Gå til innhold

Mobillader er det bare 3 månders garanti?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg sitter her nå med en sak jeg er litt usikker på. Jeg handlet min mobiltelefon Siemens s55, 30 Jan 2003. Med denne telefonen tegnet jeg en trygghetsforsikring hos Elkjøp som skal vare i 3 år. Nå i dag ca 14 måner senere slutter mobilladeren min som fulgte med i pakka på telefonen og virke. Jeg gikk så til forhandleren (Elkjøp på Carl Berner) får og få retter på produktet PGA reklamasjonsretten min eller trygghetsforsikringen jeg tegnet. Det var her jeg i følge xxxxx xxxxx(Ansatt hos Elkjøp) tar feil. Han mener dette går under tilbehør til telefonen og dermed ikke går under Trygghetsforsikringen deres. Jeg mener da att der skulle gå under reklamasjon i det minste. Men nei i følge han gjelder den bare i 3 måneder på ladere og batterier.

Laderen blir i snitt bruk ca 1 gang i uken og kan dermed ikke kalles unormalt stor bruk (kan også bevises ut fra små regninger fra mobilleverandør). Lynnedslag har det heller ikke vært på lang tid i Oslo området der jeg bor.

Jeg vet ikke helt hva jeg som forbruker kan gjøre i denne situasjonen. Har han rett eller tar han feil?

 

Mvh

 

Morten Dahl

Endret av moda1701
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 2 års garanti på elektrovarer, på varer som er ment å vare i 2 år. På varer med lengre levetid enn 2 år (skulle tro en lader faller inn under dette) er garantitiden 5 år. Så du kan fint kreve reparasjon på laderen din, men det er nok enklere og billigere for butikken å gi deg en ny en.

Lenke til kommentar

Siemens tar det på garantien til telefonen.

Ingen problem.

 

I alle fall så lenge laderen ikke er:

1) spist av en hund

2) brukt som tau

3) tilfeldigvis ble overkjørt

4) kortsluttet etter elektrofil handling

o.s.v

 

 

Det at batterier blir presentert med tre mnd garanti går meir på at batteri som er under tre mnd blir lettare rekna for fabrikkfeil enn batteri som er over tre mnd.

Dette er nok etter erfaring at batteri som er under 3 mnd kan ha feil, mens batteri som er over tre mnd kan vere brukarfeil.

 

Når det gjeld tryggheits forsikringa til elkjøp så har nok selgaren retten på si side, dette fordi vilkårene i forsikringa sansynlig angjev berre telefonen som forsikringsobjekt, og dermed er alt anna å rekne som ekstra utstyr.

 

Til samanlinking krever ikkje netcom at du leverer ladaren inn ved skade/tap, sjølv om du får ny lader med viss dei godkjenner skade/taps-saka.

Lader er ekstrautsyr til telefonen sjølv om dei blir levert i samme pakke.

 

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Hei

Jeg ville bare si att saken har løst seg. Jeg velger å legge ut svarene på e-posten jeg har sendt til Forbrukerrådet, Elkjøp og siemens.

Siemens svar:

Hei Morten,

 

Dette med 3 månders garanti på tilleggsutstyr er tøv. kom innom Zodiac i Gunnar Schjelderupsvei 9, rett bak Storo senter så vil de se på laderen. Er det fabrikkfeil vil du få dette dekket.

 

Hils fra Ivar Johnsrud dersom det skulle bli noe problem!

 

Mvh

Kristoffer

--------------------------

 

Forbrukerrådet sitt svar

Både batterier og ladere har i hvert fall to års reklamasjonsrett. Det er forbrukerkjøpsloven av 21.06.02 som gjelder for dette kontraktsforholdet. Dennes §27(2), jfr. § 3; "reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen...." §3 bestemmer at lovens utgangspunkt ikke kan fravikes ved avtale.

Gå og krev din rett. Vær skriftlig om det er nødvendig - generelt alltid et godt råd det.

Med vennlig hilsen

Forbrukerrådet i Oslo

 

Telefon: 815 58 200

-----------------------------------------------

 

Elkjøps svar:

Heisann.

 

Tilbehør til telefonen går desverre ikke på forsikringen, men i ditt tilfelle tror jeg det er en misforståelse i forbindelse med at du var innom her igår. Du var ikke i det hele tatt interessert i å snakke med meg, slik at denne saken kunne vært løst. Jeg svarte på om dette ble dekket av forsikringen, og da regnet jeg med at det var en skade på produktet/ laderen din. Da dette ikke er tilfelle, kan du bare komme innom her med laderen, så sender vi den til siemens og får den byttet på reklamasjon.

 

Mvh

 

Kristian Hjelbak

Leder lager / serivce og support

Elkjøp Carl Berner

--------------------------

PS: når det gjelder Elkjøp skjønner jeg ikke hva han mener når han sier jeg ikke ville snakke med han. Jeg hadde med laderen som ble vist frem i disken på service avdelingen sammen med kvittering. Man kan jo lett se om det er fysisk skade på produktet eller ikke.

 

Jeg vil si takk for svarene til alle dere som har hjulpet meg :thumbup:

 

Mvh

 

Morten Dahl

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Stenges

den omtalte ladersaka var i mars/april 2004, så me må nok anta at det blei funne ei løysning den gongen. Dermed har ikkje saka relevans i dag og ei heller for andre no. Sidan bumping av så gamle tråder ofte resulterer i typiske "dud denne er 3 år gammel" stenges denne tråden.

Ved ønske/relevanse får tråden så rapporter tråden med ønsket.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...