole) ,og bare desom var gode nok fikk fullføre tjenesten som MP. (regn med å tilbringe mye tid i klasserom med opplæring og prøver)

Du får opplæring i masse våpen (tjenestevåpen var MP5 , Glock, MG3, AG3 med kort kolbe etc).

Krigsfangetjeneste - Avhørs teknikk - Krigsfangeleir

Eksplosiver

Antiterror trening (vi fikk trene sammen med Politiet i Stavanger- sparke inn dører - sjokkgranater - rappellering +mye mer - har du spilt Splinter Cell skjønner duu hva jeg mener)

Spionasje - koding/kryptering

Eskortetjeneste (råkjøring med biler inv_biggrin.gif )

Sikring av installasjoner/personer

Fartkontroller - med radar

Vi som klarte helvetsesuka fikk tilbud om eget opptak til Fallskjermjeger (Trandum).

 

 

Jeg er MP nå, og er akkurat ferdig med utdanningen, og blir snart sendt til stasjon.

Jeg kjenner meg ikke stort igjen i det Jazzcat skrev. For det første er rekrutten 6 uker, ikke måneder. Rekrutten er likevel hard, og veldig mange blir kastet ut. Etter rekrutten er det en mestringsøvelse, også kjent som helvettesuke.

 

Noen få av oss har glock-kurs, resten har bare skutt med AG3. Det er noen teoretiske prøver, og i grunnutdanningen er man mye i klasserom. Vi har en del ordenstjeneste, som er et veldig stort fag, rettslære, åstedslære etc. Vi har også utrykningskurs, batongkurs, arrestasjonsteknikk, alkometerkurs, feltvognkurs ect.

 

Har som sagt ikke kommet til nytt tjenestested enda, men kan absolutt anbefale MP. Å si at vi driver på med eksplosiver, anit-terror og leker splinter cell er likevel helt feil

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg går MP-Skolen nå (MPKPu heter det nå).

Rekrutten er 6 uker, hard og vanskelig hvis du ikke i god for og flink til å ta initativ.

Tror 208 var innkalt, 168 møtte opp, 57 kom inn:P å jeg tror det kanskje ryker et par stykker til.

Ellers så har du en del eksamen. Rettslære, ordenstjeneste, etterforskning og kriminalteknikk.. osvosv

 

Anbefales hvis du er god i styrke, er smart og initativrik;)

Er du ikke det har du rett å slett veldig liten sjans for å komme inn, å da havner du i vakta eller på velferden i en eller annen leir:P

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...