Gå til innhold

PC vs Mac


knuten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Manglende spillstøtte

Dyr i forhold til ytelse på mange brukområder(ikke grafikk)

Ikke alltid like kompatibel med filformater fra de facto standard: M$. (Vel, nå finnes jo office for mac også...)

 

Men, det er en helt dust diskusjon. Hver til sitt bruk.

Sitter du mye med Photoshop er MAC overlegen. Liker du ikke stygge grå pc'bokser så er mac et alternativ(nå har jo også WinXP kommet med en GUI i samme sjanger :smile:)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-30 09:41, knuten skrev:

En i klassen min sverger til macverket Mac.

Jeg har ikke så god greie på Mac, hva er bedre med PC i forhold til Mac? Må ha noen hardtslående argumenter!


 

Jeg går ut fra at du argumenterer heftig for at pc er bedre siden du kaller det "macverk".. Selv om du "ikke har så god greie på det".. Mitt syn på saken: mac er stilig, dyrt, forholdsvis stabilt os, mindre utvalg av software, overlegent til profesjonell grafisk jobbing, mindre utvalg av hardware. Er man villig til å betale kan mac være et bra alternativ. Nå begynner det jo å komme en del spill for mac også, og det var vel apple som kom først med geforce3 tror jeg.

Synes selv det fortsatt er kulere med pc fordi jeg har et større utvalg av hw og sw, og at det er mange flere brukere av pc. Ekte nerder bruker jo ikke mac heller, da.. :smile:

Lenke til kommentar

Her vil smaken alltid være som baken. For noen år siden ville jeg vært enig i at Mac var mer stabilt, bedre, enklere enn PC. Noe mekking blir det alltid på en PC, enten med software eller hardware. Men etter at windows ble stabilt (win2000) så kan jeg faktisk ikke gi deg en god grunn til å kjøre Mac, med mindre du er så vant til å bruke det at du ikke kunne tenke deg noe annet... omtrent som å få en windowsbruker til å kjøre Linux tenker jeg :smile:.

En av de grafiske designerne jeg jobber med gikk likevel over til PC (Athlon T-bird) og sier at hans maskin er overlegen alle maskinene Mac-vennene hans sitter på. De hadde visst kjørt en del tester ettersom dette var noe Mac-folket ikke ville kjøpe så lett, hehe. (Og nei, husker ikke hva de testet.)

Altså, Mac er IKKE bedre til multimedia, er dyrere og ikke akkurat noe å bygge etter behov.

Men de har "klasse", og sin egen lille skare av tilhengere.

Lenke til kommentar

Mac knuser pc på de fleste områder! Microsoft lager glimrende programmer til mac. I tillegg til media siden er mac best på audio. Sjekk selv hva de fleste studioer bruker. Og snakker vi film...mac der også.

Norge er et molbo-land! Med det mener jeg: Spør mannen i gata og han vet ikke hva en mac er engang.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-02 08:50, MrWinther skrev:

Mac knuser pc på de fleste områder! Microsoft lager glimrende programmer til mac. I tillegg til media siden er mac best på audio. Sjekk selv hva de fleste studioer bruker. Og snakker vi film...mac der også.

Norge er et molbo-land! Med det mener jeg: Spør mannen i gata og han vet ikke hva en mac er engang.



Har du noen tester som backer opp det du sier om Mac's overlegenhet? Så vidt jeg vet er dette langt fra sannheten, de fleste nogenlunde objektive audiofolka som jeg kjenner er enige om at de raskeste Athlonene er mye raskere enn G4. En grunn til at mange audiofolk sitter på Mac er Protools som ikke er så bra støttet på PC. Undervurder heller ikke tradisjonens makt... Photoshop er kanskje et unntak, men så er jo dette tungt optimisert for Mac også da :razz: Hva mener du med "i tillegg til mediasiden" forresten? Er ikke audio media da?

Kan se en (stor) fordel med Mac dog. OS X begynner å se riktig bra ut... I alle fall ikke et steg bakover ala win XP.

Denne linken kan gi en viss indikasjon på rå ytelse forresten: http://www.digitalnaturalsound.com/logic_d...p/perform.shtml

Den viser hvor mange instanser av en viss plugin som er kjørt på de forskjellige systemene.

Eks:

P4 1700: 32 PV

G4+ 533MP: 18 PV

Døm selv.....

Lenke til kommentar

A_N_K

skrev

"Har du noen tester som backer opp det du sier om Mac's overlegenhet?"

