Gå til innhold

skal legge inn mandrake..


Anbefalte innlegg

jeg skal legge inn mandrake på pc'n min, men jeg har noen spørsmål jeg må ha svar på først..

 

hvilket filsystem bør jeg bruke?

hvilken versjon bør jeg bruke, og hvor får jeg tak i den?

hvor stor partisjon bør det ha..

 

(jeg har tenkt å lage partisjonen med partitionmagick først...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere filsystemer som linux kan bruke. De mest populære er ext2, ext3 eller reiserfs. Jeg har valgt reiserfs, da det skal være raskere enn begge de 2 andre.

Den siste versjonen av mandrake er 10. Jeg har prøvd MandrakeMove (som er en livecd som man bare setter i og booter fra), og den er veldig fin.

Du laster Mandrake10 fra uninett.

Du bør ha en swat partisjon. Avhengig av hvor mye ram du har så er en grei størrelse på den 0.75-1.5 Gb. Det skader ikke noe å ta den for stor (bortsett fra at du ikke kan bruke den plassen til noe annet da). Jeg ville nok dedikert en 10-15 gb til linux.

Lenke til kommentar

ok, nå har jeg lastet ned alle tre iso filene, og skal fortsette videre snart..

men vil det automatisk komme opp en meny hvoe jeg kan velge hvilket os jeg vil kjøre (XP eller mandrake) etter at jeg har installert linux?

 

fetteren min la nemlig inn xp på den gamle disken min i tillegg til ME, og da valgte jeg hvilket os jeg skulle kjøre under oppstart..

Lenke til kommentar

Ja. Det kalles en bootloader, og det finnes flere til linux. Sansynligvis innstalerer mandrake en automatisk for deg, og legger til et valg for mandrake, et for XP og kansje noe failsafe-mandrake, floppy o.l.

Om du faktisk skulle få valget om hvilken bootloader du skal instalere så annbefaler jeg deg grub. Men mest sansynlig så bare fikser mandrake det for deg uten at du trenger å tenke på det.

Lenke til kommentar

Mandrake 10.0 ordner faktisk det meste for deg. du kan t.o.m. la den ta plass fra en Windows partisjon og lage en linux partisjon.. men selv har jeg ikke vært tøff nok til å prøve det alternativet.

 

den ordner en flott bootloader, så ingen ting å bekymre seg for ;-)

 

lykke til!

Lenke til kommentar

ok.. da kan jeg sikkert korte ned på swap partisjonen, jeg lagde den på 2GB...

 

men jeg har litt problemer under installasjonen..

hvis jeg setter inn CD1, så får jeg frem en ganske så pen skjerm, der står det at jeg skal trykke F1 for hjelp. og enter for å installere.

første gangen, så trykket jeg F1, og leste det som stod der, når jeg var fardig, så trykket jeg F3 for å komme tilbake til den fine skjermen (det stod at jeg kunne gjøre det) forresten, det stod 10 nede i høyre hjørne da..

 

men når jeg trykker på enter, så bare restarter maskina seg..

da prøvde jeg CD2, og da fik jeg opp en mindre fi skjerm, men den virket da.. der stod det 9,2 nede i høyre hjørne, rart.. men jeg tenkte nå at da fikke jeg bare nøye meg med den..

men etterhvert, så fant den ut at CD'n ikke var riktig, og ba meg sette inn riktig CD.

 

jeg satte inn CD1, og da gikk det, selv om jeg ikke fikk noen fin skjerm i starten..

 

jeg styrer jo såklart videre, og når den endelig skal begynne å installere de pakkene jeg har valgt, så får jeg opp en feilmelding som sier:

 

Feil ved installering av pakkene: Idconfig-2.3.3-9mdk.i586.

 

jeg får da valget å ignorere og gå videre, eller å avbryte..

 

hva kan dette være for noe?

Lenke til kommentar

Jeg har også problemer under installasjonen. Vet ikke om jeg skal ta dette i denne tråden eller en ny en.. Men jeg slår til her.. ;)

 

Fikk innstalert hele veien, og den rebootet til og med maskina for meg. Men Mandrake kom ikke opp i boot loaderen. LILO ble heller ikke kjørt. (jeg valgte grafisk LILO). Jeg sjekket på summary på slutten, og da stod både windows1 og 2 der, og 3 eller 4 forskjellige linux oppstarts greier.

 

Jeg lurer på om jeg kanskje valgte feil "hoved boot" partisjon eller noe. Sjekket i Disk Management i den ene windows partisjonen, og da stod den windows jeg skrev inn som "boot", mens den andre som "system".

 

Noen som vet hva som gikk galt?

 

En siste ting: etter at den hadde spytta ut cd 3 og bedt om cd 4, som jeg da valgte cancel på, satte jeg ikke inn cd1 igjen. Likevel innstalerte den en mengde saker etter det igjen. Er det riktig?

 

Takker i forveien! :)

 

Joachim

Lenke til kommentar

jeg har nå ombestemt meg, og går for mandrake 9,2 pga problemer under installering av mandrake 10...

men får man mulighet til å formatere ledig plass på hdd slik som på mandrake 10?

 

jeg fant ut at jeg kunne velge reiserfs som filformat, men går det bra med mandrake 9,2 også?

Lenke til kommentar

hmm... ser det nå.. må visst ha vært litt i drømmeland når jeg skrev det der.. :blush:

 

men kan noen av dere hjelpe meg med spørsmålet mitt over?

 

*edit* jeg fant ute hva jeg egentlig mente med powerpoint..

jeg tenkte på partition magic...

på startmenyen min, så står det powerquest partition magic, så det er sikkert der jeg har det ifra...

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...