Gå til innhold

erfaring fra elkjøp og lefdal vedr. prisgaranti


Anbefalte innlegg

I det siste har det vært endel "Tilbud" på Nokia 3510i kontant-telefoner. Jeg har riktig nok fått kjøpt et eksemplar men jeg opplevde ganske vanskelige selgere.

 

Jeg så på elkjop.no at telefonen var satt ned til 499,- og tok utskrift av dette med til butikken, men selgeren nektet å gi meg varen til den prisen pga at "det var feil vare". Og at de skulle få "denne billige telefonen" inn på mandag. Jeg kranglet litt men selger nektet å gi seg. Mandagen kom, og på nettbutikken variererte prisen mellom 499,599,699 i løpet av 1 time! da prisen viste 599 tok jeg utskrift og tok den med til elkjøp ved åpningstiden, det var ikke noe kø der, og jeg fikk reservert en telefon da de ikke hadde ankommet. Det som er tragisk er at sammme dag kom annonsen som viste at telefonen koster 499, og allikevel setter de pris på 599 på telefonen jeg har reservert.

 

onsdagen kom og jeg fikk ordnet opp i prisen. Noen uker senere fyller en expert butikk året og har samme telefonen til 299 (de åpnet dørene kl 8, elkjøp åpner kl 10), jeg tar meg turen dit og får faktisk kjøpt en derfra også. Går til elkjøp noen dager senere, tar med kvittering fra elkjøp og annonsen som viser 299 hos expert. Neida, nytter visst ikke fordi expert er utsolgt for varen. Viser selgeren kvittering fra expert om at jeg HAR fått den billigere 30 dager etter salg, nytter ikke det heller. Og det er jo helt umulig å bruke prisgarantien pga at telefonen er utsolgt hos expert pga at de åpner 2 timer før elkjøp.

 

Konklusjonen er: prisgarantien gjelder (muligens) men varen MÅ være på lager når du vil benytte denne. Nytter ikke å dokumentere at man har kjøpt/hatt anledning til å kjøpe eller noe som helst.

 

Lefdal har noenlunde samme praksis, det nytter ikke å dokumentere at man kunne kjøpe varen 30 dager etter kjøp hos lefdal uten at varen også er tilgjengelig når man går til selger om dette.

 

Jeg vet ikke helt om jeg skal forvente sympati men det hadde kanskje vært fint om det hadde gått klarere frem om dette når de har reklame for prisgarantiene sine, som i praksis er ganske verdiløse pga at konkurrentenes tilbud ofte ikke har lang nok varighet til at man kan benytte dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lefdal har noenlunde samme praksis, det nytter ikke å dokumentere at man kunne kjøpe varen 30 dager etter kjøp hos lefdal uten at varen også er tilgjengelig når man går til selger om dette.

Det har alltdi holdt med å henvise til annonserte priser for meg. - Men det jeg tror du egentlig mener er at Expert hadde et visst antall til salgs (ex 10 stk) til denne prisen? - Da gjelder ikke prisgarantien, og det går jo ganske klart frem av betingelsene.

 

En annen ting er jo at de har 30 dagers returrett, så hvis dette er en kontantkort-telefon kan du jo bare levere den tilbake?

Lenke til kommentar

hvor finner jeg egentlig "betingelsene" ? Elkjøp selv har jo ofte ting med "begrenset antall", skal ikke prisgarantien gjelde for disse varene?

 

 

sitert fra lefdal sine sider:

"Kan du kjøpe et produkt av samme merke med tilsvarende spesifikasjoner rimeligere innen 30 dager etter at du har handlet hos oss, ta med deg kvittering og dokumentasjon på lavere pris.

Vi betaler deg tilbake hele prisforskjellen + 50% av prisdifferansen."

 

jeg antar at en kvittering på at jeg faktisk HAR KJØPT billigere vare før 30 dager senere bør vel holde? vet ingenting om elkjøp sine villkår, har aldri funnet noe om dem.

Endret av radisson
Lenke til kommentar
hvor finner jeg egentlig "betingelsene" ? Elkjøp selv har jo ofte ting med "begrenset antall", skal ikke prisgarantien gjelde for disse varene?

 

Det er vel når det er begrenset antall hos andre at den ikke gjelder :) - mener betingelsene står ganske klart i prisgaranti-brosjyren til lefdal, har ikke denne her nå, men her er et eksempel på smartclub sine betingelser;

 

• Vår prisgaranti gjelder ikke B-varer/utstillingsmodeller fra andre, eller produkter annonsert i begrenset antall.

• For mobiltelefoner gjelder garantien uten leverandørbindinger.

 

 

Vær også oppmerksom på at elkjøp har fjernet all annonsering og informasjon om prisgaranti, - men de har den ennå. - Så lenge lefdal og elkjøp har 30 dagers returrett så vil det være vanskelig for de å fjerne denne siden kunden da bare kan levere varen :).

Lenke til kommentar

Elkjøp har ikke offisiel prisgaranti lenger. Det har forbrukerrådet satt en stopper for (siden Elkjøp ikke har muliget i havet til å sjekke alle butikker i landet til enhver tid, kan de heller ikke si at de skal være billigst). Dermed har du heller ikke KRAV på prisgaranti.

 

Men; det blir kjørt uoffisiel prisgaranti og betingelsene er:

- Det MÅ være samme merke(evt også modell) og tilsvarende spesifikasjoner

- Varen MÅ tilgjengelig hos en lokal konkurrent når du kommer og krever prisgaranti. At en eller annen lokal kneipe har hatt åpningstilbud og ble utsolgt for en time siden holder ikke

- Prisgarantien som blir kjørt gjelder på begrenset antall-varer.

- Prisgarantien gjelder også på b-varer, men da må man også ta med tilstanden til varene naturligvis. Å kreve samme pris på en komplett vare mot en vare med mangler blir jo litt feil.

- Å ha hatt annledning til å kjøpe holder ikke. Kun hvis man KAN kjøpe.

- Gjelder ikke for nettbutikker.

 

Med andre ord; "prisgarantien" gjelder for samme merke, samme modell / tilsvarende specs som er på lager hos en lokal konkurrent med fysisk utsalgssted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...