 

Nei ikke her og nå. Har lest mange. Kan sikkert finne en til macs fordel akkurat som du gjorde for pee cee. Du gidder sikkert ikke å finne dette selv.

 

 

"Så vidt jeg vet er dette langt fra sannheten, de fleste nogenlunde objektive audiofolka som jeg kjenner er enige om at de raskeste Athlonene er mye raskere enn G4. "

 

Faktisk tror jeg du har rett her. (Foreløpig...G5 kommer snart.)

 

 

 

"En grunn til at mange audiofolk sitter på Mac er Protools som ikke er så bra støttet på PC. "

 

Riktig, men dette er bare EN årsakene til at de gjør det.

 

 

"Undervurder heller ikke tradisjonens makt..."

 

Eller saueflokk prinsippet.

 

"Photoshop er kanskje et unntak, men så er jo dette tungt optimisert for Mac også da "

 

En påstand uten begrunnelse!

 

 

 

"Hva mener du med "i tillegg til mediasiden" forresten? Er ikke audio media da? "

 

Jeg mente i filmproduksjons-bransjen. (drit i skrivemåten min. sikkert mange feil.)

 

 

 

"Kan se en (stor) fordel med Mac dog. OS X begynner å se riktig bra ut... I alle fall ikke et steg bakover ala win XP. "

 

Ville vært en overaskelse hvis jeg skulle motsi deg her. .-)

 

Kort sagt: Det er gøy å bruke mac. Mac brukere går veldig sjelden tilbake til pc etter en tids bruk.

 

 

"Denne linken kan gi en viss indikasjon på rå ytelse forresten: "

 

Har en side til deg her:

http://www.macspeedzone.com/

Les og lær.

Lenke til kommentar

En ting er sikker, Mac's prosessorer (RISC) er på mange områder totalt overlegne pc-prosessorer (AMD og Intel-CPU'er er egentlig for det meste knallende like i hvordan de fungerer). De utnytter rett og slett mhz'a bedre og det er i større grad enn med PC-prosessorer mulig å "styre" prosessorenes "indre", dvs, dele opp ressursene og ytnytte dem bedre. Med andre ord, til en del oppgaver er de totalt overlegne pc på grunn av en totalt annen prosessorarkitektur. Mac's prosessorer er jo basert på samme prinsipp som virkelige stordatamaskiner og tilhører den andre fløya av CPU-utvikling som virkelig skjøt fart etter 4004'ern til Intel kom og seinere x88 og x86.

 

Nå liker ikke jeg Mac eller noe, men prosessora dems har jeg respekt for. I likhet med Sillicon Graphics-maskiner og CPU'er..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-02 11:30, MrWinther skrev:

A_N_K

skrev

"Har du noen tester som backer opp det du sier om Mac's overlegenhet?"


Nei ikke her og nå. Har lest mange. Kan sikkert finne en til macs fordel akkurat som du gjorde for pee cee. Du gidder sikkert ikke å finne dette selv.



"Så vidt jeg vet er dette langt fra sannheten, de fleste nogenlunde objektive audiofolka som jeg kjenner er enige om at de raskeste Athlonene er mye raskere enn G4. "


Faktisk tror jeg du har rett her. (Foreløpig...G5 kommer snart.)




"En grunn til at mange audiofolk sitter på Mac er Protools som ikke er så bra støttet på PC. "


Riktig, men dette er bare EN årsakene til at de gjør det.



"Undervurder heller ikke tradisjonens makt..."


Eller saueflokk prinsippet.


"Photoshop er kanskje et unntak, men så er jo dette tungt optimisert for Mac også da "


En påstand uten begrunnelse!




"Hva mener du med "i tillegg til mediasiden" forresten? Er ikke audio media da? "


Jeg mente i filmproduksjons-bransjen. (drit i skrivemåten min. sikkert mange feil.)




"Kan se en (stor) fordel med Mac dog. OS X begynner å se riktig bra ut... I alle fall ikke et steg bakover ala win XP. "


Ville vært en overaskelse hvis jeg skulle motsi deg her. .-)


Kort sagt: Det er gøy å bruke mac. Mac brukere går veldig sjelden tilbake til pc etter en tids bruk.



"Denne linken kan gi en viss indikasjon på rå ytelse forresten: "


Har en side til deg her:


Les og lær.



 

Når det gjelder utsagnet om at jeg fant en test til fordel for pc, vel.....

