Gå til innhold

Skal køpe flatskjerm - Trenger råd

Pfu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har lest LCD guiden og har valgt ut et par skjermer som nogenlunde passer basert på spec og design. Nå er det den siste evalueringen igang og jeg trenger litt hjelp eller innspill.

Min bruk er hovedsaklig internett, TV (mest kabelTV) og bruk av Office 2003. Spiller ikke noen spill.

Kjører på XP home ed. Har ATI Radeon 9200, om det vil påvirke et valg. Pris er ikke det viktigste.

Disse evaluerer jeg:

HP L2035: TFT, 20.1", .255 mm, 250 nits, 400:1, 1600X1200, 75 Hz, 16 ms (typical, rise + fall)

Samsung 193T: TFT 19", .294 mm, 250 cd/m2, 750:1, 1280 x 1024, 75 Hz, 25 ms

BenQ FP991: 19", .294 mm, 300 cd/m2, 700:1, 1280 x 1024, 76hz, 25 ms (tr/tf)

Hvis det er 1000 kroner forskjell mellom skjermene, hvilken velger jeg?

Har hørt at TV er bedre på 19" enn 20", er det riktig?

Setter pris på tilbakemelding,

PFU :cool:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette må vel være en sak for Øyvind Dahle, send ham en PM så kan han sikkert hjelpe deg med å velge en skjerm som passer til ditt behov.

Lykke til!

Edit: Br.navnet hans er oivind_dahle

Endret av Pcdude
Skrevet (endret)

Pfu:

Du har også lest den store lcd testen del 1, 2 og 3

http://www.hardware.no/tester/skjerm/index.html

Kommer også en test av Iiyama 20,1" i dag :)

Når det gjelder TV på skjerm er nok 20" bedre enn 19" da, 20" er 4:3 format og 19" er 5:4 format...

etter påske kommer jeg med en guide for deg som skal ha skjermen som tv :)

Kommer også noen tester av lcd tver:)

edit:

hvordan fikk du 1000 kroner i forskjell på dine to eksempler?? Jeg fikk mye større forskjell....

Endret av oivind_dahle
Skrevet

Øivind,

Takk for tilbakemeldingen. Mener du at jeg skal vente med å kjøpe?? Du vet hvordan penga klør i lomma når du har bestemt deg for å oppgradere. Hadde liksom tenkt å kjøpe i dag, jeg da.......

PFU

Skrevet

Synes flatskjerm en masse penger ut av vinduet jeg.. Liten synsvinkel, tåler lite og ofte er det problemer. Men det er jo selvsagt fodeler: Liten og lett, tar lite plass. Men jeg ville ikke betalt det dobbelte for en lcd skjerm.

Skrevet

Tja, til ditt bruk vil jeg faktisk be deg titte på den iiyama'n som det kommer test av (tar forbehold om at det er den jeg har skrevet litt av). Prisen går opp litt, men jeg kan garantere deg at det er verdt det.

Skrevet
Synes flatskjerm en masse penger ut av vinduet jeg.. Liten synsvinkel, tåler lite og ofte er det problemer. Men det er jo selvsagt fodeler: Liten og lett, tar lite plass. Men jeg ville ikke betalt det dobbelte for en lcd skjerm.

Hvorfor skal dere som helt klart ikke har peiling i det hele tatt kaste dere ut i disse trådene med argumenter som rett og slett ikke holder stikk? Ta deg en tur til Nydalen, Oslo i påsken så skal du få se hva LCD er...

Skrevet

Øivind,

Litt bekjentskaper her og der. Lovlige selvfølgelig. Har sett Samsung til ca 6.700 (Hvit er billigere, men uaktuell) og HP'en så jeg til 9.000. Med litt ekstra rabatter så er det ikke så langt unna. Skulle sagt 1.500 i forskjell, kanskje.

