Gå til innhold

Pumpe


Tabaqui

Anbefalte innlegg

Driver å skal sette sammen vannkjøling. Sitter å lurer litt på hvilken pumpe jeg skal bruke. Hadde først tenkt til å bruke Eheim 1048, men er blitt litt usikker etterhvert. Er den verdt mer en det dobbelte av Hydor Seltz L20 II? Det jeg er ute etter er en så stillegående pumpe som mulig. Den må også være driftsikker da den kommer til å kjøre 24/7. Hydor pumpen har også fordelen av å være mye mindre, og jeg har ikke så stort kabinett. Noen som har testet begge, og kan si noe om eheimpumpen faktisk er mer stillegående?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hydor seltz l20 som jeg er meget fornøyd med..

Tror kanskje det er litt mer preg over eheim pumpene, men å betale det dobbelte for den er jeg ikke sikker på om jeg ville gjort.

Hydor er absolutt en grei pumpe som er liten pg praktisk, men du får ikke noe mer en hva du betaler for(er ikke allverdens kvalitet på nippler osv)

Velg og vrak! :thumbup:

Lenke til kommentar

Har selv 1048 og kan ikke si annet enn å anbefale den. Og tviler på at hydoren er mindre? Bare litt annen form vil jeg tro. Eheim er ihvertfall kvalitet rett gjennom. Har masse Eheim utstyr (hadde akvarium som hobby før, 2 akvarier (250 og 25l)og masse utstyr)så kan med hånden på hjertet si at dette er bra saker. Og etter min mening ser den finere ut også :)

Lenke til kommentar
Jeg ville satset på en MaxiJet - (webzoo.net) men det bør være MJ 1000-1200 utgaven, da den har en impeller som er skikkelig fast på rotoren. Da er faren for "raklelyd" forsvinnede liten.

:yes:

 

Eheim KAN ha/få en ulyd, men den får du bort ved å demontere ettpar deler og surre på 3-4 lag gjengetape, det er veldig lett. Eheim brukes i akvarium til vanlig og de er beregnet for å stå på 24-7 i lang tid. Mange andre pumper fungerer like godt

Lenke til kommentar

har selv hydorpumpen.. Stille som natten den.. kan knapt høres når pc'en er slått av og det er stille i rommet... Og da kun hvis jeg bøyer meg ned til kabinettet..

 

Størrelsemessig er vel hydorpumpen en anelse mindre.. men ikke mye.. Har ikke mye å si i et normalt kabinett, da de begge er små...

 

Syns uansett at det virker litt teit å holde eheim sin kvalitet så skyhøyt når du alikevel må bort å mekke på den for å få den stille.. Tyder på at fabrikken kanskje ikke har gjort en skikkelig jobb alikevel..

 

Tror du blir fornøyd med pumpa di uansett valget.. de gjør jobben sin begge to..

Lenke til kommentar

Daron - Holder ikke Eheim hellig, men det er forskjellig måte å bruke den på, kan ha den nedsenket i vann og den kan monteres tørt. Det er pga dette at de kan modifiseres, men gjengetape er en form for "modding" så den må du nok invistere 10Kr til hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Det er mange pumper med "løs" impellermontasje. Deriblant Hydor, de minste Maxi-Jet, Eheim, og Aqua medic. (pluss minus enkelte modeller) Dette tyder ikke på dårlig kvalitet, men faktisk en velfungerende løsning for den bruken disse pumpene egentlig er laget for - nemmelig svært lav sirkulasjonsmotstand som f-eks i et akvarie. Som regel er pumpen også nedsenket i hundrevis av liter vann, i en stor stue.. Dette vil jo lett kamuflere en eventuell ulyd. Når man så monterer slike pumper i et typisk vannkjølingsoppsett blir arbeidsforholdene forandret. Dermed kan det oppstå en ulyd. Svært ofte er grunnen for dette høy sirkulasjonsmotstand.

 

En enkel test man kan utføre før montering, er å senke pumpen ned i en bøtte eller kar med vann, så starte den, og sakte stenge utløpet med fingeren. (pass på at det ikke kommer luftbobler i innsuget) Hvis det blir mye ulyd før utløpet er sånn halvveis stengt, har man en anelse på hva som kan skje hvis man er litt uheldig. Siden nesten ingen oppsett er helt like (med hensyn til sirk. motstanden) så opplever noen denne lyden, og andre ikke med helt identiske pumper.

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...