Denne testen er basert på at uavhengige brukere sender inn sine resultater. Dessuten vet jeg som bruker av programmet in question, logic audio, at utvikleren i alle fall ikke diskriminerer mac. Updates for pc kommer som regel *etter* de for mac, så det så :) Dette viser simpelthen at mac's fpuytelse for øyeblikket er underlegen pc.

Jeg husker en artikkel på ars technica, hvor de kom fram til at G4 400 (eller var det 450) var kanskje 20% raskere enn en K7 600 (noe rundt 600 i alle fall). PC-plattformen har jo utviklet seg noe jævlig siden da for å si det mildt, kan vi si det samme om mac?

Jeg er forresten enig i at mac har en mer elegant arkitektur, men det betyr ikke at den ikke kan bli slått vha ren mhz :Ø

Selv om X86 nådde 100ghz (og mac sto på stedet hvil), hadde det sikkert ennå vært ett og annet mac'hue som påsto at mac var raskest.

Sjekket ut den macspeedzone linken forresten.

Hva om jeg linket til amdzone eller intel/amd for den del? Informativt, hæ?

Hva angår Photoshop er det velkjent at det ikke er videre optimisert for pc. Bevis? Beklager, kjenner ingen på Adobe...

 

 

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2001-11-03 11:25 ]

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Tidligere kjøpte man mac fordi de var:

-Mer stabile

-Enklere å bruke

-Bedre på lyd og grafikk

-Bedre grafisk programvare

 

De siste to årene har eplet hadd problemer med å henge med på MHz-kappløpet. Mac har måttet ty til doble prosessorer og spesialsydde benchmark i det siste for å klare å slå P4 og Athlon i noen som helst tester. Gjennonsnittsytelsen henger ca et år etter PC-verden. Stabiliteten til Win2000 og XP er nå på høyde med linux og tidligere MacOS og er heller ikke noe argument for mac lengre. Grafiske programmer til windows har for lengst hentet inn forspranget mac hadde. Grafikk og lyd har forbrdret seg mye på PC-siden og har vært litt forran mac i et par år nå.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 18:51, Simen1 skrev:


Stabiliteten til Win2000 og XP er nå på høyde med linux og tidligere MacOS og er heller ikke noe argument for mac lengre


MacOS har aldri vært kjent for stabilitet. Før MacOS X kom var det (min subjektive påstand) kanskje det teknisk sett svakeste OS'et på markedet. Den hadde kanskje ikke blue-screens men maskinene hang seg opp i hytt og pine, og blandt tyngre brukere var det ikke uvanlig med flere restarts om dagen. I tillegg til elendig minnehåndtering.

 

MacOS X har en helt ny og mye bedre arkitektur, og kan derfor ikke sammenliknes med eldre MacOS versjoner.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2001-11-02 13:53, DFN skrev:

En ting er sikker, Mac's prosessorer (RISC) er på mange områder totalt overlegne pc-prosessorer (AMD og Intel-CPU'er er egentlig for det meste knallende like i hvordan de fungerer).


 

Morsomt å lese ting som dette da:

 

"Mannen som spådde at HP ville gå sammen med Compaq er nå skråsikker på at Apple vil begynne å bruke Intel-prosessorer."

 

http://www.itavisen.no/art/1299203.html

 

http://news.zdnet.co.uk/story/0,,t269-s2120297,00.html

 

http://www.osopinion.com/perl/story/17095.html

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2001-11-02 13:53, DFN skrev:

En ting er sikker, Mac's prosessorer (RISC) er på mange områder totalt overlegne pc-prosessorer (AMD og Intel-CPU'er er egentlig for det meste knallende like i hvordan de fungerer). De utnytter rett og slett mhz'a bedre og det er i større grad enn med PC-prosessorer mulig å "styre" prosessorenes "indre", dvs, dele opp ressursene og ytnytte dem bedre. Med andre ord, til en del oppgaver er de totalt overlegne pc på grunn av en totalt annen prosessorarkitektur. Mac's prosessorer er jo basert på samme prinsipp som virkelige stordatamaskiner og tilhører den andre fløya av CPU-utvikling som virkelig skjøt fart etter 4004'ern til Intel kom og seinere x88 og x86.


Nå liker ikke jeg Mac eller noe, men prosessora dems har jeg respekt for. I likhet med Sillicon Graphics-maskiner og CPU'er..