PFU

Skrevet
Tja, til ditt bruk vil jeg faktisk be deg titte på den iiyama'n som det kommer test av (tar forbehold om at det er den jeg har skrevet litt av). Prisen går opp litt, men jeg kan garantere deg at det er verdt det.

Venter utålmodig på denne testen, Øyvind, skyndt deg!!! ;)

Jeg tror jeg har lyst på denne skjermen, det er jaffal klart. Men er den god nok?

Skrevet

193t har jeg positiv erfaring med. Men skulle jeg kjøpt meg 19" i dag hadde nok valget mitt falt på Benq.

Regner med at du har tv kort i maskina da ingen av dine forslag har innebygde tv tunere.

Om 45 minutter kommer testen av iiyamaen, som er den desidert billigste 20" lcd skjermen i dag:

Og ikke la damene lure deg: Det kommer an på størrelsen. Det er helt utrolig deilig å sitte foran en 20" skjerm (selv sitter jeg foran en 21,3" når jeg ikke tester).

Men hvis du ser dårlig og har behov for at ting skal være stort er 19" bedre. Dette er fordi oppløningen på en 19" er 1280 x 1024, mens den er 1600 x 1200 på 20". 20" gir deg mye mer plass på skrivebordet....

Det skal liksom ikke være lett :p

Skrevet

Hvorfor skal dere som helt klart ikke har peiling i det hele tatt kaste dere ut i disse trådene med argumenter som rett og slett ikke holder stikk? Ta deg en tur til Nydalen, Oslo i påsken så skal du få se hva LCD er...

hva snakker du om? og mitt poeng er at en flatskjerm er altfor dyr nå for tiden. men etter hvert kanskje de blir billige, da kan det hende at man kjøper en.,. Slitsomt å løfte den store tunge skjermen min på lan! :)

Skrevet

La meg, før noen andre hopper i taket av glede, si at det ikke er noe superskjerm det er snakk om. Mitt råd gikk til Pfu basert på hans bruksmønster!

Skrevet

Litt utenfor topic her men hvorfor får jeg den advarsel (%) greia på siden av innleggene mine.

Sorry, litt fersk i forumet.....

PFU

Skrevet

hva snakker du om? og mitt poeng er at en flatskjerm er altfor dyr nå for tiden. men etter hvert kanskje de blir billige, da kan det hende at man kjøper en.,. Slitsomt å løfte den store tunge skjermen min på lan! :)

Kaste penger ut av vinduet??

Skjermen er 90 % av maskina, og den kan du ha i mange år uten å oppgradere. Mens de fleste brukere ikke merker forskjell på om de sitter på en amd xp 2700 kontra en xp 3000, eller om de benytter 9600 pro eller 9800 pro. Her kan man snakke om å sløse.

Jeg må nesten le av folk som har det råeste systemet og sitter å stirrer inn i en 7 år gammel 17" CRT skjerm.

Om du bruker noen kroner nå , får du en skjerm du kan optimalisere opplevelsen foran datan:P

Skrevet
Har tatt opp diskusjonen med Rasch på PM, så vi dropper det temaet i denne tråden. er lei av at LCD tråder sporer av...

Flott, slike innspill fører bare til meningsløse diskusjoner! Gratulerer med mod status enden, det fortjente du, og du har gjort en fabelaktig jobb så langt :D

Skrevet

Øyvind,

Venter på testen............

Ja, har TV kort, sitter nå å ser TV2 nyhetene på en HP fx50, 15" flatskjerm. Vel tre år gammel. Husker jeg kjøpte den på Lefdal for 6000,-

Med ny "feit" PC må jeg nok oppgradere skjermen.....

PFU

Skrevet
La meg, før noen andre hopper i taket av glede, si at det ikke er noe superskjerm det er snakk om. Mitt råd gikk til Pfu basert på hans bruksmønster!

Ja, der datt jeg ned igjen, hvilken 20.1" anbefaler man da, pris i forhold til kvalitet?

:cry:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...