 

Hvis prosessorene dems er så forbanna overlegne, hvorfor i helvette går dem over til intel cpuer da ? bare BS spør du meg

Lenke til kommentar

Nå begynner diskusjonene å bli virkelig saklig her. Selv ville jeg fortsatt ha kjøpt en Mac hvis min gamle mor trenge en PC. Den er bitte litte grann enklere å bruke så hvis man kan ta seg råd til å betale en del ekstra så er jo det en fordel for enkelte. Du må tro meg på at alt som kan gjøres litt enklere ville være en velsignelse for mutter'n og hennes supportansvarlig. (dvs meg. Ellers erjeg enig i at ekte nerder bruker ikke MAc, de kjører Linux.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2001-11-02 13:53, DFN skrev:

En ting er sikker, Mac's prosessorer (RISC) er på mange områder totalt overlegne pc-prosessorer (AMD og Intel-CPU'er er egentlig for det meste knallende like i hvordan de fungerer). De utnytter rett og slett mhz'a bedre og det er i større grad enn med PC-prosessorer mulig å "styre" prosessorenes "indre", dvs, dele opp ressursene og ytnytte dem bedre. Med andre ord, til en del oppgaver er de totalt overlegne pc på grunn av en totalt annen prosessorarkitektur.


 

Men en ny MAC er jo så utrolig mye dyrere enn en ny PC, når de har omtrent samme ytelse.

 

 

Først, la meg si at de som liker MAC skal få fortsette å bruke det. Man fortsetter jo å bruke det man selv kjenner til og er fornøyd med. Men jeg vil gjerne fortelle hvorfor jeg foretrekker PC og kanskje styre noen førstegangskjøpere av PC unna MAC hvis de ikke vil oppleve det samme som jeg har opplevd.

 

 

Har jobbet mye med Mac på jobben, og mye med PC hjemme. Min konklusjon er at Mac sitt OS er ustabilt (ti ganger mer ustabilt enn Windows 98). Vi må restarte maskinen annen hver gang vi skal koble oss til internett, og det skjer også etter at en Mac-ekspert var å så på maskinen og reinstallerte OS på nytt. Skrive ut vil den heller ikke i 25% av tilfellene, web-browsing med ISDN linje går mye tregere enn med min modem-linje (som jeg hadde før). Og alle på jobben er enige, så nå har vi bestilt fullstendig ny maskinpark bestående kun av PC. Skal bli godt å bli kvitt rælet.

 

Redigerte video på MAC på skolen jeg gikk på før. Krasj skjedde flere ganger om dagen (fullstendig krasj som krevde at vi dro ut strømkabelen) og flere ganger måtte vi vente flere timer på at en eller annen teknisk guru skulle ordne opp i noe for oss. Nå redigerer jeg video på PC og hvis den en sjelden gang henger seg (max en gang per dag) så avslutter jeg programmet med CTRL-ALT-DEL og starter programmet på nytt. Photoshop (samme versjonsnummer)var også raskere på min gamle 266MHz PC (som jeg hadde før) enn på 300 eller 400 MHz Mac'ene som sto på skolen på samme tid.

 

En annen ting som irriterer meg med f.eks Mac er IMac, Man kan ikke bytte ut bare skjermen om man skulle ønske det (skjermen er elendig, uskarp og liten), neida, da må man kjøpe helt ny datamaskin. Vil man ha bedre datamaskin så må man også bytte ut skjermen. IMac er jo noe av det værste som er laget i dataverdenen hva gjelder muligheten for oppgraderinger og lignende. I tillegg er all hardware til Mac dyrt, dårligere utvalg av hardware og software og selve maskinen er rådyr i forhold til en PC med samme ytelse (og da mener jeg faktisk ytelse, ikke antall MHz). Det er også færre som har god greie på MAC ettersom det er færre som har det, så det er lettere (og kanskje gratis!) å få hjelp om man har problemer med PC.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 19:51, Kamerat skrev:

er et eksempel på hvor overlegent rask en Mac er :smile:


 

EDIT : så litt nøyere på testen :

 

Dette er jo tester målt i tid... dvs. at jo kortere tid, jo bedre. Har du lest konklusjonen på testen?

 

"The Mac dual 1GHz G4 could not even come close to keeping up with these two PCs. Even though the P4 machine has only a single processor, it was easy for it to leave the dual-processor Mac far behind. "

 

Og er du i det hele tatt klar over hvor mye dyrere enn Dual 1 GHz MAC er i forhold til en PC?

 

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-08-08 20:23 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...